1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
|
Nezlořeč králi
##############
:date: 2017-01-16T19:52:06
:category: faith
:tags: czech, politics, cultureWar, Bible
(původně psáno jako odpověď příteli na podzim 2016, ještě před
zvolením pana Trumpa za amerického prezidenta)
V poslední době mnoho lidí zlořečilo zvláště v Praze panu
presidentu Miloši Zemanovi. A to nikoliv v soukromí, ale na
veřejných shromážděních.
Dovol mi abych se k tomuhle vyslovil, protože si myslím, že tohle
je jedna ze zpráv, které šíříš, které obsahují nebezpečné omyly.
Navíc, upřímně řečeno, mě tohle natolik naštvalo, že jsem se
konečně dokopal k tomu, abych sepsal svoje názory na vztahy
křesťanů k politice.
#. Vycházím z toho, že pravda (byť jenom jako souhlas výroku
s objektivní realitou, i bez ohledu na Pravdu, jíž je osobně
Pán Ježíš Kristus, J 14:6) je velice důležitá hodnota, kterou
by měl každý křesťan klást na velmi vysoké, ne-li jedno
z nejvyšších míst. Samozřejmě jenom „Pravda Vás osvobodí”
(J 8:32), „hledaj pravdy, slyš pravdu, uč sě pravdě, miluj
pravdu, prav pravdu, drž pravdu, braň pravdy až do smrti“,
respektive, jsme-li u věcí týkajících se českého státu, tak
„Pravda (Páně) vítězí“. Z tohoto hlediska bych si dovolil se
snažit přivést několik věcí na úroveň pravdy a věřím, že tím
posloužím Pánu Bohu.
#. Právě z lásky k pravdě si myslím, že je velice nebezpečné
překrucovat slova a zneužívat je ke stranickým účelům. Pokud
tak někdo činí, vystavuje se nebezpečí, že bude obviněn
z šíření nepravdy, a pokud tak činí opakovaně a schválně, tak
asi i ze lži. Tak třeba „zlořečení“ je slovo, které má
definovaný význam, neznamená cokoli by autor výroku chtěl, aby
znamenalo. Novotného `Biblický slovník`_ definuje zlořečení
jako „vyslovené nebo napsané slovo, o němž se věří, že přináší
neštěstí tomu, proti komu bylo vysloveno nebo napsáno“ (str.
1307). Pokud jsi někdy slyšel někde, že by někdo veřejně přál
neštěstí panu prezidentovi, tak bych o tom rád slyšel, já jsem
nic takového neslyšel. Pokud tomu tak není a ve skutečnosti se
jednalo o to, že jenom někdo pana prezidenta kritizoval (byť
možná nehezkými a nevhodnými slovy), tak to nebylo zlořečení.
No, a pokud šíříš nepravdivé informace, tj. pomluvy a žaloby,
o svých bratřích, tak … hmm, nejlepší vyučení bys dostal
u někoho jiného, ale k němu do učení fakt nechoď (Zj 12:10).
#. Ještě jedna předběžná poznámka, o odluce Církve od státu,
respektive o tom, že český stát je státem sekulárním, ve
smyslu nespojeným s jakýmkoli náboženstvím či s ateismem.
Odluka Církve od státu není něco co by si vymysleli zlí
ateisté za účelem likvidace pravé zbožnosti. Bojovali za ní
a doslova umírali zástupy našich předků ve víře v dlouhé
dlouhé řadě (zmínil bych třeba Baltasara Hubmaiera, mého
oblíbeného křtěnce, odvlečeného z moravského Mikulova
a upáleného 1528; ale klasicky je třeba zmínit Johna Locka
a jeho Dopis ohledně tolerance (1689), který se považuje
základ náboženské svobody a odluky). To, že je někdy
zneužívaná (zejména nedávno v USA), neubírá nic její hodnoty.
A pokud si odluky a náboženské svobody nevážíš, a toužíš po
theokracii, tak se prostě neshodneme. A pokud jenom toužíš po
zmírněné podobě, kdyby stát zasahoval do lidského svědomí
a otázek víry, tak bych si dovolil Tě varovat. Možná se Ti
líbí, když francouzský stát útočí na muslimky a `jejich
oblečení`_ (a přitom taky na židovské muže a jejich kipu a na
katolické jeptišky, zákazy náboženských symbolů jako součástí
oblečení se jich týkají úplně stejně; toho si přitom žádný
z těch bojovníků za křesťanskou Evropu nevšímá), možná
souhlasíš, když francouzský stát zcela hnusně okrádal katolíky
počátkem dvacátého století, ale úplně stejný francouzský stát
teď potlačuje_ francouzské Hnutí za život způsobem, který i mě
pobuřuje (a to mám k organizaci Hnutí za život obecně dost
vlastních připomínek).
Znáš určitě tu básničku od pastora Martina Niemöllera “Nejdřív
přišli pro komunisty, a já jsem se neozval, protože jsem nebyl
komunista. …“ a tak dále až „Pak přišli pro mě a tehdy už
nezbýval nikdo, kdo by se mohl ozvat.“ Svoboda, jak tvrdil pan
prezident Havel (a původně, jak jsem teď náhodou zjistil,
Martin Luther King), je nedělitelná.
#. Je velice důležité si přesně uvědomit, jaká je biblická úcta
k úřadu a jaký je biblický podklad prezidentského úřadu. To je
dost složitá otázka.
Je třeba si všimnout toho, že izraelský král biblických dob,
byl doslova a do písmene vybrán ke svému úřadu Bohem (byť
prostřednictvím proroka; 1Sa 10:1, 1Sa 16:13), anebo byl
alespoň potomkem z dynastie, která byla takto Bohem vybrána.
Vstup do úřadu pak byl výslovně náboženský obřad, kdy byl král
pomazán posvátným olejem (symbolem Ducha svatého).
Česká republika není náboženská instituce, ale má zcela
světskou podobu (čl. 2(1) Listiny základních práv a svobod),
na jakémkoli náboženství zcela nezávislou (a na rozdíl třeba
od Francie, je Česko skutečně neutrální k jakékoli formě
náboženství). Prezident České republiky (jež svoji moc dle čl.
2(1) Ústavy odvozuje od lidu) není vybrán nějakou náboženskou
institucí, není z Boží milosti prezident, ale je zvolen lidem
ve volbách.
Obrácená strana tohoto práva normálních občanů je ale
odpovědnost lidí za toho, koho zvolili. Nejenom to. Znamená to
také, že všichni občané jsou podle svých schopností povinni se
účastnit demokratické diskuse o tom, kdo mají být jeho dalšími
v moci postavenými a jakou politiku mají zaujímat (dokonce
podle čl. 23 Listiny základních práv a svobod mají občané
právo postavit se na odpor proti každému, kdo by odstraňoval
demokratický řád!). Jistě ne všichni se musí věnovat politice
profesionálně, dokonce ani ne moc aktivně, ale znamená to, že
nesmíme utéci od odpovědnosti za stav občanské společnosti
a věcí veřejných, které jsou kolem nás. Chápu, že to je pro
mnoho lidí poměrně těžké břemeno, které odmítají nést, a mám
temné podezření že takovýto strach z odpovědnosti je pro mnoho
křesťany důvodem, proč se raději tváří, že lidi v moci
postavení (od pana prezidenta až po poslední úřednici na
místním úřadě) jsou monarchové z Boží milosti, a oni si mohou
zakrýt oči před tím, co takový člověk dělá, a před svou
odpovědností.
#. Prezident České republiky není absolutní monarcha. Biblický
izraelští králové byli zcela absolutními monarchy a v limitech
vlastního svědomí a strachu z Božího trestu si mohli dělat
v podstatě co chtěli.
Pro biblického křesťana postaveného na zásadě sola Scriptura
je to dosti obtížná situace, protože v Bibli je jenom velice
omezené množství modelů vlády a žádný z nich není moc
aplikovatelný na demokratickou republiku. Máme tam
* několik zbožštěných orientálních despotů (faraoni,
babylonští vládcové), kteří prosluli krutostí a svévolí
(např. vraždění nemluvňat Ex 1:16)
* římského císaře (neslavně proslulý císař Nero byl
pravděpodobně tím vládcem, za kterého se měl konkrétně
modlit Timoteus dle 1Ti 2:1-4; tolik k dalšímu bezbožnému
nesmyslu pana Trumpa, když nabádal křesťany, aby se
nemodlili za pana prezidenta Obamu, protože toho není hoden;
hmm, napadá mě, že každý má jenom tolik úcty, kolik jí
projevuje druhým)
* dvanáct soudců z knihy Soudců a několik dalších zmíněných
jinde (sem by asi bylo možno zařadit i Abrahama a jeho
potomky, i když jejich moc se omezovala v podstatě jenom na
jeden tehdy nepříliš rozsáhlý kmen),
* směs různých králů sousedních zemí o jejichž způsobu
kralování víme jenom velice málo, a kteří většinou nejsou
středem pozornosti Písma, a konečně především
* řadu izraelských králů od Saula dále.
Vypisuji tady celý tento seznam zejména proto, abych
zdůraznil, že ani jeden vládce v Bibli nebyl demokraticky
zvolený prezident republiky. Použití biblických příkladů
k posouzení současné politické situace se tedy nutně musí
omezit pouze na použití analogie, nejde je použít přímo.
Prezident České republiky je dle Hlavy třetí Ústavy chápán
jako osoba pověřená vykonáváním povinností úřadu prezidenta (a
má tomu odpovídající práva). Nic méně, ale nic více. Úcta
k prezidentu by tedy neměla být větší (ale ani menší) nežli
k nejnižšímu úředníkovi na místním úřadu (a ano, i k nim
bychom měli přistupovat s úctou, kterou jim dává jejich úřad).
#. Biblická úcta k autoritám má také nějaký obsah a není to,
cokoli by si někdo přál aby to bylo. Tak třeba já tomu rozumím
tak, že:
#. Předně budu respektovat a poslouchat veškerá úřední
rozhodnutí, která pan prezident učiní v rámci výkonu svých
povinností. To je v případě českého prezidenta překvapivě
málo (čl. 62 Ústavy). Jedná se o různá jmenování
(profesoři, velvyslanci, vláda), amnestie a aktivity
v rámci zákonodárného procesu. Můžu si o nich mnohé myslet
(a třeba o amnestii pana prezidenta Klause nebo o různých
vyznamenáních udělených panem prezidentem Zemanem si myslím
mnohé), ale v zásadě je nám nezbývá než je respektovat
(pokud není možný soudní přezkum, ale to je dost těžká
záležitost).
#. Budu (a to uznávám, že s tím má mnoho lidí problém)
uznávat, že je mým prezidentem i v případě, že jsem pro něj
nehlasoval. Pokud akceptuji demokracii, tak je samozřejmě
nutné připustit, že většina národa zvolí někoho, koho já
nechci, a je moji povinností se tomuto rozhodnutí podřídit.
To je někdy těžké, a je třeba se vyvarovat všech poznámek
„Já jsem Vám to říkal!“, i když tomu tak je. Snažím se.
#. V případě, že potkám pana prezidenta někde v temné jeskyni,
jak si ulevuje, tak ho nezavraždím, maximálně mu ustřihnu
kus pláště (1Sa 24). Používám tohoto absurdního příkladu,
abych ukázal, že úcta biblických postav ke králům byla
velice omezena. Rozhodně, co se týče kritiky izraelských
a judských králů se toho můžeš dočíst velice mnoho
a rozhodně bych se neodvažoval tvrdit, že všichni ti, kteří
kritizovali někdy často katastrofální vládu biblických
králů, jim zlořečili.
#. Rozhodně si myslím, že nemám právo se vzdát své části
odpovědnosti za věci veřejné. Každý má jiný podíl, ale
rozhodně je součástí této odpovědnosti pro některé jasně se
vyslovovat k tomu, jak věci veřejné fungují či nefungují.
Pochopitelně, že to má být činěno slušně a s úctou, která
náleží každému člověku, ale formy projevy jsou různé. Někdy
může být dokonce možná vhodnou formou projevu i hození
rajčete na pana prezidenta.
#. Pochopitelně, součástí mé odpovědnosti jako křesťana je
modlit se za všechny vysoko postavené (1Ti 2:1) a přát jim
všechno Boží požehnání. Ovšem je také pravda, že vzhledem
k tomu, že nikdo není spravedlivý, není ani jediný; nikdo
nechce porozumět, Bůh nikomu nechybí (Ř 3:10n), je součástí
tohoto Božího požehnání i pokání tam, kde je potřeba. Ne,
nejsem povolán k tomu, abych vedl politiky a představitelé
veřejné moci k pokání (pokud k němu nemám nějakou jinou
cestou nějaký osobní vztah; tátovi jsem klidně řekl, když
jsem myslel, že dělá kravinu ;)), ale znamená to, že když
se za někoho modlím, neznamená to, že s ním musím souhlasit
ve všem, co dělá.
#. Tolik asi k obecným úvahám o vztahu k „vysoko postaveným“
obecně (a k prezidentovi konkrétně). Teď ještě několik
poznámek o panu prezidentu Zemanovi konkrétně.
1. Pochopitelně největší problém co mám s panem prezidentem
Zemanem jsou jeho vztahy se současnou ruskou vládou.
Netvrdím, že by on (nebo pan prezident Klaus, ale tomu se
teď nevěnujeme) byl opravdu přímo a vědomě agentem ruské
vlády pracujícím pod jejich řízením na rozvrácení Česka
a Evropské Unie. Nemáme o tom žádné skutečné důkazy
a předpokládám, že s něčím tak zjevným by asi nikdy
nesouhlasil (neexistují-li tam dávné závazky, o kterých
nevíme, ještě z časů Sovětského svazu).
Na druhou stranu o čem máme naprosto jasné důkazy je, že
podstatnou část prezidentské kampaně pana prezidenta
Zemana platil Lukoil, firma přímo ovládaná ruskou vládou
(což ostatně před zvolením pan prezident popíral, po
zvolení klidně uznal). Ostatně to je také jediné vysvětlení
proč pan Martin Nejedlý stále trčí na Hradě (člověk, který
by měl být za normálních okolností zcela diskvalifikovaný
z jakékoli práce ve státní správě, protože na příklad kvůli
svým podezřelým stykům není oprávněn zacházet se státním
tajemstvím; také člověk, který vedl firmu, která okradla
stát o dvacet sedm miliónů korun, to je soudní rozhodnutí,
ne pomluva pražské kavárny).
Další provázanost pana Zemana s ruskou vládou a s kruhy
kolem prezidenta Putina jsou snad natolik zjevné, že snad
je není potřeba rozebírat. Mohl bych, ale moc se mi do toho
hnoje nechce sahat. Celé další seznamy jeho pochybných
aktivit je možné nalézt třeba na Wikipedii_.
#. Přesto ale musím zmínit, že pan Zeman, který při
prezidentské kampani prohlašoval, že bude pan Evropa,
a bude podporovat členství České republiky v Evropské Unii
(na rozdíl od pana Klause), tak nyní svými skutky aktivně
napomáhá destabilizaci EU (návrh referenda o vystoupení
z EU, podkopávání společného evropského postoje vůči Moskvě
kvůli válce na Ukrajině, podrývání samostatného Kosova)
jako by byly v souladu se snahami Moskvy. Také mi připadne
zcela odporné, že pomocí zjevných lží podporuje Rusko
v její válce na Ukrajině (i proti vlastnímu ministerstvu
zahraničních věcí a ministerstvu národní obrany tvrdil, že
na Ukrajině a Krymu nejsou žádná ruská vojska; teď tuto lež
přiznala i Moskva, náš pan prezident se za tyto lži nikdy
neomluvil, i když poté co se svým podílem na okupaci Krymu
vytahoval i pan Putin, tak tuto skutečnost musel také
připustit). Máme v PCF několik lidí z Ukrajiny a tak se mi
tahle sprostota zvláště dotýká.
#. Alkoholismus … šest skleniček vína a dva panáky denně (což
je množství, které sám udával) prostě je extrémní
a nezdravé, ať si jeho pan doktor tvrdí co chce. Ještě
zmíním vyzvedávání korunovačních klenot, ale dále se mi
o tom také nechce mluvit. Samozřejmě, že mi ho je líto
a alkoholismus je osobní tragedie, ale přesto to prostě pro
mě značně diskvalifikuje člověka z pozice prezidenta.
(O jeho manželských a jiných vztazích se nebudu vyjadřovat,
to už je pod úroveň; sice to vrhá světlo na jeho charakter,
ale s výkonem politiky to asi moc co dělat nemá).
#. Jak jsem řekl, pravdomluvnost je pro mě velice důležitou
veličinou. Náš pan prezident je dvakrát soudem usvědčený ze
sprosté lži (kauzy Peroutka a Pavel Hasenkopf), ani jednou
se neomluvil. Říkám sprosté lži, protože i v případě že by
se jednalo o omyl, tak slušný člověk uzná, že se zmýlil,
omluví se a jde dál (což mimochodem musím uznat i panu
Babišovi v případě jeho úkecu o cikánském koncentráku
v Letech, kde se docela prostě omluvil). Nikoli tak pan
prezident, který raději zneužije peníze svěřené mu námi
občany na výkon jeho pravomoci, nežli aby připustil, že se
mýlil. O mnoha a mnoha prokazatelných lžích, které kolem
sebe šíří, snad ani není třeba se zmiňovat.
Dalších opovrženíhodných akcích (Opoziční smlouva, nebo
celé podivné vrácení Lidového domu ČSSD a spor s JUDr.
Altnerem se stalo ve chvíli, kdy předsedou strany byl on;
to je okradení státu o hezkou miliardu korun nebo ještě
více) je mnoho, ale buď se staly ještě před jeho volbou
prezidentem, nebo mi teď také nepřipadne důležité je
vypočítávat. Mohu na vyžádání dodat.
#. Některé další aktivity mi jsou upřímně proti srsti (zcela
nedůstojné podhazování se Číně v zájmu určitých
soukromých společností, obecná sprostota, nápadné
pohrdání lidskými právy, podpora ozbrojování nezákonných
lidových milicí, šíření nenávisti k přistěhovalcům,
návrhy na segregaci invalidních žáků), ale jsou to jeho
osobní názory, které jsou buď znakem pouhé nevzdělanosti
a ignorance, nikoli zlé vůle, nebo se už asi vejdou do
toho, že bych měl respektovat svého prezidenta. Bohužel ale
stále zbývá celá řada věcí, které zcela ignorovat nedokážu.
Tož tak, co mi napadalo, když jsem si četl Tebou šířený email
obviňující řadu lidí, kterých si vážím, z proklínání pana
prezidenta.
Pán Bůh Ti žehnej,
Matěj
.. _`Biblický slovník`:
http://lide.cb.cz/pavel.mosner/bib_slovnik_novotny.htm
.. _`jejich oblečení`:
https://www.theguardian.com/world/2016/aug/24/french-police-make-woman-remove-burkini-on-nice-beach
.. _potlačuje:
http://hnutiprozivot.cz/zpravy/2616-francouzsky-soud-rozhodl-usmivajici-se-deti-s-downovym-syndromem-na-verejnost-nepatri
.. _Wikipedii:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Milo%C5%A1_Zeman
|