summaryrefslogtreecommitdiffstats
path: root/literature/harry-potter-odpoved-brachovi.rst
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'literature/harry-potter-odpoved-brachovi.rst')
-rw-r--r--literature/harry-potter-odpoved-brachovi.rst1184
1 files changed, 1184 insertions, 0 deletions
diff --git a/literature/harry-potter-odpoved-brachovi.rst b/literature/harry-potter-odpoved-brachovi.rst
new file mode 100644
index 0000000..f4503ba
--- /dev/null
+++ b/literature/harry-potter-odpoved-brachovi.rst
@@ -0,0 +1,1184 @@
+Harry Potter … poznámky jako odpověď
+####################################
+
+:date: 2017-02-18 12:24:13+0100
+:category: literature
+:tags: harryPotter, review, czech, feminism
+
+Argonantus napsal poměrně rozsáhlou recenzi_ všech románů Harryho
+Pottera. Pokusím se zachovat starověce a dodat dostatečně dlouhé
+citace, aby to dávalo smysl.
+
+.. _recenzi:
+ https://matej.ceplovi.cz/cizi/HarryPotter.html
+
+.. contents:: Obsah
+ :backlinks: entry
+
+.. sectnum::
+ :suffix: .
+
+
+Ingredience stylu
+=================
+
+ Harry Potter vypadá velmi jednolitě, ale už v prvním díle šlo
+ postřehnout základní ingredience, ze kterých je zhotoven.
+ Všechny z nich jsou britské, solidní a tradiční.
+
+ 1. Dobrodružné vyprávění (á la Stevenson, třeba) — například
+ to, že děj se musí řítit jako utržený výtah; že se věci
+ řeší s lehkostí (nejde o žalozpěvy nad padlým hrdinou, ale
+ o akci, akci a další akci...).
+
+ 2. Dětská dobrodružství (třeba Arthur Ransome nebo Stopka
+ & spol.) — děti, které se ztratily, které se v noci
+ schovávají někde, kde by být rozhodně neměly, děti,
+ prožívající dobrodružství v rámci svých možností.
+
+ 3. Detektivka
+
+To je velice hezká charakteristika, ta detektivka a Stevenson
+jsou jasné, ten Ransome mě nenapadl, ale určitě to tam je. A ano,
+to je také důvodem, proč skoro všechny knihy skončí na ošetřovně
+(kromě posledního dílu, protože předpokládám, že ošetřovna je
+zcela zdemolovaná, a vysvětlení už proběhlo). Nejde jenom
+o ošetřování zraněných, ale právě i o to Poirotovské vysvětlení
+co se to vlastně doopravdy dělo.
+
+Mimochodem tato struktura je zcela narušena v Harry Potterovi
+a prokletém dítěti (což je jedním z mnoha důvodů, proč tuto hru
+nepovažuji za kanonickou) [#]_: detektivka zcela chybí (i když
+jedním z hlavních hrdinů je profesionální detektiv, tak ve
+chvíli, kdy by měl, tak najednou neví, jak vyšetřovat),
+dobrodružného vyprávění je málo a je zcela zpackané a dětská
+dobrodružství jsou dost osekaná (např. většina Potterových dětí
+se vůbec nevyskytují, i když děj probíhá v Hogwarts během jejich
+studií). Všechno překrývá mimořádně špatně napsaný pokus o sci-fi
+postavený na přemisťování v čase což, jak každý odborník na
+sci-fi ví, je žádost o malér. O putování v čase toho sci-fisti
+napřemýšleli spoustu, jsou stohy různých teorií jak to má
+fungovat (třeba krátký návrat v čase ve Vězni z Azkabanu je
+„`Causal loop`_“, kdy se nemění minulost, protože při návratu
+z budoucnosti se jenom doplní akce, které by jinak v minulosti
+chyběly … zde zejména, Harryho vypuštění Patrona, kterým
+zachránil sebe a Siriuse, a společné osvobození Klofana, které to
+všechno umožní). Zároveň je ale shoda mezi všemi sci-fisty, že
+zápletky postavené na putování v čase (včetně alternativních
+vesmírů a všech těchhle krámů) jsou většinou tak neskutečně
+zamotané a složité, že soužití se složitým mechanismem cestování
+v čase pohřbí jakékoli pokusy o skutečný příběh, a navíc díry
+v zápletce jsou téměř nevyhnutelné. Nebudu prozrazovat více
+nežli, že autoři hry (kterým podle mého nebyla J K Rowlingová, ta
+to jenom podepsala z komerčních důvodů) si buď těchto problémů
+nebyli vědomi a nebo se s nimi prostě nedokázali popasovat.
+Výsledek je katastrofa. Přitom je známo, že Rowlingová samotná
+`o tomhle všem ví`_ a že schválně obraceč času použila pouze
+jednou, pošoupla se jenom o tři hodiny do stejného vesmíru a že
+potom v Bitvě na Oddělení záhad všechny zbývající obraceče času
+nechala schválně zlikvidovat, aby už se s nima nemusela
+otravovat.
+
+.. [#] Nemohu si odpustit jednu reakci_ z redditu: „Do not pity
+ the dead, Harry. Pity the living, and above all, the people
+ who watched this play.“
+
+.. _`Causal loop`:
+ https://en.wikipedia.org/wiki/Causal_loop
+
+.. _`o tomhle všem ví`:
+ http://pottermore.wikia.com/wiki/Time-Turner
+
+.. _reakci:
+ https://www.reddit.com/r/harrypotter/comments/4nc1hj/spoilers_cursed_child_megathread_part_2/d45ruh6/
+
+Argonantus k tomu ještě dodává pochybnosti o překladu. Jako
+člověk, který nejprve všechny knihy četl v originále, mohu jenom
+potvrdit, že překlad je jednak nekonzistentní (ano, „diadém“ v.
+„tiára“), jednak dost mizerný, ztrácí třeba spoustu šťávy a někde
+vytváří strašné tvary (fakt nějaký současný mládežník dobrovolně
+prohlásí o klukovi s holkou, že se „muchlají“? Svět se musel
+obrátit ke zlému od dob, kdy se mě to týkalo).
+
+Konstrukce kouzelnického vesmíru
+================================
+
+ Rowlingová je tak specificky britská, jak jen je možno. Je
+ docela možné, že nečetla nikdy žádnou jinou knihu, než
+ anglickou.
+
+Ehm, její máma byla (poloviční nebo úplná) Francouzka, takže je
+bilingvální, její dědeček získal v první světové válce Croix de
+Guerre za statečnost, předtím nežli šla studovat klasiky, tak
+byla studentkou francouzštiny na anglické univerzitě (s rokem
+studia v Paříži). Takže je to ještě horší: anglickou ignoranci
+o čemkoli na druhé straně Kanálu kombinuje s francouzskou
+arogancí, která nepotřebuje vědět nic za svými humny, protože tam
+není nic zajímavého. Jo a rok a půl žila v Portu, ale je dost
+možné, že tam nečetla nic jiného nežli Jane Austenovou
+a Dickense.
+
+S tím souvisí naprosto hrůzné problémy, do kterých se dostávám,
+ve chvíli, kdy se snažím rozpracovat Rowlingovský svět v Čechách.
+Tak například Kruval se také jmenuje Durmstrang-Institut für
+Zauberei, je lokalizován někde v severním Norsku nebo Švédsku,
+jeho loď má na plachtě ruského imperiálního (nebo možná
+byzantského) orla, jeho studenti tančí kozáčka, a dvě
+nejvýznamnější figury se jmenují Viktor Krum (Bulhar) a Igor
+Karkaroff (a nikdo nemá sebemenší představu odkud *ten* je, ale
+jeho turecko-ruské jméno `možná pochází`_ nepřímo ze Silmarllionu).
+Jo a na celé světě je jenom jedenáct kouzelnických škol (včetně
+jedné v Africe, USA, Japonsku a Brazílii a tří z Ohnivého
+poháru). A nikdo se nikdy nezmiňuje o tom, že by třeba Němci měli
+nějakou (jinou?) školu (nebo byl třeba Nurmengard původně německá
+škola na německé straně Šumavy?). Co si z toho mám zatraceně
+vybrat? Že celá Evropa od Řecka a Portugalska přes Střední Evropu
+až po Skandinávii a Rusko studuje někde ve Švédsku za polárním
+kruhem? A co ruský Koldovstorec [Колдовсторец], který je někde
+kdo ví kde (jediné co o nich víme je, že tam kdysi (?) nebo stále
+hráli (hrají?) famfrpál na celých stromech místo pouhých košťat
+a že odtamtud pocházel jeden z vítězů mezinárodní soutěže
+v lektvarech).
+
+.. _`možná pochází`:
+ http://harrypotter.wikia.com/wiki/Igor_Karkaroff#Etymology
+
+Když tenhle zmatek porovnám s Tolkienovým světem, kde byly
+vyřešeny i ty fáze měsíce, tak je mi smutno. Navíc ještě svět
+v jednadvacátém století přeje kouzelníkům podstatně méně nežli
+svět někdy kolem roku 1000 BC (nebo kdy se odehrává Pán prstenů).
+Nebylo tak strašné psát o devadesátých letech dvacátého století
+a o hradu, kde neměli elektřinu (takže žádný telefon, televizi)
+a většina toho se dala nahradit vhodným kouzlením. Ale
+v jednadvacátém století máme Internet, mobily a počítače a pokud
+se jich vzdáme, tak najednou ta magie nevypadá jako tak úžasná,
+ale jako spíše hodně chudá příbuzná mudlovského světa. K čemu mít
+očarované Patronovo kouzlo, když mám Jabber a Whatsapp? A fakt
+brk a pergamen (300 ovcí na jednu Bibli; předpokládám, že ty
+jejich pergameny jsou ve skutečnosti nějaké kouzelné náhrady,
+protože s nimi zacházejí jak s nejlevnějším papírem)? A jak se
+živí těch několik set lidí na Hogwarts, když Gampův zákon
+elementárního přeměňování zabraňuje vytvářet jídlo? To si nikdo
+nevšimne, že do zříceniny hradu míří denně náklaďáky s proviantem
+(předpokládám, že to je také důvodem chybějící elektřiny; vysoký
+záhadný odběr elektřiny z britské elektrické sítě by se blbě
+utajoval)? A tak. Zlatý Tolkien.
+
+Tak jsem nakonec v zoufalství pozdvihl prapor (původně ne můj)
+Druidské školy vysoké magie v Budči_ a předpokládám, že se k ní
+kouzelničtí Angličané neznají, protože se trochu stydí za to, že
+všichni tři zakladatelé Hogwarts pocházejí původně z ní. Helga,
+později provdaná Hufflepuf, byla původně ředitelkou na Budči,
+a matkou spoluzakladatelky Hogwarts, Albis, nejznámější ředitel
+budečské školy z pátého století AD byl praotcem rodu Griffindorů,
+zakladatel rodu Ravenclaw byl hned druhorozeným synem kněžny
+Libuše, a dědečci Salazara Slytherina byli Tunna a Gommon, vrazi
+knězny Ludmily (ta byla pochopitelně velečarodejnicí pětadvacáté
+úrovně, která ale kouzla zavrhla po obrácení se na křesťanství).
+Zároveň ale budu muset pozici českých kouzelníků značně vyhrotit
+v opozici proti anglickým zvykům („my jsme to takhle dělali, když
+v Bradavicích vládli akorát vlci a lišky“) a zároveň je musím
+značně smířit se současným světem.
+
+.. _Budči:
+ http://budec.net/budec/node/16
+
+Právo a kouzelníci a také o vzdělávání
+======================================
+
+Když už jsme u nadávání na problémy Harryho Pottera ve dvacátém
+a jednadvacátém století. Narazil jsem na nádherný sborník_ „Harry
+Potter and the Law“. Čtení mě znovu upozornilo na hrůzy, které
+jsem se tak nějak snažil ignorovat, když jsem si četl knihy
+poprvé. Zcela nezadržitelný byl můj záchvat hrůzy, když jsem četl
+tento rozhovor:
+
+ „Ministerstvo není pravomocně příslušné k tomu, aby
+ vylučovalo studenty z Bradavic, Korneliusi, jak jsem vám
+ připomněl už druhého srpna večer,“ odpověděl Brumbál. „A nemá
+ ani právo zabrat hůlku někomu, komu nebylo jeho provinění
+ prokázáno, jak jsem vám rovněž večer druhého srpna připomněl.
+ V tom obdivuhodném spěchu, s nímž jste chtěl zajistit včasný
+ průchod spravedlnosti, jste zřejmě, byť nepochybně neúmyslně,
+ sám několik zákonů přehlédl.“
+
+ „Zákony se dají změnit!“ štěkl vztekle Popletal.
+
+ -- Harry Potter a Fénixův řád, kapitola osmá, str. 142
+
+.. _sborník:
+ https://ssrn.com/abstract=829344
+
+Dočetl jsem sem, a okamžitě mě napadlo, že myšlenka vlády práva
+je něco, co se Rowlingová mohla naučit i když studovala svoje
+klasiky, protože to je naprostý základ jak u Aristotela tak
+pochopitelně celého římského práva. Ministr magie, který zároveň
+předsedá soudnímu jednání a vydává dekrety (Madam Maxime možná
+mohla přečíst a pak šířit mezi kouzelníky knihu od jejího krajana
+Montesqieua o dělbě mocí) a veřejně deklaruje, že má v úmyslu
+měnit zákony podle toho, jak se mu to hodí pro jeho soudní
+rozhodování, je něco dost neuvěřitelného. Řekl bych, že i tatíček
+Stalin by měl lehce potíže něco takového veřejně vyhlásit (byť to
+samozřejmě dělal).
+
+Mimochodem, stejný Kornelius Popletal se o dvě knihy předem
+dopustil zneužití pravomoci veřejného činitele v souběhu
+s vraždou (nejsem si jist jak kvalifikovat mozkomorův polibek,
+ale většina kouzelníků se tváří, že to je minimálně jako
+usmrcení) a pravděpodobně mařením výkonu úředního rozhodnutí.
+Ano, obětí byl zejména Barty Crouch jr., odsouzený na doživotí do
+Azkabanu, ale to mi stejně nepřipadne jako dostatečné na to, aby
+si ministr jenom tak přivedl mozkomora do školy a nechal
+zlikvidovat jediného svědka toho co se odehrávalo ve škole
+poslední rok. Ale přesto jediným výsledkem je, že se paní
+profesorka McGonagallová strašně naštve, ale jinak se nestane
+vůbec nic. Musím říci, že poté co jsem si přečetl tento kus,
+kouzelnický svět se mi líbil o mnoho méně.
+
+A ještě jedna poznámka ke kouzelnickému světu. Z knihy to není
+jasné, ale pevně doufám, že si Hermiona sebou vzala na vandr
+„Hodnocení výuky čar a kouzel v Evropě“, protože by ji to snad
+mohlo popostrčit k tomu, aby se zamyslela nad tím, jaké
+vzdělávání kouzelnické školy poskytují (a neposkytují). Normální
+mudlovské vzdělávání pro kouzelnické děti v knihách v podstatě
+skončí ve věku jedenácti let (a kdoví jaké vzdělávání dostávají
+mladí kouzelníci předtím, většina jich je vzdělávaná doma
+a nejsem si jist, jestli existují nějaké zkoušky). Pokud tomu
+dobře rozumím, tak od věku 11 výše, už nedostanou jakékoli
+vzdělání v matematice, přírodních vědách (s výjimkou lektvarů,
+omezené botaniky a péče o magické tvory), ale i třeba
+v angličtině, zeměpisu (Rowlingová by ho sama zjevně
+potřebovala), a jakýchkoli společenských vědách (nemluvě
+o sexuální výchově). Při tom se nemohu zbavit dojmu, že tyto
+předměty, ale třeba i právo, psychologie a politologie se nemohou
+moc lišit mezi světem mudlů a kouzelníků (a pokud se liší, tak by
+bylo dobré je poskytovat v modifikované podobě, ne se na to úplně
+vykašlat; a mimochodem, Harry a několik dalších postav [Sirius!]
+by nutně potřeboval nějakou psychoterapii, aby se naučil lépe
+zacházet se svým konstantním vztekem). Nechci se vytahovat, ale
+pokud mohu vědět co je dělba moci, zatímco kouzelníci nemají
+sebemenší představu, co mám na mysli, cítím se o něco lépe jako
+mudla. Jo a taky by někdo mohl vysvětlit Ritě Holoubkové, co je
+to žaloba na ochranu osobnosti, a pořádně ji s několika
+přetáhnout po hřbetě.
+
+Problém Petra Pevensie
+======================
+
+ Mimochodem, při filmování nebo při pokusu převést Pottera do
+ RPG hry tu vznikají neskutečné obtíže. Každý brzy odhalí, že
+ skoro každé kouzlo v Potterovi je **konečné a ultimátní**;
+ technicky je vlastně jedno, jestli trefíte soupeře dětskými
+ kouzly *Petrificus totalus*, *Expeliarmus*, nebo drsnějším
+ *Mdloby na tebe* (*Stupefy*), a nebo konečně zakázanými
+ černými kletbami jako *Avada kedavra*. Souboj skončí po
+ prvním zásahu a protivník je vyřazen; víceméně pak jde
+ vlastně jen o to, kdo „rychleji kliká myší“, pardon, švihá
+ hůlkou. Což činí ve filmech takové problémy, že závěrečná
+ bitva v pátém díle předvedla sice velmi efektní souboje,
+ nicméně se světem Harryho Pottera vlastně nemají nic
+ společného (jak se mění postavy v řítící se kouřová mračna
+ a jaký to má smysl nám zůstane utajeno).
+
+Čistě technicky tady nemá Argonantus pravdu. *Expeliarmus* nikoho
+nezraní, takže pokud se naskytne příležitost, tak je možné sebrat
+zase hůlku a pokračovat (samozřejmě pokud proti Vám právě nestojí
+drahoušek Bellatrix) a ze *Stupefy* se dá také jenom otřepat, byť
+možná to třepání chvilku trvá, a pokud není člověk postarší
+čarodějka a nedostane čtyři najednou do prsou, ale profesorka
+McGonagallová je jediná, kdo je skutečně zraněn pomocí tohoto
+kouzla. A mimochodem, k překladům, *Mdloby na tebe* je sice
+absolutně nepřesný ale krásný překlad *Stupefy*.
+
+*Petrificus totalus* je podle mého prostě chyba. To je natolik
+mocné kouzlo (např. s úspěchem využité jak Harrym tak později
+Hermionou na Antoninu Dolohovovi), že ho rozhodně neměli mít
+v ruce prváci. Ubyla by elegantní scéna s Nevillem, ale podle
+mého je to opravdu jako dávat dětem do ruky AK-47 a nechat je, ať
+si hrají. Nebo mělo mít alespoň nějakou časově omezenou působnost
+nebo něco.
+
+Dostávám se tím ale k jedné věci, která se podle mého málo
+zmiňuje a která se mi na HP knihách velice líbí. Problém
+s fantazy-like literaturou ve které vystupují děti nebo mládež je
+v tom, že ve chvíli, kdy se dostanou do střetu s opravdu vážnými
+nepřáteli, tak najednou musí čtenář uvěřit, že čtrnáctiletý kluk
+(nebo holka) je schopen přemoci samotného Velkého Nepřítele.
+V knihách to častěji projde a čtenář se může tvářit, že si toho
+nevšimnul, ale ve chvíli, kdy se snažili natočit v Narnii, kterak
+Petr Pevensie (tehdy třináctiletý) bojuje s nejmocnější
+čarodějkou na světě, Bílou čarodějnicí, která je mimochodem
+nadlidské velikosti, tak výsledek byl neskonale trapný,
+a v podstatě větší část filmu pro mě potopil. Navíc dětští herci
+jsou dětští herci, protože to jsou dětští herci, a nedokážou hrát
+tak dobře jako dospělí.
+
+Zdá se mi zcela zřejmé, že jak Rowlingová, tak potom filmaři si
+byli těchto nebezpečí zcela vědomi a snažili se proti tomu
+bránit. Jedna z věcí je, že jak v knihách tak zejména ve filmu
+jsou naši tři hlavní hrdinové doslova zavaleni dospělými a často
+mnohem podstatnějšími (a mnohem psychologičtěji zajímavějšími)
+postavami (osazenstvo Hogwarts, Weasleyovi, záporné postavy).
+Kromě dětských herců se ve filmech představili absolutně všichni
+nejlepší herci, kteří jenom v Anglii (resp. ve Velké Británii,
+točíme ve Skotsku) žili. [#]_
+
+.. [#] Situace, kdy Gilderoy Lockharta hraje shakespearovská
+ superstar Kenneth Branagh jenom proto, že původně plánovaný
+ Hugh Grant nebyl k doptání, ilustruje, že opravdu na Harryho
+ použili absolutně všechno, co měli v Británii k dispozici.
+
+Rowlingová šla ještě dále. Jednak je to podle mého jedna
+z nemnoha dětských vícedílných knih, kde hrdinové opravdu stárnou
+(i když Pevensieovi v Narnii také teoreticky stárnou, tak jsou
+v podstatě totožní na začátku jako na konci a pořádně vystupují
+jenom ve třech ze sedmi dílů). Ale kromě toho je zcela zřejmé, že
+žádný z hrdinů se nikdy nestane supermanem (ano, Hermiono [#]_,
+ani superženou). Je třeba tedy zaznamenat obrovský Harryho
+vyučovací talent. Dostal do ruky bandu čtvrťáků (a několika
+mladších a starších), kteří vlivem různých historií neměli
+absolutní žádné cvičení v opravdovém boji (Lupin učil jenom
+obranu proti různé havěti a ostatní … no, ti vlastně nenaučili
+nic; nevím, co je vlastně doopravdy naučil Moody/Barty Crouch
+Jr.). A přesto se mu povedlo vybudovat během několika měsíců
+bojovou jednotku, která byla schopna přežít útok dvojnásobné
+přesily Smrtijedů obsahující i takové těžké váhy jako drahouška
+Bellatrix, Luciuse Malfoye, nebo Antonina Dolohova (a paradoxně
+všechno zachránila nejmladší Ginny, když zdemolovala polovinu
+Odboru tajemství). Sice pak potřebovali zachránit od členů Řádu
+a nakonec i samotného Brumbála, ale stejně přežít ten první útok
+bylo něco, o čem předpokládám většina maturantů z Hogwarts mohla
+jenom snít. Jo a mimochodem skoro všichni studentíci jsou schopni
+vyčarovat Patrona, což je všeobecně pokládáno za téměř vyloučené
+pro studenty jejich věku. Pokud Harry dlouhodobě dělá cokoli
+jiného nežli vyučuje DADA, tak plýtvá svým talentem.
+
+.. [#] Zde (protože mě nenapadá kde jinde) zaznamenám půvabnou
+ fan teorii, že Křivonožka je podobně jako Prašivka také
+ dlouhodobě proměnný animagus a to Regulus Black, který nikdy
+ nezahynul, ale naučil se této magii od bráchy, schoval se
+ před Voldemortem (nebo nějak jako kocour přežil Inferi???).
+ Pak se mu třeba kočičí život natolik zalíbil, že už tak
+ zůstal.
+
+Ale zároveň je stále absolutně jasné, že naši milí studentíci
+jsou absolutně na jiné úrovni nežli to, co potom na Ministerstvu
+předvádí Moody, Lupin, Tonksová & co. a ještě na úplně jiné
+úrovni nežli čím končí Brumbál s Voldym, jejichž závěrečný souboj
+na Ministerstvu je zcela jednoznačně nejvyspělejším soubojem
+v celém Harrym Potterovi. U většiny jejich kouzel vlastně ani
+nechápeme co se děje. Je zcela jasné a nikdo o tom nepochybuje,
+že kdyby se měli proti sobě postavit Harry a Voldemort v rovném
+souboji, ve kterém by nebyli zešvindlované nebo nevěrné hůlky
+apod., tak by Harry dopadl jako ti Kšandičkové z Tvrdolína (viz
+několik krátkých okamžiků, kdy k tomu dojde ve čtvrtém dílu, nebo
+třeba Harryho souboj se Snapem, kde se Harry nezmůže absolutně na
+nic). A na Harryho obranu je pochopitelně třeba dodat, že tu
+závěrečnou bitvu si zešvindloval sám svoji vlastní cílevědomou
+prací (likvidací Horcruxů, získáním vědomostí o hůlkách
+přesahující Voldermortovi, přemožením Draca a konečně samozřejmě
+vlastní ochotou k oběti), ale stejně ani pak to nebylo nic
+podobného jako závěrečný souboj Voldyho s Brumbálem. V závěru
+celé knihy jsou sice nesmírně stateční, omlácení a asi
+i nadprůměrně vzdělaní a zkušení v DADA, ale přece jenom jsou to
+zcela nepopiratelně studenti Hogwarts, nikoli SuperCosi. Takže
+pokud někteří fandové porovnávají na forech Harry Pottera
+s Barbarem Conanem (a tvrdí, že ten druhý je mnohem více cool),
+nemám co dodat. Vůbec nic nepochopili.
+
+Harryho kamarádi a kamarádky
+============================
+
+ Trojice Harry – Ron – Hermiona je nejpevnější jádro všech
+ vztahů, co svět Rowlingové vůbec zná; je to nezničitelná
+ konstanta od chvíle, kdy se tihle tři v Kameni mudrců dali
+ dohromady. Na druhé straně i tahle věc prochází proměnami,
+ a dokonce i krizemi. … Tonksovou zase odzbrojí Siriova
+ tragédie … V nejtěžším a nejsložitějším příběhu, Fénixově
+ řádu, se objevují postavy další. Některé tu už dávno byly,
+ jen skromně čekaly, až si jich děj dostatečně všimne. Neville
+ Longbottom, věčný smolař a nešika. Giny Weasleyová. Lenka
+ Láskorádová.
+
+Na začátek jedna nepodstatná technická drobnost, Tonksovou
+neodzbrojí Siriova smrt ale natvrdlý Lupin, ten Sirius byl podle
+všeho jenom falešná stopa.
+
+Ale jinak k Harryho kamarádům. Jednak to je opět perfektní obrana
+proti syndromu Petra Pevensie, protož ty minimální schopnosti
+a vlastnosti, které prostě jsou nezbytné, se alespoň dají
+rozložit na tři lidi, takže Harry nemusí být zároveň geek,
+sportovec, zachovat si chladnou hlavu a být šíleně odvážný.
+Zvládnou to za něj jiní. Velice dobře hráno.
+
+Dále jsem absolutně nadšený tím, že Harry a Hermiona na konci
+*neskončí* spolu [#]_. Jednak je dobře, že hlavní hrdinka má v sobě
+vyšší cíle nežli být jenom manželkou hlavního hrdiny a jednak
+velice fandím tomu, že se Harry mýlil (tentokráte ten z filmu
+„Když Harry potkal Sally“, nikoli Harry Potter), když tvrdil, že
+muži a ženy nemohou být kamarádi. Je to nesporně těžké a stává se
+to zřídka, ale sám jsem to zažil a je to velice prima. Zde je to
+ve formě bratr-sestra, kdy si navzájem brečí na rameno se svými
+milostnými katastrofami [#]_, a jsem moc rád, že to Rowlingová
+nezkazila tím, že by je nakonec spárovala.
+
+.. [#] Navíc bychom přišli o `takhle
+ <https://youtu.be/z6kuuiHGwbA?t=355>`_ nádherné dialogy:
+ „Hermiono?“ „Ano?“ „Něco Ti musím říct.“ „Nechci abys mi
+ říkal cokoli, co bys mi neřekl, kdybychom neměli být za
+ chvíli zabiti gigantickým hadem. To by všechno jenom
+ pokazilo.“ Nakonec musel být tenhle dialog vymazán, asi
+ proto, že přesně tohle nakonec provedli (první polibek
+ v Tajemné komnatě; ostatně, ve filmu Harry & Ginny dopadli
+ stejně, a Neville alespoň něco takového plánoval pro sebe
+ s Lenkou), ale je to škoda.
+
+.. [#] Zde je jedna z velmi mála vylepšení filmů oproti knihám,
+ kdy Harry s Hermionou si `řeknou
+ <https://youtu.be/ucS3xMZcrHQ>`_ o svých milostných
+ katastrofách. Je opravdu škoda, že tohle v kníze nebylo.
+
+Na druhou stranu, Ginny. Ach jo. Jsem ochoten docela věřit
+Rowlingové, že měla většinu všech sedmi knih rozmyšlených od
+začátku a jenom je potřebovala napsat, ale otázka jak hluboko
+tento plán šel. Protože jinak než změnou plánu si nedokážu
+vysvětlit, že tak hezky nastartovaný příběh princezny zachráněné
+od draka (to má Argonantus pravdu, o to jde a o nic jiného) je
+najednou v třetím a čtvrtém díle kompletně zapomenut [#]_. Ginny
+se vyskytuje pouze v rámci Weasleyovice rodiny o Vánocích etc.
+jinak za celého Vězně z Azkabanu má dvě zmínky, v Ohnivém poháru
+se objevuje jenom kolem Yule Ball, jak se to jmenuje česky?, kde
+byly zjevně zaměstnány úplně všechny holky, co jenom po škole
+byly, až po Pansy Parkinsonovou. Pak si najednou v pátém díle
+Rowlingová uvědomila [#]_, že nemá nikoho pro Harryho (nebo možná
+konečně opustila teorii spárovat ho s Hermionou), tak byla Ginny
+rychle vtažena do Brumbálovy armády, hvězdně zazáří v Odboru
+záhad (to bych ještě zvládal), ale pak se v šestém místě úplně
+odpoutá od reality a je z ní najednou nejkrásnější holka ve
+škole, dokonalá sportovkyně, členka Slughornovy společnosti
+(proč? protože zmlátila kouzlem spolužáka? opravdu?) a já nevím
+co ještě (tohle je trochu jinak ve filmech, kde je zase pro změnu
+superžena z Hermiony a všechny dobré scény Rona a Ginny jsou
+`předhozeny jí`_). Jak všichni oslavují Rowlingovou kvůli
+feministické Hermioně, tak Ginny je zcela anti-feministická,
+jediným smyslem její existence je být manželkou Harryho Pottera
+[#]_.
+
+Přitom je smutné, že ta princezna s drakem byla více méně zcela
+zapomenuta. Jednou z věcí, které mě také rozčilovaly [#]_ bylo,
+že se vlastně nikdy nedozvíme nic o jejím vnitřním životě, že
+nemá absolutně žádný vnitřní vývoj. A přitom by právě ten zážitek
+s drakem dával tolik příležitosti. Tohle je jeden z mých
+zamilovaných dialogů (pochopitelně, byl příliš dobrý, takže ho
+ve filmech vynechali):
+
+ „Chtěli jsme mluvit *s tebou*, Harry,“ ozvala se Ginny, „ale
+ protože od té doby, co jsme se vrátili, se pořád schováváš …“
+
+ „Nechtěl jsem, aby se mnou někdo mluvil,“ odbyl ji Harry
+ a připadal si čím dál popuzeněji.
+
+ „No, a to právě byla hloupost,“ ohradila se rozčileně Ginny,
+ „alespoň když uvážíš, že já jsem jediná, koho znáš, kdo byl
+ někdy Ty-víš-kým posedlý, a že bych ti mohla povědět, jaké to
+ je.“
+
+ Harry zůstal stát jako opařený, tak silně na něj její slova
+ zapůsobila. Pak se k Ginny prudce obrátil.
+
+ „Zapomněl jsem,“ hlesl.
+
+ „To se tak někdo má,“ utrousila chladně.
+
+ -- Harry Potter a Fénixův řád, kapitola 23, Vánoce na izolaci
+
+Tohle je nejlepší Rowlingová v akci. Uprostřed dialogu v jedné
+řádce najednou hodí granát, kterým jako bychom se propadli do
+hlubin, o kterých jsme ani nevěděli, že existují. My jsme
+*všichni* zapomněli na Ginny a na její zkušenost (a je to
+pochopitelně Rowlingové chyba, protože nás na ní nechala
+zapomenout). A najednou všichni s Harrym zjišťujeme, že vedle nás
+prožívala Ginny život s netušenou úzkostí, s hlubinami, o kterých
+nemáme ponětí. Chce se mi vykřiknout s Ronem „Briliant!“
+
+Ale to je bohužel jediné, co se o těch hlubinách dovíme. Granát
+byl hozen, všichni jsme zalapali po dechu, a tím to končí.
+Znamenal zážitek princezny s drakem kořen celého jejího života?
+Stala se kvůli tomu tak pevnou a odhodlanou, že více méně klidně
+poslala svého kluka na sebevražednou výpravu boje s Voldermortem
+(jejich rozchod po Brumbálově pohřbu)? Nevíme a nikdy se to
+nedozvíme. A Rowlingová nám nikdy nenabídne více nežli letmá
+nahlédnutí jakoby symbolizovaná ve filmu tímhle záběrem_, která
+nikdy nic opravdu nevysvětlí.
+
+.. [#] Nějací obsesouni_ dokonce spočítali, že Ginny se v prvním
+ díle vyskytuje 5-krát, ve druhém 114-krát, ale ve třetím
+ a čtvrtém jenom 17-krát a 46-krát.
+
+.. [#] Dalším příkladem toho, že všechno neměla dokonale
+ promyšlené, je samozřejmě katastrofální Zbělení Levandule
+ Brownové: v prvních dvou filmech hrála Levanduli, která byla
+ tehdy zcela bezvýznamná postava v pozadí, černá herečka
+ Jennifer Smithová, ale ve chvíli, kdy se Rowlingová rozhodla,
+ že se Levandule stane slečnou pro Rona, tak byla přeobsazena
+ bílou herečkou Jessicou Cave, což je Levandule, kterou si
+ všichni pamatujeme.
+
+.. [#] Zde je nutno zmínit fan teorii, že neuvěřitelně náhlý
+ obrat od naprostého nezájmu o Ginny k její absolutní
+ dominanci je způsoben tím, že strčila Harrymu nějaký nápoj
+ lásky. Nechávám jenom jako ilustraci toho, jak i mnoha dalším
+ lidem připadne Ginny neuvěřitelná.
+
+.. _obsesouni:
+ http://www.quibblo.com/quiz/huK3uTO/
+
+.. _`předhozeny jí`:
+ https://www.youtube.com/watch?v=wVBr_TIy9N8
+
+.. [#] V objasnění tohoto problému s Ginny mě pomohl `tento
+ blogpost`_. Problém Výjimečné ženy je něco, co popisuje Ginny
+ až příliš věrně.
+
+.. _záběrem:
+ https://youtu.be/7U3nUVhn9-A?t=6
+
+.. _`tento blogpost`:
+ http://theresabasile.com/wp/2011/07/25/ginny-weasley-the-exceptional-woman/
+
+A pak v sedmém díle je více méně zase zapomenuta (v pozadí dělá
+povstání ve škole a Harry se o ní trochu bojí). Ano, chápu,
+nemohla s nimi jít na vandr za viteály, protože nebyla dospělá
+a měla na sobě hledáček, ale stejně tomu nerozumím. Souvisí to
+také se zjevně velmi anti-feministickým postojem k chození.
+Chození je v Rowlingovic světě na tulení se, na hádání se, ale
+nikdy spolu partneři nedokážou fungovat jako tým. [#]_ I Ron
+s Hermionou, kteří jsou tomu nejblíže, tak se (ze záhadných
+důvodů, všichni čtenáři měli pocit, že už spolu dávno chodí)
+opravdu rozhodnou chodit spolu až úplně nakonec, v Tajmené
+komnatě, kdy nemají na výběr. Co se týče Ginny, tak by pro mě
+nejpřirozenější jako Harryho bylo, že ve chvíli, kdy začnu chodit
+s někým mě osobně tak známým jako je Ginny, která je v podstatě
+totožná s Ronem (protože to je možná jenom ženská náhrada za
+Rona, se kterým Harry nemohl chodit, ale to je jiná otázka),
+takže si Harry může být do značné míry jist jejím charakterem
+(Cho Chang bych asi dal chvíli na ozkoušení), tak bych ji
+samozřejmě vtáhl do vší organizace, plánování a spol. A pokud to
+náhodou Brumbálovi nevyhovuje a chce omezit lov na viteály jenom
+na Tři, tak ať si trhne levou zadní a jde si lovit viteály sám,
+protože láska je důležitější nežli všechny viteály. Ne tak
+Rowlingová. Ginny v podstatě není v sedmém díle nikdy připuštěna
+k žádné akci (kdesi v pozadí cosi vyvádí, co není moc k něčemu
+dobré, ve filmu bylo pro jistotu vypuštěno i to). Ano, Harry má
+„stupidní rytířské důvody“, že se s ní musel veřejně rozejít, ale
+stejně nevím, proč jí nemohl dát pusu ani v soukromí její
+ložnice, a proč ji nemohl drapnout za ruku, když už byli zpátky
+v Hogwarts a nebylo proč se schovávat [#]_. S tím souvisí i Ronův
+útok na Harryho ohledně čistoty jeho úmyslů, ze které jsem měl
+pocit, že jsem se ocitl v blbé parodii na Austenovou (ani ta by
+to nenapsala tak viktoriánsky). Ginny. Ach jo.
+
+.. [#] Možná by si paní Rowlingová měla přečíst „Pět jazyků
+ lásky“ a pochopila by, že společná akce je někdy stejně
+ důležitá jako tulení se.
+
+.. [#] `Scéna <https://youtu.be/z6kuuiHGwbA?t=236>`_ byla z filmu
+ vystřižena, ale stejně to je trapně málo.
+
+A tím se dostáváme k Lence Láskorádové. Rowlingová se kdesi
+přiznala, že ji původně neplánovala tak relativně rozsáhlou, ale
+prostě se tak strašně hezky psala, že se jí natáhla. No
+a výsledek je, že zejména ve srovnání s nemožnou Ginny, je zcela
+vybarvenější a zajímavější partnerkou Harryho, a dokázal bych si
+ji mnohem radostněji představit jako šíleného ale zcela
+použitelného člena eventuální Čtyřky. Její šílenství je do značné
+míry založeno podle mého na docela tragickém a uvěřitelném
+důvodu, že její šílený otec je jediné co jí na tom světě zbylo,
+a tak se kolem něho točí celý její svět. Je podle mého dost
+pravděpodobné, že kdyby měla někoho, ke komu by měla podobnou
+důvěru jako ke svému otci, tak by se možná alespoň trochu
+znormálnila. Někoho, komu by uvěřila, že to myslí dobře, když jí
+vysvětluje, že náhrdelník ze špuntů od máslového ležáku neodežene
+škrnky, ale jenom všechny lidi kolem ní. Prý se Ralfovi
+Scamanderovi (vnukovi legendárního Newta Scamandera), jejímu
+nevýslovně cool manželovi, podařilo ji přesvědčit, že muchlorozí
+chropotálové skutečně neexistují. Zároveň byla ale její úlétlost
+cenná, protože právě to, že byla ochotna věřit v existenci velmi
+podivných magických stvoření, ve které nikdo jiný ochten věřit
+nebyl, ji umožnilo aby se stala velice slavnou magozooložkou.
+
+Čímžto se dostáváme k tomu, že Luna je krásným příkladem toho, že
+opravdu není podstatné, abychom všichni byli normální. Byť lehce
+šílená tak je skutečně mnohem více cool nežli všichni cool lidé
+po škole (a nejenom proto, že na rozdíl od nich bojovala s Harrym
+na Oddělení záhad, jak trefně poznamenal Harry). A že si to tito
+cool lidé nemyslí je opravdu jenom a jenom jejich škoda.
+
+Feminismus v Harry Potterovi
+============================
+
+Mimochodem, ještě k feminismu v Harrym Potterovi. Je zcela
+zřejmé, že feminismus je někde absolutně v základu celého
+kouzelnického světa, jak ho Rowlingová stvořila. Člověka třeba
+napadne, že tento svět je velice pečlivě vytvořený tak, aby v něm
+ženy byly zcela rovnocenné s muži. Veškeré souboje se provozují
+bezkontaktně, náročné fyzické výkony jsou většinou nahrazeny
+kouzly (přemisťováním ap.) a všude vládne taková rovnoprávnost,
+že Holyheadské Harpyje fungují od roku 1203 a Seraphina Picquery
+je rovnou prezidentkou MACUSA ve dvacátých letech dvacátého
+století.
+
+Smutné je, že to je podle mého jenom jedna část feminismu a ta
+druhá je Rowlingovou (a Emou Watsonovou a většinou současného
+světa) zcela potlačena. Nemám nic proti ženám traktoristkám
+a pilotkám stíhacích letadel, ať si užijou taky trochu srandy,
+ale připadne mi velice smutné, že má být nakonec nejvyšší
+ctižádostí žen být jako ne úplně perfektní mužští. Chybí mi
+velice ta druhá část feminismu, která se nesnaží vyrovnat mužům,
+ale poukazuje na to, že svět je smutnější a chudší, když je v něm
+potlačováno a podceňováno to ženské. Ne, nemyslím si, že holčičky
+jsou *jenom* k tomu, aby měly děti (a nevím, jestli to ten chudák
+Žáček fakt takhle myslel), ale připadne mi úžasný zázrak, že je
+mají. A je velice smutné, že se nad tímto zázrakem možná málo
+radujeme a málo je za to doceňujeme.
+
+Nebo třeba s tou rolí žen a *Kinder, Küche und Kirche*. Někdy až
+do konce devatenáctého století byla tato role žen dána ne proto,
+že by je muži tak utiskovali, ale protože muži velice přesně
+věděli, že udržet domácnost v chodu je full-time job pro jejich
+manželku. Do té doby nebylo o feminismu moc řeči, protože
+jakékoli snahy dát ženám jiné naplnění byly zcela nesmyslné,
+protože ženy už byly tak zcela zaměstnány udržováním sebe
+i mužského na živu, v čistotě a tak. A tak mi připadne
+důležitější nežli rozčilovat se nad tím, že se Katharina von Bora
+nemohla věnovat theologii a že o Bibli věděla jenom, co ji naučil
+její manžel, radovat se a oslavovat ji, protože to byla ona, kdo
+se postarala o Martina Luthera, aby mohl fungovat jako
+reformátor. A v tomto případě mi jako feminismus připadne, když
+přestaname oslavovat jenom Martina Luthera (má letos výročí
+mlácení do vrat), ale začneme si všímat, že Reformaci na počátku
+vytvářeli manželé Lutherovi (a spousta studentů, které Katharina
+komandovala, aby udržovali v chodu celý klášter i s pozemky, kde
+všichni bydleli). A že bez Kathariny von Bora by nebylo Luthera.
+Zde prý doslova a do písmene: z té plísně, která rovnoměrně
+prožírala jeho domácnost před svatbou, byl konstantně nemocný.
+
+Bohužel o tomto druhém feminismu nechce Rowlingová nic slyšet.
+Tak jedinou činností hodnou ženy je boj. Když se tak Weasleyovi
+dohadovali co dělat s Ginny, která jediná nebyla plnoletá, tak mi
+připadlo úplně nejjednodušší, aby se zvedla a šla pomáhat Madam
+Pomfreyové s ošetřováním zraněných. Ale to zjevně není činnost
+hodná ženy, takže ji museli propašovat také k bojování.
+A mimochodem to zjevně nebyla činnost hodná ani Madam Pomfreyové,
+protože ta se vykašlala na ošetřování raněných a zlikvidovala
+nějakou Smrtijedku. Člověka tak maně napadá, jestli kdyby se
+věnovala tomu, čemu se věnovat měla, tak nebylo možné zachránit
+některého z těch padesáti lidí, co umřelo během bitvy.
+
+Temné stránky hrdinů románů
+===========================
+
+ V Relikviích smrti pak je proměna dokončena. Brumbál sice
+ není zdaleka tak falešný a ničemný, jak tvrdila Rita
+ Holoubková, ale je to také jenom člověk; má několik vážných
+ slabostí. Problematický vztah k vlastní rodině je jednou
+ z nich; jistá strojová vypočítavost, se kterou připravuje
+ Harryho k jeho závěrečnému úkolu, je druhá a možná ještě
+ nepříjemnější.
+
+Já bych k tomu dodal (a to je asi nejlepší věc v Prokletém
+dítěti) rozhovor, který měl mít Harry s Brumbálovým obrazem.
+Prostě to není fér, tahat někoho do smrtelně nebezpečných situací
+a stále mu lhát o tom, co se děje (neříkání celé pravdy je celá
+lež, jak mě učil můj tatínek). Je jistá pochopitelná snaha malé
+dítě nezatěžovat nadmíru, ale jsem si jist, že Brumbál tu hranici
+velmi vysoce překročil. Jednou se za to Harrymu omlouval (když
+kvůli tomu zemřel Sirius Black, protože tímhle lhaním Harry nikdy
+neměl šanci pochopit závažnost situace), ale pak v tom vesele
+pokračoval. Výsledkem bylo, že Aberforthova obvinění, že „je
+doopravdy zvláštní, že tolik lidí, který měl bratr tak rád,
+skončilo mnohem hůř, než kdyby je nechal na pokoji“, nejsou zas
+až tak daleko od pravdy. Nedělal on to nakonec Brumbál zase
+všechno pro Větší Dobro?
+
+ Neexistuje nikdo, kdo by se nemýlil; každý má nějakou
+ vlastnost, která ho omezuje; paní Weasleyovou svazuje strach
+ o vlastní rodinu, Siria Blacka zase určitá zbrklost, Lupina
+ strach o to, aby někoho dalšího nevtáhl do své nemoci,
+ profesor Moody je zase paranoik, McGonagallová upjatá dáma
+ bez vzletu a Tonksovou nebo pana Weasleyho je vůbec obtížné
+ počítat mezi dospělé.
+
+K tomuhle jenom dvě poznámky. Paní profesorka McGonagallová není
+upjatá dáma bez vzletu, ale něco mnohem zajímavějšího. Rowlingová
+jí později připsala na Pottermore_, že její otec byl mudla
+a presbyteriánský farář. Já si myslím, že to je velice trefné
+pozadí jejího charakteru. Samozřejmě, že takto přísný charakter
+může být velice nesnesitelný, ale ve chvíli kdy je podložen
+i dostatečnou mírou laskavosti (vztah k Harrymu, podpora Sybil
+Trelawnové, i když si o ní myslela, že je napůl podvodnice), tedy
+ve chvíli kdy je přísnost spojená s laskavostí, může být výsledek
+zajímavý (Helen Burnsová by mohla být její babičkou). Na jednu
+stranu neváhá potrestat svoje vlastní studenty, i když se jí
+právě posmíval profesor Snape, že Zmijozel je na tom lépe, ale na
+druhou stranu stejná přísnost ji vede k tomu, že se sama neváhá
+postavit armádě aurorů, kteří bezprávně napadnou Hagrida (i když
+ji to málem stojí život), nebo že seřve v závěru Amycuse Carrowa
+(nebo jak se vlastně skloňuje). A pak je samozřejmě v závěru
+generálka celé obrany Hogwarts. [#]_ Takže rozhodně bych neřekl
+„upjatá dáma bez vzletu“.
+
+.. _Pottermore:
+ https://www.pottermore.com/writing-by-jk-rowling/professor-mcgonagall
+
+.. [#] Včetně předpokládám všemi nejmilovanější `scény
+ <https://youtu.be/gXQ1yNJrVFA>`_.
+
+A ještě bych k tomu přidal Dursleyovi. I když tam je těžké říci,
+jestli patří mezi záporné nebo kladné hrdiny (zmateně zlí???),
+přesto jsou myslím z postav, která stojí za povšimnutí. Jeden
+z jejich klíčových problémů totiž je, že je vidíme pouze očima
+skutečně velice ublíženého ale náctiletého kluka. Nechci nějak
+odvyložit, že neudělali co Harrymu (a vlastně i Dudleymu jak
+správně poznamenává Brumbál) udělali během jeho dětství, ale
+stejně je asi dobré vědět, že jejich život je poněkud složitější,
+a že to co nám Rowlingová předkládá, je něco mezi parodií
+a pomstou. [#]_
+
+.. [#] K tomu ještě zajímavá (zcela nepodložená) fan teorie, že
+ Dursleyovi nenávidí Harryho, protože je vlastně také viteál.
+ Srovnejte co udělalo několikadenní (nebo jak dlouhé) nošení
+ viteálu s Ronem, teď si představte, že něco takového máte
+ celý život doma. Také by to bylo vysvětlení pro iracionální
+ a extrémní vztek, který neustále cloumá Harryho majestátem (a
+ který jinak moc nedává smysl). Samozřejmě, že tato teorie má
+ více dět nežli vysvětluje, ale připadne mi hezká.
+
+\
+
+ Excelentní ničemové jsou třeba Lucius Malfoy nebo Bellatrix
+ Lestrangeová. Přesto je najdeme mnohokrát zaskočené, ponížené
+ a v případě Malfoye dokonce úplně poražené. … Snape je sice
+ hodně mocná a důležitá postava pro oba tábory, ale všichni
+ také cítí jeho podivnou dvojakost; vlastně nikdo mu tak úplně
+ nevěří, což zůstane až do konce.
+
+ …
+
+ Tím se dostáváme k Voldemortovi. Je to hlavní padouch,
+ personifikované zlo, protihráč Albuse Brumbála (a potažmo
+ Harryho Pottera). Zná kouzla, o jakých se ostatním ani
+ nesnilo, a jeho hlavní zbraní je dokonalá bezohlednost.
+ A přece – tím, jak postupně vychází najevo jeho lidský
+ příběh, dochází také k jeho oslabení a demýtizaci. Ostatně,
+ nejde dost dobře ignorovat, že pravidelně selhává při
+ střetech s Harrym Potterem.
+
+Jednak k Malfoyovým. Myslím, že jsou trochu lepší nežli, jak se
+jevili. Od chvíle, kdy vypadli ze svého nekonečně bohatého
+a pohodlného světa kouzelnické šlechty (tj. když Lucius skončil
+v Azkabanu), tak asi v podstatě doopravdy přestali kopat za
+Voldermorta a jediným jejich skutečným zájmem bylo vyváznout
+s celou rodinou a zdravou kůží. Rozdíl mezi Narcissou a Bellatrix
+ve chvíli, kdy navštívili Snapea a donutili ho složit
+Neporušitelný slib, mě připadal jasný. Bellatrix jako vždy šílená
+(někteří říkají zamilovaná do Voldermorta) mě připadla v ostrém
+kontrastu k Narcissou, která mi připadla jako vnitřně úplně
+odcizená jakýmkoli Voldemortovým cílům. Nedělá to z nich příliš
+lepší osoby, protože kdyby náhodou vyhrál Voldermort, tak by
+radostně pro zachování své rodiny zůstali na jeho straně, ale
+dělá to z nich mnohem zajímavější osoby. Otázka Narcissiny
+vnitrobrany ve chvíli, kdy lhala Voldermortovi o Harrym, je také
+velice zajímavá. Na jednu stranu její sestra byla Bellatrix, prý
+jedna z nejschopnějších vnitrobrankyň vůbec, takže mohla ségru
+něco naučit. Na druhou stranu možnost, že ji Voldermort jenom
+tupě poslouchal a důvěřoval (když zjevně Luciusovi už nějakou
+dobu nevěřil o moc více nežli to pozdravení) a to právě ve
+chvíli, kdy se jedná o Harryho Pottera, je dost za vlasy
+přitažená.
+
+No, a Snape. Jedna z mnoha věcí, které mě štvaly na Prokletém
+dítěti (viz výše) bylo právě to, že ze Snapea dělali velikého
+hrdinu a mnohem lepšího člověka, nežli skutečně byl. Snape je
+opravdu dost příšerná kreatura, neschopný učitel tyranizující
+svoje studenty, člověk, který nedokázal Harrymu odpustit, že si
+z něho jeho otec dělal srandu (velmi nechutnou, pravda, dokonce
+ho možná schválně ohrozil na životě) před mnoha a mnoha lety.
+Jediné dvě věci, které ho alespoň částečně očišťují, že opravdu
+nekonečně statečně bojoval proti Voldermortovi jako dvojitý agent
+(je zajímavé, že každý kdo je na něj naštvaný ho obviňuje ze
+zbabělosti, což je opravdu unfair), a druhak jako ředitel školy
+chrání studenty před povražděním (což není také málo). Ale to je
+všechno.
+
+Jinak je to člověk, který v HP a Fénixově řádu na rozdíl od
+Harryho absolutně přesně věděl, jak nesmírně důležité je Harryho
+vyučování ve vnitrobraně pro celý kouzelnický svět a přesto
+nedohlédl na to, aby se ji Harry naučil. Navíc na rozdíl od
+Brumbála zcela přesně věděl, že Harryho výuka nevede k ničemu.
+Mohli Harryho s Brumbálem dostatečně vyděsit (např. mu říci tu
+část Věštby, kterou jak Snape tak Voldermort stejně znali, takže
+nešlo o žádné tajemství), aby výuku začal brát vážně. Mohli mu
+zorganizovat cvičení každý druhý den, cokoli. Ale Snape vyúku
+ukončil jenom proto, že Harry viděl jeho studentské ponížení před
+patnácti lety (přičemž se předtím sám prohraboval Harryho
+vzpomínkami na život u Dursleyů)? Tohle není zdravý dospělý
+člověk. A řekl bych, že on tím ze všech kladných lidí nejvíce má
+na rukou krev Siria Blacka.
+
+Navíc Severusova láska k Lily. Naprosto nepopírám sílu lásky,
+„největší z nich je láska“ atp., ale pak mám silné podezření, že
+nesouhlasím s tím, že vztah Snapea k Lily byl láskou. Lily
+Severuse definitivně vyhodila před osmnácti lety a od té doby
+spolu neměli absolutně žádný kontakt. Klidně jsem ochoten věřit,
+že jeho city byly skutečně silné, ale bez jakéhokoli vztahu po
+osmnácti letech bych mluvil spíše o posedlosti nebo něčem
+podobném nežli o lásce. Láska je vztah, láska je o vzájemné
+zranitelnosti, láska je o komunikaci. Nic z toho nebylo (protože
+nemohlo být) přítomno mezi nimi minimálně od jejich jedenácti
+dvanácti let. Nepodceňuji sílu dětské zamilovanosti, ale po skoro
+dvaceti letech odloučenosti, je mi podezřelé, že se s tím dospělý
+člověk nedokáže nějak vyrovnat a fungovat jako normální osoba.
+A nemyslím jenom na to, že „pro jedno kvítí Slunce nesvítí“.
+Vyrovnání se může klidně znamenat, že se rozhodne být nadosmrti
+sám, protože za milovanou ženu není náhrada. To, co předvádí
+Snape, ale není vyrovnanost.
+
+Hledání identity
+================
+
+Ještě k Voldermortovi. Myslím, že jedním z velikých témat celého
+Harryho Pottera je *hledání identity*. Harry se s tím potýká
+celou dobu (jak ve vztahu ke svým rodičům, tak třeba vzhledem ke
+své příslušnosti ke kolejím v Hogwarts, nebo ve Fénixově řádu,
+jestli nezačíná být posedly, resp. nestává se zlým), ale je zde
+i mnoho dalších. Např. se zdá, že jeden z nejdůvěrnějších vztahů
+vzniká tím, že někdo někomu sdělí, že je kouzelník (čarodejnice).
+Tohle vypadá jako, že jeden ze základů vztahu Harryho
+k Hadrigovi, Snapea k Lily, nebo snad dokonce i Brumbála k Tomu
+Radlovi. Ve všech knihách se stále opakuje, že identita ale není
+tak úplně věc, která na nás padne z výšky a je nám dána, ale že
+to je do značné míry *volba*. Svobodná vůle se zdá být stejně
+důležitá pro kouzelníky jako pro mudly.
+
+Zároveň popírání identity je jedním z největších hříchů. V menší
+míře třeba Snapeovo zapírání nebo popírání lásky k Lily (kvůli
+kterému mu možná nebylo tak šílené přidat se k Smrtijedům a potom
+šílený vztah s Harrym), ale základním hříšníkem v tomto oboru je
+pochopitelně Tom Radl, který považuje za snad největší útok na
+svoji osobu, když ho někdo nazve jeho pravým jménem (nehledě
+k tomu, že se celou dobu snaží popřít svůj napůl mudlovský
+původ). A je také jedním ze znaků Harryho nabytí moci nad ním, že
+ho v závěru oslovuje zásadně Tome. Okamžiky, kdy je Voldy zabit,
+jsou podivuhodnou kombinací obou jmen („Voldermort padl naznak
+… Tom Raddle dopadl na podlahu … Voldermort byl mrtvý“), jakoby
+právě ve chvíli kdy umřel, tak byla teprve celá iluze o falešné
+identitě definitivně mrtva?
+
+No a zároveň útok na něčí identitu je jedním z nejstrašnějích
+zločinů. To je samozřejmě podstatou problému mezi Dudleyovými
+a Harrym, protože oni útočí na absolutně všechno co je pro
+Harryho identitu podstatné (jeho rodiče, jeho kouzelnictví,
+kouzelnictví jeho matky, jeho charakter, Hogwarts). Proto je taky
+tak strašná nadávka „mudlovská šmejdka“ a celý problém
+čistokrevného rasismu, protože útočí na samou identitu člověka
+(mimochodem, strašně blbý překlad … z termínu samotného nemá být
+zřejmé, že to je nadávka, protože Hermiona ani nepochopí, že to
+je nadávka … zde opět film ukradl jednu akci Ronovi a předal ji
+bezdúvodně Hermioně).
+
+A samozřejmě o identitě jsou i všechny úvahy o smrti
+a o posmrtném životě. O tom ale pojednáme podrobněji.
+
+O smrti
+=======
+
+ Smrt je zvláštním způsobem komunikace mezi Rowlingovou
+ a Harrym Potterem, a potažmo i čtenářem. O smrti se mluví
+ vlastně od první chvíle; Harryho rodiče byli zavražděni.
+ Zemřeli i další lidé; například profesor Quirrell nebo Frank
+ Bryce. Ovšem málokdy se tak děje v „přímém přenosu“.
+
+ …
+
+ Druhé mimořádné finále si nechala Rowlingová právem až na
+ konec celé ságy. Nejde o nic menšího, než že se **Harry
+ Potter obětuje, aby mohl vstát z mrtvých**. Teprve když se to
+ takto napíše, člověk si uvědomí, o čem je řeč; autorka
+ zamířila do kategorie hrdinů ještě vyšších, než jsou
+ drakobijci. Smrtí prošli Odin, Ježíš Kristus, a nebo také
+ Gandalf.
+
+Jenom technická drobnost: Harry nepovstal z mrtvých, protože
+úplně nezemřel. [#]_ Z hlediska mudlovské medicíny to byla
+klinická smrt, Near-Death-Experience nebo něco takového.
+Z vnějškového hlediska to není tak podstatné, ale jenom se tím
+nenarušuje základní princip, že ze smrti opravdu není žádná ani
+kouzelná cesta zpět. Žádná.
+
+.. [#] A ještě nepodstatnější drobnost: str. 15: „poslední
+ z [viteálů] zničil Regulus Arcturus Black (a také za to
+ zaplatil životem)“. To není pravda, Regulus jenom viteál
+ objevil a dopravil z jeskyně (a zaplatil za to životem).
+ Zničil ho později Ron pomocí čerstvě nalezeného meče.
+
+Půl roku poté, co začala psát první nápady o Harrym Potterovi
+(stále nezaměstnaná svobodná matka), umřela Rowlingové její
+vlastní matka, která jí byla velmi blízká. Po sledování
+v podstatě rozpadajícího se manželství svého otce s umírající
+matkou byl její vztah s otcem značně problematický, řečeno jemně,
+v tomto tisíciletí už snad spolu mluví. Takže ztráta matky pro ni
+byla ještě strašnější nežli už tak hrůzná ztráta matky pro
+kohokoliv jiného. Rowlingová dodnes prohlašuje, že Harry Potter
+je především o vztahu se smrtí. V podstatě všechny knihy
+prolínají úvahy o tom, jestli by nebylo možné smrt nějak obejít,
+jestli existuje život po smrti a tak. Proto také celá historie
+o viteálech, které jsou samozřejmě celé o tom, jak překonat smrt
+lidskými (byť magickými) prostředky. A samozřejmě tím se
+z Harryho Pottera stává rapidně mnohem hlubší psaní nežli
+z veselé Ransomovky prvního dílu.
+
+ Lupin se sice spořádaně vrátil k Tonksové, nicméně na konci
+ oba stejně zahynou. A Tonksová se vrhne do akce za Lupinem,
+ aby zemřela také. Místo jasné odpovědi tu zbyla jen kupa
+ otazníků.
+
+O smrti je samozřejmě také příběh Lupina a Tonksové. Zní to
+samozřejmě strašně banálně, ale nakonec je pravda, že nejlepší
+lék na smrtelnost jsou děti, a že jsou důležitější věci na světě
+nežli přežít. A Lupin v Zakázaném lese výslovně říká, že i když
+je mu líto, že neuvidí svého syna, že pro něj umřel, aby jeho
+svět byl lepší nežli ten s Voldermortem.
+
+Kromě toho mám pocit z tohoto citátu, že chápeš smrt jako trest.
+Myslím, že součástí vyrovnávání se se smrtí je, že smrt je
+součástí normálního života, a úvahy o tom, jestli je nějaký
+posmrtný život (Brmbál: „Pro dobře organizovanou mysl je smrt
+jenom dalším velkým dobrodružstvím.“) Je otázka jak moc skutečně
+Rowlingová něčemu takovému skutečně věří, nebo jestli se tomu
+spíše snaží věřit (ona sama tvrdí, že to je její věčný zápas),
+ale je to jistě součástí filosofie presentované v knihách. Víc je
+na smrti nepříjemné to, že jsme odloučeni od našich blízkých,
+nežli smrt sama.
+
+Víra a Harry Potter
+===================
+
+Ale přes smrt a věci pro které stojí za to umřít, se dostáváme
+k otázce náboženství a Harryho Pottera. Nejprve drobná poznámka:
+je skutečně možné, že mimořádně knihomolná Hermiona z knihomolné
+rodiny, byť sama nevěřící (to si dokážu klidně představit při
+jejím racionalismu), by nevěděla co je zač „Jako poslední
+nepřítel bude přemožena smrt“ resp. ještě známější „Kde poklad
+Tvůj, tam srdce Tvé“? [#]_ Možná by si mohli sednout a trochu se
+nad tím prvním citátem zamyslet, možná by si mohli ušetřit
+spoustu dalších nejasností.
+
+.. [#] Možná je to jenom dalším důkazem toho, že Hermiona je
+ alespoň částečná Židovka, což je velice rozšířená fan teorie
+ (její rodiče zubaři, nejméně nadšeně se účastní slavení
+ Vánoc, jednou možná dokonce mluví s Hagridem o „jejích
+ svátcích“, které snad nejsou Vánocemi ale Chanukou, ostře
+ inteligentní s neovladatelnými rozčepyřenými vlasy).
+
+Kdysi se kdosi podivoval nad nedostatkem náboženství v Tolkienově
+světě. Opravdu je těžké si představit, že by ve skutečnosti
+Aragorn s Théodenem neobětovali nějakému svému bohovi před bitvou
+v Helmově žlebu. Jenže Tolkien byl dosti konzervativní
+předkoncilní katolík, takže mu pohanské náboženství bylo docela
+cizí a do jisté míry pravděpodobně odporné. Ono je to také
+neskutečně těžké, vytvořit pohanské náboženství tak, aby znělo
+vážně a hodnověrně. Dále je zde otázka, kdy vlastně v normálním
+čase se celá historie odehrávala (Tolkien několikrát zdůrazňoval,
+že Středozem není nějaký alternativní vesmír, ale že se odehrává
+na naší planetě Zemi), ale předpokládám, že židokřesťanská
+tradice byla tou dobou v nejlepším případě parta bláznů kdesi
+v Palestině (Abrahám & spol.), takže tu použít také nemohl. Jistě
+mu to pomohlo při prodeji knih nejenom v nevropském prostředí.
+
+No jo, jenže Harry Potter se neodehrává někdy někde dávno
+a kdesi, ale v Británii na konci dvacátého století. A Rowlingová
+(víceméně věrná dcera The Church of Scotland, alespoň tak věrná,
+že do kostela chodí častěji nežli jednou v roce na Vánoce) ho
+přesto napsala zcela stejně jako ten Tolkien. Ale prostě se té
+realitě nemohla ubránit. Tak třeba dlouhá řada lidí je k sobě ve
+vztahu kmotr – kmotřenec, na prvním místě pochopitelně Harry
+a Sirius, ale třeba i Harry – Teddy Lupin, Ron s Hermionou
+– James Potter II, Neville – Albus Potter. No jo, jenže kmotrem
+se člověk nestane jen tak nějak sám o sobě, musí alespoň vědět,
+kterým směrem je kostel, že? Představa Siria Blacka v kostele
+(asi ve sv. Jeronýmu v Godrikově dole) je ale docela
+zneklidňující. Nebo Potterovi jdoucí se tamtéž pomodlit za
+ochranu před Voldym? Hmm. Na druhou stranu měli na hrobě biblický
+citát.
+
+Navíc, celý rok v Hogwarts je rozdělen několika svátky, zejména
+Vánocemi a Velikonocemi. Slaví pochopitelně i Halloween, ale
+třeba ne Samhain. Yule je zmíněn v názvu Yule bálu, ale termín
+byl prý dle Wikipedie natolik pokřesťanštěn, že se prý vyskytuje
+i v normální angličtině (byť lehce starobylé). Na Vánoce je celý
+hrad ověšený ozdobami, stromečky, profesor Kratiknot organizuje
+zpívání koled. A teď mi vysvětlete jak je možné, že nikdo nikdy
+nepředstoupí před studenty a nevysvětlí jim, co vlastně Vánoce
+a Velikonoce znamenají? Nebo se předpokládá, že to všichni vědí?
+Není to náhodou škola, takže by se nemělo moc předpokládat?
+Člověku se začne tlačit na mysl školní kaplan a školní kaple
+(obojí v Británii standard velkých internátních škol) a nějak to
+působí nepřesvědčivě (i když Kratiknota bych viděl jako skvělého
+kaplana nebo alespoň laického kazatele). A samozřejmě Tlustý
+mnich (takže je alespoň teoreticky možné být zároveň mnichem
+a kouzelníkem).
+
+Film ještě přidal do scény na hřbitově v Godrikově dole dialog,
+kdy Hermiona ujišťuje Harryho, že jeho rodiče by byli na
+štědrovečerních bohoslužbách, které probíhají tou dobou v místním
+kostele. Už když jsem to viděl poprvé ve filmu, tak mi to
+připadlo jako pěst na oko a nejsem si jist, jestli to nebyl jenom
+zoufalý předem k nezdaru odsouzený pokus filmařů nějak utěšit
+americké evangelikály (v knize nic takového není).
+
+To, že Harry udělal křížek nad hrobem s kouzelným okem Alastara
+Moodyho asi neznamená nic, je to spíše znamení hrobu, nežli
+cokoli křesťanského. I když je fakt, že ve spojitosti s Moodym mě
+vždycky vytanul na mysli nějaký hodně trhlý a omlácený křižák
+bojující za dobrou věc proti všem pokud třeba.
+
+Kromě toho se k danému tématu vyslovila i Rowlingová. Ve stejném
+ročníku jako Harry je v Havraspáru Anthony Goldstein [#]_. Byl
+členem Brumbálovy armády a bojoval i Bitvě o Hogwarts. Někdo se
+Rowlingové kdesi zeptal, jestli jsou v Hogwarts nějací Židé
+(protože jeho gójská manželka se ho snažila přesvědčit, že je
+jediná čarodějka v rodině), a Rowlingová poukázala_ právě na
+Anthony Goldsteina s tím, že je Žid. Načež se rozpoutala veselá
+rozprava o Kabale, jestli je možné ukecat domácí skřítky, aby
+vařili košer, Bar Mitzvah v Hogwarts, atp. Zároveň (a k tomu se
+už Rowlingová nevyslovila) debata o tom, jestli Padma a Parvati
+Patil jsou muslimky nebo hinduistky (pravděpodobně to druhé,
+protože jejich jména jsou nějak odvozena od Kršny, či co).
+
+V jiném příspěvku_ dokonce Rowlingová výslovně prohlásila, že
+Hogwarts je škola se svobodou vyznání, a že tam jsou studenti
+všech věr (kromě Wicca, protože jejich magie je nekompatibilní).
+
+.. [#] Později se ukázalo, že skutečně je vzdáleně příbuzný
+ s Porpentinou a Queenie Goldsteinovými z Fantastických
+ zvířat.
+
+.. _poukázala:
+ https://twitter.com/jk_rowling/status/544946669448867841
+
+.. _příspěvku:
+ https://twitter.com/jk_rowling/status/544995944404897792
+
+V žádném případě nechci propagovat hrůzy typu „`Hogwarts School
+of Prayer and Miracles`_“ (Krleš!). Dokázal bych si docela klidně
+představit, že kouzelníci po strašidelných zkušenostech
+s (doslovnými) hony na čarodějnice by na křesťanství zahořkli.
+Ale co dělat s těmi křtinami, Vánocemi a Velikonocemi?
+
+.. _`Hogwarts School of Prayer and Miracles`:
+ https://www.fanfiction.net/s/10644439/1/Hogwarts-School-of-Prayer-and-Miracles
+
+Jinak samozřejmě otázka jestli může být kouzelník křesťan je
+velice složitá (píšu na toto téma traktát a ani zdaleka nejsem
+hotov). Klíčová myšlenka je, že čarodějnictví ve Starém zákoně
+(„Čarodějnici nenecháš naživu.“ Ex 22:18) je něco jiného nežli
+kouzelnictví ve světě Harryho Pottera, resp. že se to ze všeho
+nejvíce podobá panu Finchovi a jeho Kwikspellu.
+
+Ještě k bojování a co dál?
+==========================
+
+ Hodně zajímavá je otázka užívání zakázaných kleteb Harry
+ Potterem. Mám dojem, že to úplně nedořešila ani Rowlingová.
+ Harry je skutečně sešle, či spíše zkusí seslat, s nevalnými
+ výsledky, vždy ve chvílích největší zuřivosti; po zabití
+ Siria Blacka ve Fénixově řádu, a po zabití Brumbála v Princi
+ dvojí krve. Čekal jsem automaticky trest v dalším ději; ale
+ nestalo se nic neobvyklého; bylo to odbyto pouhým neúspěchem
+ ve všech případech, stejně jako hodně podezřelé kouzlo
+ Sectumsempra. V Relikviích smrti dojde i na kletbu Imperius,
+ tentokrát úspěšnou, ale opět bez větších následků.
+ Mimochodem, Adava Kedavra nesešle Harry Potter vůbec nikdy.
+
+Cruciatus se mu nakonec jednou povede … když Amycus Carrow plivne
+na profesorku McGonagallovou v havraspárské společenské
+místnosti. Přitom Harry pronese památnou repliku: „Už chápu, co
+mi chtěla Bellatrix říct. Člověk to musí myslet doopravdy vážně.“
+[#]_
+
+.. [#] Jenom mě u toho napadalo, že Harry už skutečně neměl nic
+ co by dál tajil. Vlastně nebylo důvodu, aby nevysvětlil
+ profesorce McGonagallové, že se ženou za viteály. Voldermort
+ o něm už věděl, věděl co dělá, a nebylo co schovávat.
+
+Já si myslím, že co se týče trestání za neprominutelné kletby, tak
+to bylo během bojů s Voldermortem jako s municí za Druhé světové
+války. Tehdy se také tak úplně nepočítalo, kolik kdo lidí
+zastřelil, a chyba je snadno prominuta. Není to nic moc hezkého,
+ale celkem pochopitelné by to bylo. O použití kletby Crucio na
+Bellatrix a Snapea navíc věděli jenom oni a Harry, a kde není
+žalobce …
+
+ … a v závěrečné scéně na nádraží také nechápu plno věcí. **Co
+ vlastně Harry dělá?** Jaký má další smysl života, který leží
+ skoro celý před ním? Učí obranu proti černé magii, jak by se
+ nabízelo? Je bystrozorem? Co dělá Ginny? Sedí doma a stará se
+ o děti, jako paní Weasleyová? Je tohle dostatečná odpověď
+ a řešení pro toho, kdo pronikl tak daleko do tajů smrti
+ a vzkříšení? Nemělo by z Harryho – nyní už bez nadsázky
+ zázračných – schopností mít také něco jeho okolí?
+
+Z dalších Rowlingových psaní na Pottermore vyplývá, že po
+skončení hlavní války si vyžádal Kingsley Pastorek, nový ministr
+pro magii, skoro všechny bojovníky z Hogwarts (zejména celou
+Brumbálovu armádu a Fénixův řád) jako mimořádné bystrozory na
+ministerstvo, aby mu pomohli vyčistit svět od zbývající havěti
+(např. nikdo ani náznakem nevymyslil, jak *bojovat* s mozkomory,
+jak na ně zaútočit?). Ale co následovalo potom, to nevíme.
+Prokleté dítě (ale všichni už tuší jaký mám postoj k jeho
+kanonicitě) tvrdí, že Harry byl šéf bystrozorů, Hermiona
+ministryní magie (poté co zcela zrevolucionalizovala vztahy se
+domácími skřítky, skřety ap.) a Ginny nejprve profesionální
+hráčkou famfrpálu za Holyheadské Harpyje a potom sportovní
+novinářka. U těch prvních dvou moc nevím. Ani jednoho si nijak
+nedokážu představit jako ministerského úředníka (Hermiona přímo
+řekla, že by ve světě raději dělala něco užitečného, nežli byla
+právníkem). A skutečně si myslím, že po nabytí nějakých
+zkušeností z reálného života, by Harry měl skončit v Bradavicích.
+Jednak je tam nejšťastnější (i když teď už má snad skutečný domov
+s Ginny a dětmi) a jednak si skutečně myslím, že má talent na
+učení.
+
+Ale jinak pokud Ti je „Všechno bylo, jak má být.“ nedostatečný
+závěr všech příběhů Harryho Pottera, tak to se prostě
+s Rowlingovou rozcházíš v názoru. Dávala několikrát jasně najevo,
+že normální život, manželství a výchova děti jsou mnohem
+zásadnější nežli vraždění černokněžníků. A s tím mám tendenci
+souhlasit.
+
+ Nicolas Flamel spořádaně zemřel, aby neohrozil kouzelnický
+ svět. Budiž. Byl starý několik století, takže je to docela
+ možný konec. Ale to, že nejmocnější a ústřední ze všech
+ artefaktů, prsten s kamenem, co křísí mrtvé, leží bez
+ povšimnutí v lese, to je skoro k neuvěření.
+
+Ale, Bilbo, to je přece o tom! Ani Kámen vzkříšení nedokáže
+opravdu nikoho skutečně vzkřísit. Jediným jeho smyslem je, že
+dokázal vzkřísit mrtvé alespoň natolik, že mohli dát Harrymu sílu
+nechat se zabít. Jedině ten, kdo je ochoten umřít, je opravdový
+Pán nad smrtí, ne? [#]_
+
+.. [#] Je hezké připomenout, že odhození Kámenu vzkříšení (což
+ *není* Kámen mudrců Nicolase Flamela) v lese se ukázalo být
+ pněkud problematické. V jedné mé oblíbené fan-fiction “`Inner
+ Demons`_” (varování, že se jedná o dílo nevhodné pro mládež,
+ vřele doporučuji neignorovat, to **není** PG-13), dokonce
+ dojde na vyluxování všeho listí a větviček z dané oblasti
+ Zakázaného lesa za účelem jeho znovunalezení. Ukáže se, že je
+ to jediný možný způsob jak zachránit Harryho z dopadu velice
+ komplikované a ohavné kletby.
+
+.. _`Inner Demons`:
+ https://archiveofourown.org/works/601124/chapters/1083962
+