diff options
author | Matěj Cepl <mcepl@cepl.eu> | 2015-06-23 10:53:52 +0200 |
---|---|---|
committer | Matěj Cepl <mcepl@cepl.eu> | 2015-06-23 10:53:52 +0200 |
commit | 99f8c09cc0c7c52c2e284b4f6c53313b04267a94 (patch) | |
tree | 0dc5b0341294a688487d1c886df36282c9e5c34d /_drafts | |
parent | 64271f903c43d7cf81603dd0d3ef5455f2c74b47 (diff) | |
download | blog-source-99f8c09cc0c7c52c2e284b4f6c53313b04267a94.tar.gz |
Kritika knihy Dana Drápala
Diffstat (limited to '_drafts')
-rw-r--r-- | _drafts/dan-drapal-on-job-review.rst | 145 |
1 files changed, 0 insertions, 145 deletions
diff --git a/_drafts/dan-drapal-on-job-review.rst b/_drafts/dan-drapal-on-job-review.rst deleted file mode 100644 index 7f9f4cd..0000000 --- a/_drafts/dan-drapal-on-job-review.rst +++ /dev/null @@ -1,145 +0,0 @@ -title: Dan Drápal -- Spor o Joba; několik poznámek -tags: -categories: - - faith - - review - - czech - - job - - inerrancy - - historicity -date: "" ---- - -Akorát jsem dočetl knihu Dana Drápala „`Spor o Joba`_“ (Návrat domů, 2015) -a jsem z ní popravdě řečeno poněkud rozpačitý. - -.. _`Spor o Joba`: - http://www.databazeknih.cz/knihy/spor-o-joba-251107 - -Nejprve z důvodů lehce formálních. Abych to řekl z mosta do prosta: -kniha je podle mého mnohem dělší nežli by si zasloužila. Opravdu -hodnotným obsahem je podle mého první část (44 stran), nad jejichž -čtením mě neustále přepadala radost, že konečně někdo napsal to, co jsem -tak dlouho chtěl vyslovit (a nikdy jsem nepřemohl lenost a vlastní -neschopnost, abych tak učinil). Pak ale následuje druhá část (37 -stran), která je více méně (spíše méně nežli více) komentovanými -poznámkami z četby rozsáhlé literatury komentující knihu Job. Třetí část -je obsáhlá (7 hustě potištěných stran) bibliografie. - -Vzhledem k tomu, jak publikování knih je problematické z hlediska -finančního, nepředpokládám zájmy pekuniární, takže spíše vidím za touto -knihou autorovu touhu (byť stále problematičtější v čase Kindlu -a podobných přístrojů) zvěčnit svoje dílo na kusech mrtvých stromů. -Dovolím si ale poznamenat, že výsledek není podle mého názoru rozumný -ani z hlediska ekologického ani (z hlediska kupujícího) ekonomického (44 -stran za 130 Kč nebo kolik kniha stála je opravdu drastická částka). -Mnohem více nežli tuto nekonečně nastavovanou kaši (půl stránkové -odstavce sázené na samostatných stránkách a další stránkou volnou; -opravdu je to nutné?) bych přivítal třeba sbírku několika blogpostů -z autorova blogu (včetně této studie o Jobovi), které by mohli dohromady -vydat mnohem hodnotnější knížku a méně lítosti pro obětované stromy. - -Tím máme naštěstí za sebou opravdu negativní část mé kritiky a nyní se -můžeme věnovat tomu co vidím jako opravdový přínos této knihy. Nejprve -se ale musím zastavit u jediné kapitoly druhé části knihy, která mi -připadne zásadní, totiž „Jobova historicita“. Předpokládám, že by se -mnou autor souhlasil, že to že Bible představuje celou knihovnu různých -lidských autorů a různých literárních stylů. Máme zde třeba knihy -historické (jak to chápala starověká orientální kultura; třeba knihy -Paralipomenon), duchovní poezii resp. psané modlitby (Žalmy), proroctví, -literaturu mudroslovnou (Přísloví, Kazatel), do šokující míry otevřenou -erotickou poezii (Píseň písní). Při otázce po literárním stylu knihy Jób -je myslím odpověď celkem zřejmá: domnívám se, že se nejedná ani o dílo -historické, ani o dílo (primárně) prorocké nebo mytologické, ale je to -podle mého jediný(?) zástupce biblické umělecké prózy, jakési formy -povídky, novely (ve velmi širokém slova smyslu a naprosto bez vyloučení -inspirace Duchem Svatým). Pokud tuto charakteristiku přijmeme a uvedeme -do důsledků musíme podle mého dojít k několika závěrům: - -1. Celá otázka Jobovy historicity (a podle mého větší část druhé části - naší knihy) tím ztrácí smysl. Pokud je skutečně kniha Job románem je - otázka historicity zhruba stejně (ne-)podstatná jako historicita - Aljoši Karamazova. Možná, že existují nějací literární historikové, - kteří se zabývají otázkou, zdali je Aljoša Karamazov založen na - nějaké historické postavě, ale pro literární hodnotu díla a jeho - zvěst je to zcela nepodstatná otázka. - -2. Při pohledu na knihu Job jako na literární dílo mi také připadne - zjevné, že podstatným obsahem knihy je rozmluva Joba s přáteli (a - s Bohem) zabývající se základním tématem knihy, otázkou utrpení ve - světě. První dvě kapitoly jsou pak jenom rámcovým příběhem, které - dávají kontext zbytku. Tím podle mého také ztrácí na závažnosti celá - zoufalá snaha po využití druhé kapitoly knihy Job (a příběhu - o setkání mezi Satanem a Hospodinem) jako výkladu smyslu celého díla. - Autor sice takovéto vysvětlování v první části (podle mého zcela - správně) odmítá, ale pak (ve druhé části) se neubrání úvahám na téma, - které se takovémuto vysvětlování zdají nadbíhat. - - Je ostatně dosti zarážející, že převážná část různých pokusů - o vysvětlení knihy Job (a druhé části naší knihy) se převážně věnuje - právě tomuto rámcovému příběhu, a jenom velmi málo komentátorů se - věnuje vlastnímu tělu knihy (zde bych připomněl jako výjimku dosti - pozapomenutou a velmi zajímavou knihu Jiřího Dohnala `Pastorace - Jobových přátel`_ (Logos, 1992)). - -3. Ostatně použití druhé kapitoly jako vysvětlení knihy Job („nejednalo - se o skutečné utrpení Jobovo, ale jenom o sázku a hru mezi Satanem - a Hospodinem“) mi připadne dosti podezřelé. Z hlediska Jobova pak - takováto sázka a hra zanechává dosti podezřelé svědectví o charakteru - Božím (který vyvraždí celou rodinu atp. jenom za účelem sázky, aby - dokázal Satanovi že má přece pravdu). Co takováto sázka říká o Boží - lásce, o úctě k hodnotě lidského života, atp.? - -.. _`Pastorace Jobových přátel`: - http://www.databazeknih.cz/knihy/pastorace-jobovych-pratel-202307 - -Tím konečně skutečně končím s připomínkami ke knize a mohu pokračovat -tím, co mi připadne na knize jako nejdůležitější totiž k její první -části. - -Už je to hodně dávno a proto se na to nepamatuji úplně přesně, jsem -viděl v televizi (nebo četl v novinách?) rozhovor s jakýmsi malířem -(nebo to byl hudební skladatel?) o jeho nejnovějším díle. Mladý novinář -(nebo novinářka?), který zcela zjevně neměl moc velkou představu -o umělci se kterým vedl rozhovor, vypadal že se chce zalíbit umělci, -když ho nechá hovořit o jeho díle a tak se ho zeptal co tím dílem chtěl -umělec říci. Načež umělec zareagoval celkem podrážděně „Co myslíte? -Kdybych to co jsem chtěl říci dokázal říci ve dvou větách do novin, -patlal bych se s tímhle dva roky, které jsem na tom strávil?“ - -Měl jsem pocit, že první část je do jisté míry odpovědí v podobném -duchu. Ve chvíli, kdy se snažíme knihu Job jednoduše vysvětlit, tak se -zcela jistě mineme opravdovým míněním knihy. Neexistuje jednoduchá cesta -jak si přečíst moudrý komentář a vyhnout se tak práci se samotným čtením -a pochopením knihy Job. - -Kniha začíná vysvětlením toho, jak přirozeným chápání problému -přítomnosti zla ve světě je víra v to, že spravedlivým Pán Bůh vždy -žehná a hříšníky vždy trestá, a o tom, jak tato víra se může stát -skutečně velice škodlivá ve chvíli, kdy se převlékne na druhou stranu -a my začneme věřit, že požehnaní lidé jsou jistě spravedliví a lidé -v trápení hříšníci. Autor připomíná slavný text Lukáše 13:1-5: - - Byli pak tu přítomní času toho někteří, vypravujíce jemu - o Galilejských, kterýchžto krev Pilát smísil s obětmi jejich. // - I odpověděv Ježíš, řekl jim: Co mníte, že jsou ti Galilejští byli - větší hříšníci nežli všickni jiní Galilejští, že takové věci trpěli? - // Nikoli, pravímť vám. Ale nebudete-li pokání činiti, všickni též - zahynete. // Anebo oněch osmnácte, na kteréžto upadla věže v Siloe, - a zbila je, zdali se domníváte, že by oni vinni byli nad všecky lidi - přebývající v Jeruzalémě? // Nikoli, pravím vám. Ale nebudete-li - pokání činiti, všickni též zahynete. - -Ježíš zde velice jasně odmítá implicitně přednesenou teorii „některých“, -že zabití Galilejští a osmnácte zabitých pod věží v Siloe dostali, co -jim patřilo. Dokonce bych si troufal dodat, že tento předpoklad, že -požehnání je průkazem spravedlivých, je velice často prostředkem -sebeospravedlnění (málokdy je slyšet tato teorie od někoho, kdo prochází -„temnou nocí duše“, ale většinou od těch, kdo se cítí být požehnaní). -Ježíš se mi zdá své posluchače poukazem na nutnost pokání odvádět od -tohoto sebeospravedlnění. - -Zbytek prvního oddílu knihy probírá jednotlivé možné cesty, jak udělat -Jobovo utrpení vysvětlitelné a racionálně srozumitelné a dokazuje, že -každý z nich nedává smysl nebo ve skutečnosti nedává odpověď na otázku -smyslu lidského utrpení. |