summaryrefslogtreecommitdiffstats
path: root/faith/christmas_cs-blogpost.rst
blob: 2f818ef3a3e7aa0d02711e065130bb9c2090a970 (plain) (blame)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
Z nebeské slávy sestoupil k nám
###############################

:tags: sermon, czech
:category: faith
:date: 2013-12-12T21:06:09

(Vánoční kázání pro Prague Christian Fellowship na 15. prosince 2013)

Nevyrůstal jsem v křesťanské rodině, ani jeden z mých rodičů nechodil do
kostela a nikdy mě neučili o Bibli nebo křesťanství více nežli co „vzdělaný
člověk“ má vědět. Ale moji rodiče nebyli ateisti, nebyli proti křesťanství:
vždycky jsme měli v knihovně Bibli a, abych se dostal k tématu tohoto mého
povídání, moje matka vždy před štědrovečerní večeří četla zvěst o narození Pána
Ježíše z Lukášova evangelia ze své Kralické Bible. Tím se stalo, že toto čtení
a tento text se stal neoddělitelnou součástí mých Vánoc:

    I stalo se v těch dnech, vyšlo poručení od císaře Augusta, aby byl popsán
    všecken svět.  (To popsání nejprvé stalo se, když vládařem Syrským byl
    Cyrenius.) I šli všickni, aby zapsáni byli, jeden každý do svého města.
    Vstoupil pak i Jozef od Galilee z města Nazarétu do Judstva, do města
    Davidova, kteréž slove Betlém, (proto že byl z domu a z čeledi Davidovy),
    aby zapsán byl s Marií, zasnoubenou sobě manželkou těhotnou.  I stalo se,
    když tam byli, naplnili se dnové, aby porodila.  I porodila Syna svého
    provorozeného, a plénkami ho obvinula, a položila jej v jeslech, proto že
    neměli místa v hospodě.  A pastýři byli v krajině té, ponocujíce, a stráž
    noční držíce nad svým stádem.  A aj, anděl Páně postavil se podlé nich,
    a sláva Páně osvítila je. I báli se bázní velikou.  Tedy řekl jim anděl:
    Nebojtež se; nebo aj, zvěstuji vám radost velikou, kteráž bude všemu lidu.
    Nebo narodil se vám dnes spasitel, kterýž jest Kristus Pán, v městě
    Davidově.  A toto vám bude za znamení: Naleznete nemluvňátko plénkami
    obvinuté, ležící v jeslech.  A hned s andělem zjevilo se množství rytířstva
    nebeského, chválících Boha a řkoucích: Sláva na výsostech Bohu, a na zemi
    pokoj, lidem dobrá vůle.  I stalo se, jakž odešli od nich andělé do nebe,
    že ti pastýři řekli vespolek: Poďme až do Betléma, a vizme tu věc, kteráž
    se stala, o níž Pán oznámil nám.  I přišli, chvátajíce, a nalezli Marii
    a Jozefa, i to nemluvňátko ležící v jeslech.  A viděvše, rozhlašovali, což
    jim povědíno bylo o tom děťátku.  I divili se všickni, kteříž slyšeli
    o tom, což jim bylo mluveno od pastýřů.  Ale Maria zachovávala všecky věci
    tyto, skládajici je v srdci svém. I navrátili se pastýři, velebíce
    a chválíce Boha ze všeho, což slyšeli a viděli, tak jakž bylo jim povědíno.

    -- Lukáš 2:1-19 K

Je asi celkem jasné, že tento text je tak naplněný různými významy, a že se na
jeho interpretaci pracovalo přes dva tisíce let dlouho, že nemám sebemenší
šanci provést jeho byť jenom minimální výklad. Ani to nemám v úmyslu. Chtěl
bych k němu přičinit jenom několik poznámek.

První je asi celkem zřejmá. Tento největší příběh, který byl kdy vyprávěn (jak
zní název jednoho poměrně hloupého hollywoodského filmu o Pánu Ježíši), je
spíše největší paradox lidských dějin. Ježíš je Pánem celého světa od svého
narození, nebeské zástupy slaví Jeho narození, jeho život je jedno veliké
povolání (kdyby si toho v daném okamžiku byl vědom, tak by nepochybně mohl
hovořit o velkých snech pro svůj život a o nadšení pro ně, které ho pohánějí).
Přesto teď nevypadá vůbec jako veliký nebo slavný.  Vidíme akorát mladý
manželský pár, který má prvního syna příliš brzy po své svatbě. Jsou velice
chudí a žijí ve stáji.  Je jim pravděpodobně asi trochu zima (i když téměř
jistě nebyl prosinec, a mají volka a oslíka, aby je zahřívali). Pravděpodobně
jako mladí novomanželé s prvním dítětem se poněkud bojí toho co je čeká.
Nedostatek spánku, problémy s krmením, možné nemoci (což byl tehdy mnohem větší
problém nežli dnes), a v delším horizontu obvyklé starosti rodičů o výchovu
dítěte ke správnému životu a starosti o jeho bezpečnost. Dovolte mi také
poznamenat, že ty plínčičky o kterých tak něžně zpívají české koledy budou brzy
špinavé a rozmilý Ježíšek bude potřebovat přebalit.

Jsme tak zaslepeni vší nádherou a leskem Vánoc, že nevidíme jak je tato scéna
úplně bláznivá. Bůh Všemohoucí, který volá hvězdy jménem, v jehož dlaních jako
potůčkové jsou osudy národů, který zná počet vlasů na hlavě každého z nás,
tento Bůh, z lásky k nám, byl ochoten sestoupit do této bídy, byl ochoten být
kompletně bezmocný a závislý na svých lidských nespolehlivých rodičích.
A tento ubohoučký obraz lidské bezmoci je konečným naplněním Jeho Plánu Spásy
Lidstva?

Tento na první pohled zcela jednoduchý a jasný příběh ale obsahuje mnohem více
nežli co je na první pohled viditelné. A jeden pohled za oponu tohoto příběhu
je navržen sv. Pavlem (který byl jedním z prvních vůdců mladé křesťanské
Církve, který byl také přítelem a učitelem Lukáše, autora výše citovaného
životopisu Pána Ježíše). Ve svém dopisu adresovaném společenství učedníků Pána
Ježíše ve Filipis píše:

    Nechť je mezi vámi takové smýšlení, jako v Kristu Ježíši: Způsobem bytí byl
    roven Bohu, a přece na své rovnosti nelpěl, nýbrž sám sebe zmařil, vzal na
    sebe způsob služebníka, stal se jedním z lidí. A v podobě člověka se
    ponížil, v poslušnosti podstoupil i smrt, a to smrt na kříži.  Proto ho Bůh
    vyvýšil nade vše a dal mu jméno nad každé jméno, aby se před jménem
    Ježíšovým sklonilo každé koleno — na nebi, na zemi i pod zemí — a k slávě
    Boha Otce každý jazyk aby vyznával: Ježíš Kristus jest Pán.

    -- Filipským 2:5-11

Kristus je král, osvoboditel a vůdce – a přece k nám přišel jako ubohé děťátko.
Malé počátky (Zach 4:10) nějak připadly Pánu Ježíši smysluplné, a já si myslím,
že bychom v nich smysl měli nalézt i my. Nepohrdal a neizoloval se od pomalu se
valícího mlýnu každodenního života a my bychom to také neměli dělat. Často máme
tendenci se upnout na velké vize, Povolání našeho života s velkým P a podobné
vznešené a poněkud abstraktní záležitosti a připadá nám, že každodenní starosti
nám brání v Této Opravdu Důležité Práci. A přesto, Pán Ježíš nepřeskočil třicet
let svého života, které by nám mohli připadat více méně promarněné, když
uvážíme jejich zcela minimální dopad na Lidstvo s velkým L. To je první lekce,
kterou si z tohoto textu můžeme odnést.

Připadlo mu důležité přijmout celý život včetně všech jeho složitostí a mlýnu
každodenních starostí. Chtěl se zúčastnit tohoto skutečného života místo
vybírání z něj jenom slavných a důležitých částí. Přijal svoji bezmoc, i když
protože byl Bůh, věděl, že vstupuje do světa, ve kterém se ho místní král,
Herodes, okamžitě pokusí zabít. Takže se máme vzdát našeho pohodlí
a bezpečnosti našich schovaných životů, vykročit do světa a přijmout divoký
život skutečných lidských vztahů a skutečných lidských problémů, skutečné
bolesti a skutečné lásky. To je druhá věc, kterou si můžeme odnést.

Poslední lekci se můžeme naučit od Marie. Vypadá jako že většina lidí v jejím
okolí (snad s výjimkou Josefa, ale ten ji bohužel asi příliš brzy zemřel) vůbec
nechápala co se děje, vůbec netušily jaké obrovské drama o spasení světa se
odehrává v jejich blízkosti. Většina lidí v jejím okolí byla zaměstnána
viditelným a zřejmým. Ale ona „zachovávala všecky věci tyto, skládajici je
v srdci svém.“ Zachovávala je, protože asi tyto zkušenosti byly pro ní vzácné
a důležité. Nemohla vědět jak celý příběh dopadne. Musela být připravena
důvěřovat svému povolání jenom na základě velice divokých a pozoruhodných ale
nemnoha zkušeností. Andělské navštívení, hold Tří králů a pastýřů nově
narozenému děťátku, setkání v Chrámě se Simeónem a Annou, a pak už jenom třicet
let starostí o dítě, podporováním ho a důvěřování Pánu Bohu, že učiní sen
skutečností. Toto očekávání a důvěra v Hospodina po velice dlouhou dobu (nebo
alespoň co nám připadne jako velice dlouhá doba) je poslední lekce, kterou bych
si přál abychom si z tohoto povídání odnesli.

Pán Bůh buď s námi.