summaryrefslogtreecommitdiffstats
path: root/faith/tradicni_rodina.rst
blob: 7572eace5144a552c796552e9cf986bc194b43ab (plain) (blame)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
Ohrožuje „manželství pro všechny“ tradiční rodinu?
##################################################
 
:date: 2022-10-27T19:44:51
:category: faith
:tags: politics, czech, homosexuality, Bible, marriage

(k diskusi_ na interní lidovecké skupině na Facebooku)
 
Hodně dlouho jsem přemýšlel jestli se k této otázce vyjadřovat, protože obecně
se snažím otázkám homosexuálních vztahů spíše vyhýbat (každý si musí vybrat
bitvu, kde se investuje), ale nakonec mi připadne, že tohle vlákno vypadá
docela civilizovaně, a tak mi to nedá. Mohl bych to napsat podrobněji ale asi
nemám čas na více nežli jenom na jednotlivé teze.

1. I když si myslím, že rodina není nejdůležitější křesťanská hodnota (o čemž
   podle mého to kázání především bylo, viz výše), tak je rozhodně velice
   důležitá a ochrana rodiny by měla být součástí jakékoli křesťanské politiky.

2. Když si čtu Gen 2:24 („Proto opustí muž otce i matku …“), vidím jasně, že
   manželství jako vztah jednoho muže a jedné ženy je původně míněným
   standardním vztahem a cokoli jiného je odchylka od standardu (uznávám
   většinu námitek křesťanských zastánců LGBT, že většina ostatních citátů
   používaných v této argumentací, které se výslovně anebo zdánlivě věnují
   homosexuálnímu chování jsou buď nejasné nebo velice ovlivněné kontextem).

3. Chápu homosexuální chování jako svého druhu duševní poruchu (nejsem
   psychiatr, takže si netroufám tvrdit, že to opravdu je duševní porucha,
   navíc jsem si jist, že něco co se týká kolem tří set milionů lidí, nebude
   mít jednu příčinu a jednu podstatu), představte si jakousi formu
   schizofrenie, která zatemňuje jenom jednu část myšlení. V podstatné části
   případů ji nejsme schopni léčit, většinou není přímo nijak nebezpečná (takže
   není nutná hospitalizace) a pro pohodlný život postižených je potřeba
   vytvořit specifické podmínky.

4. Připadne mi zcela řádné takto postiženým pomoci, aby mohli žít (jak jenom
   možno) normálním pokojným životem. Institut registrovaného partnerství mi
   připadne jako velice dobrý kompromis v tomto směru (jestli se to nemá
   jmenovat trochu jinak, je otázka). Asi bych přímo nepřidal ustanovení „Práva
   a povinnosti partnerů v registrovaném partnerství jsou totožná s právy
   a povinnostmi manželů.“ nebo něco podobného, protože by bylo minimálně dobré
   všechna ta ustanovení projít a promyslet, jak jsou aplikovatelná na
   registrované partnery, ale v zásadě je to to, čeho bych chtěl dosáhnout.
   Rozhodně by to chtělo legislativní akce na dotažení věcí, které snad ještě
   chybějí (nevím přesně o co se teď jedná, Wikipedie_ zmiňuje třeba chybějící
   ekvivalent společného jmění manželů, otázky adopce & spol. jsou složité
   a nechci se k nim úplně vyslovovat, ale v zásadě si nemyslím, že adopce
   dvěma homosexuály je o tolik horší nežli když dítě má třeba rozvedená matka
   nebo ovdovělý otec … ani v jednom se případě se nejedná o kompletní
   rodičovský pár). Co `zmiňuje bratr Navrátil`_ mi také připadne jako docela
   zajímavé.

5. Teď konečně k tomu ohrožování manželství. Ano, myslím si, že instituce
   manželství je v současné době ohrožena z mnoha stran, ale obávám se, že
   homosexuální vztahy jsou někde daleko v poměrně dlouhé frontě pachatelů.
   Obávám se, že portrétování homosexuálů jako nepřátel manželství je velice
   podobné jako portrétování muslimů jako nepřátel křesťanství v Česku. Lepší
   si vybrat nedůležitého slabého nepřítele, na nenávisti k němuž se mohou
   vytvořit sjednocené šiky (jak ostatně zmiňoval už pratatík Goebbels,
   základem sjednocení je vytvoření obrazu nepřítele a není už úplně důležitého
   jakého) nežli se bít se skutečným mocným nepřítelem, který nás jednak může
   porazit a navíc by mohl nehezky ukázat na naší vlastní hříšnost
   a nedostatečnost. Podle mého skutečnými nepříteli manželství v této zemi
   jsou staří známi: nevěra, domácí násilí, rozovodovost přes padesát procent
   sezdaných manželství, nedostatečné vzdělávání a podobně. Dělat něco s těmito
   nepřáteli by bylo moc práce, navíc by se to mohlo nepříjemně dotknout
   mnohých z nás, tak se raději budeme věnovat homosexuálům, protože jich je
   málo a můžeme nad nimi jednodušeji alespoň symbolicky vítězit.

6. Přesto, co jsem teď napsal, bych „manželství pro všechny“ (míněno zejména
   pro gaye) neuzákoňoval, ale zároveň jsem zcela důrazně proti, aby se právě
   ne příliš podstatný problém homosexuálních vztahů tahal až do Ústavy. To
   druhé je snad celkem jasné z toho co jsem napsal, co se týče zachování
   manželství fakticky jenom jako manželství mezi mužem a ženou, myslím si, že
   ani přes nápor rozvodů, lidí žijících na hromádce a také homosexuálních
   vztahů, bych zachoval manželství jako ideál, o který se stále snažíme, v té
   podobě jak ho Pán Bůh ustanovil. Obecně si myslím, že je dobré zachovávat
   ideály ve své čisté podobě, i když je nedokážeme dodržovat. Víme alespoň
   o co se máme snažit. A samozřejmě, myslím si, že bychom měli tento ideál
   udržovat zejména jako výzvu rozvádějícím se a nevěrným, homosexuálové si asi
   opravdu často nemohou pomoci.

.. _diskusi:
   https://www.facebook.com/groups/forumkducsl/posts/5876330909055586/?comment_id=5877976835557660

.. _Wikipedie:
   https://cs.wikipedia.org/wiki/Registrovan%C3%A9_partnerstv%C3%AD#Pr%C3%A1va_a_povinnosti

.. _`zmiňuje bratr Navrátil`:
   https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-jsem-lidovec-a-gay-prvni-cesky-poslanec-se-odhodlal-ke-coming-outu-217841