summaryrefslogtreecommitdiffstats
path: root/faith
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'faith')
-rw-r--r--faith/kazani_modus_moribundi.rst332
-rw-r--r--faith/kazani_na_joba_biblicky_styl.rst2
2 files changed, 333 insertions, 1 deletions
diff --git a/faith/kazani_modus_moribundi.rst b/faith/kazani_modus_moribundi.rst
new file mode 100644
index 0000000..b8b1433
--- /dev/null
+++ b/faith/kazani_modus_moribundi.rst
@@ -0,0 +1,332 @@
+Kázání o smrti Církve
+#####################
+
+:date: 2021-08-01T09:30:00
+:category: faith
+:tags: sermon, czech
+
+(kázání, silně krácené pronesené ve sboru_ ČCE Praha-Braník, 1.
+srpna 2021)
+
+.. _sboru:
+ http://branik.evangnet.cz/
+
+Introit:
+
+| Ve jménu Boha Otce i Syna i Ducha svatého! / Amen
+| Oslavujte Hospodina, neboť je dobrý / neboť navěky milosrdenství jeho
+| Chvalte Hospodina, neboť je dobrý / neboť navěky milosrdenství jeho
+| Zpívejte Hospodinu, neboť je dobrý / neboť navěky milosrdenství jeho
+| Skrze Krista, našeho Pána / Amen
+
+Žalm 91
+
+1. píseň: žalm 91 Kdo ochrany Nejvyššího
+
+Vstupní modlitba
+
+1. čtení: Jan 8:31-38
+
+2. píseň: 469, 1-5
+
+2. čtení: 1Ko 3:1-15
+
+Ještě jednou, dobré ráno. Pro ty, kdo už mě neznají, mé jméno je
+Matěj Cepl a v tomto sboru jsem uvěřil a dlouhou dobu, skoro
+deset let, jsem byl tohoto sboru členem. Starší sboru mě
+požádali, abych ho dnes zastal.
+
+V roce 1976 byla možná nejtemnější doba z celé normalizace po
+roce 1968. Likvidace jakýchkoli zbytků svobodné společnosti byla
+už více méně dokonána a ještě se stále neobjevili žádné zárodky
+disidentských společenství. Neříkám to proto, abych předstíral,
+že o té době něco vím osobně, bylo mi pět let, ale proto, že
+v tomto roce katolický teolog, původně profesor etiky na
+theologické fakultě, poté dlouholetý vězeň komunistických žalářů
+padesátých let, který z nich odcházel s posudkem, že “úkolu
+převýchovy nebylo dosaženo, vězeň odchází z vězení stejný, jako
+do něj přišel”, poté jeden z čelních představitelů hnutí
+pokoncilní obnovy a poté opět jeden z vůdců katolického disentu,
+Oto Mádr, sepsal článek, který byl posléze přeložen do češtiny
+jako “Modus moriendi církve” (Studie, 69 (1980) 265-269). Zmiňuji
+ho v kázání v evangelickém kostele jednak proto, že mi byl
+posledních několik let inspirací k přemýšlení o současném stavu
+církve a jednak proto, abych ze slušnosti vrátil to, že tento
+článek byl inspirován a cituje slavnou knihu Jana Ámose
+Komenského “Kšaft umírající matky Jendoty Bratrské”.
+
+Také zmiňuji temnou dobu nejhlubší normalizace proto, že právě
+tato doba vedla Mádra k přemýšlení o možnosti zániku církve.
+Je přitažlivé a populární zamýšlet se nad vznikem církve a nad
+procesem evangelizace a zakládání sborů v krajině, kde žádné
+nejsou. Je opět populární zabývat se organizací a prací živé
+nádherné církve v plném životu. Málokdo se ale zamýšlí nad církví
+umírající a jak se v rámci takové církve chovat. A přesto
+k zániku církve dochází.
+
+Pochopitelně, že věříme slovu našeho Pána, že Církev jako celek,
+nevěsta Kristova nikdy nezahyne a ani brány pekelné ji
+nepřemohou. Ale to neznamená, že jednotlivé části církve
+v jednotlivých národech nebo jejich podskupiny nemohou zemřít.
+Jedním z center starověké Církve v římské říši byla severní
+Afrika. Dala Církvi některé z největších theologů všech dob
+Tertuliána, Cypriána, Lactantia a pochopitelně zejména svatého
+Augustýna. Po nájezdu muslimů v sedmém a osmém století tam
+v podstatě nezůstalo kromě nepatrných výjimek nic.
+
+V současné době vyšly knihy, které se zabývají dříve zcela
+opomíjenou Církví Východu. Nemluvím o současné pravoslavné
+Církvi, ta mělo počátky stále ještě v bývalé římské říši. Mluvím
+o společenstvích křesťanů, kteří přebývali na východ od
+Jeruzaléma a právě v Africe. Je neuvěřitelné, jak málo o nich
+víme, uvážíme-li co všechno dokázali. Zdá se, že ještě někdy do
+dvanáctého století žilo více křesťanů na východ od Jeruzaléma
+nežli na západ od něj a přesto v podstatě veškeré naše přemýšlení
+o Církvi se zabývá těmi, kteří nalézali svoje kořeny v bývalé
+Římské říši. Věděli jste, že zhruba ve stejné době, kdy se svatý
+Patrik a jeho přátelé dopracovávali k nejzápadnějším výspám
+Evropy v Irsku, se pravděpodobně někteří křesťanští misionáři
+v Číně (ano, tou dobou byli křesťanští misionáři v Číně)
+dopracovali k Tichému oceánu? Víte, že ještě před narozením
+Mohameda byl ustanoven křesťanský biskup v Medině? Opět z těchto
+společenství zůstali jenom naprosto nepatrné zbytky
+a v posledních několika letech se jejich počet ještě radikálně
+snížil vyhnáním většiny arabských křesťanů z Blízkého Východu.
+
+A to ještě nezmiňuji některé dobře započaté misijní pokusy, které
+nakonec špatně skončily. První se na mysl tane případ japonských
+křesťanů, kteří byli kompletně zlikvidováni, jak nám nedávno
+připomenul film *„Mlčení“*. Pro české evangelíky ještě
+zajímavější, a pro většinu z nás zcela neznámou, byla misie
+Ochranovské Jednoty bratrské v Austrálii, která tam pracovala
+ještě dlouhá léta před masovým osidlováním kontinentu anglickými
+trestanci. Na rozdíl od genocidy, která následovala, přistupovali
+členové Jednoty k místním domorodcům s opravdovou křesťanskou
+láskou a opravdu se jim podařilo vytvořit několik křesťanských
+sborů. Ve chvíli, kdy se ale plně započala rasistická genocida
+anglických osadníků, tak svoje bratry ve víře neopustili a i když
+jako běloši se mohli přidat na druhou stranu, neustoupili a celá
+misijní snaha zanikla spolu s domorodými kmeny, kteří ji
+naplňovali.
+
+Co můžeme říci o těchto křesťanech? Je to, že středoevropská
+Církev ještě existuje a ta africká ne (nebo stará japonská,
+Církev se samozřejmě do Japonska posléze zase vrátila), nějakým
+důkazem toho, že my jsme lepší křesťané nežli křesťané v Severní
+Africe v osmém století po Kristu? Jistě ne. I když jsou
+historici, kteří promýšlejí důvody toho, proč Církev třeba
+v dnešním Tunisku a Alžírsku zmizela téměř okamžitě a egyptská
+koptská církev je dodnes přítomna jako znak toho, že v těch
+prvních bylo něco v nepořádku, je to složitá
+historicko-eklesiologická diskuse, kterou teď asi nebudeme
+rozviřovat.
+
+Vrátíme-li se do našich vod a hájů, dokážeme identifikovat něco,
+co by evropští (a v současné době američtí) křesťané udělali
+špatně, něco čím zavinili téměř kompletní sekularizaci Evropy
+a dnes se znovu rozvíjející další vlnu sekularizace Severní
+Ameriky? Je to provokativní otázka a nevím, jestli na ní někdo má
+dobrou odpověď. Já rozhodně ne.
+
+Jsou jistě věci, na které v dějinách evropské Církve nejsme
+pyšní: přílišné spojení s politikou (příkladů je příliš mnoho,
+abych je zde vytahoval) nebo s nacionalismem, neochotu pustit se
+do aktivnějšího dialogu s nastupující vědou, přílišné trvání na
+dávno přežitých vnějších formách, obecné ignorování znamení času
+a mnoho dalšího. Bylo ale něco z toho takového rázu, že kdyby se
+evropští křesťané zachovali jinak, dokázalo by to zvrátit obecný
+trend sekularizace? Nevím.
+
+---
+
+Přesuňme se ale od neslavné minulosti k podobně neslavné
+přítomnosti. Letos probíhalo opět sčítání lidu, které obsahovalo
+i dotazy na náboženskou příslušnost. Bohužel zatím ještě nemáme
+ani předběžné výsledky (alespoň pokud se nemýlím), tak si pomůžu
+daty deset let starými:
+
+
+.. image:: {static}/images/CCE_age_structure.svg
+ :width: 50%
+ :align: center
+ :alt: Věková struktura ČCE
+
+Toto je graf věkové struktury ČCE v roce 2011 podle tehdejšího
+sčítání obyvatelstva. Jednotlivé vrstvy jsou jednotlivé věkové
+skupiny.
+
+Nemusíte být demografy, aby Vám nebylo jasné, že toto je graf
+velice nezdravé věkové struktury s tendencí vymírat. Obecně, graf
+rostoucí populace má vypadat jako trojúhelník se základnou dole,
+tohle je přesně opačné, graf populace, která se zmenšuje. Další
+analýza je pochopitelně možná, třeba by asi bylo možné odhadnout,
+v jakém stavu nastane nový stav rovnováhy a kdy, ale to je
+rozhodně mimo rámec tohoto kázání. Podstatné pro nás je to, že
+situace v české církvi je špatná a není nikde moc naděje na její
+přirozené zlepšení (podobné nebo ještě horší grafy je možné
+nalézt ve všech českých denominacích s jenom malými výjimkami
+u malých evangelikálních denominací).
+
+A i co se týče zlepšení nadpřirozených tak moc naděje nevidím,
+protože vrácení české církve na rostoucí trajektorii by
+vyžadovalo probuzení v řádu alespoň welšského probuzení z počátku
+dvacátého století, což je ale pohříchu jedno z největších
+probuzení v dějinách, takže asi těžko můžeme plánovat další
+rozvoj Církve v Česku na jeho základě.
+
+---
+
+Není to hezká situace. Dovolte mi představit dvě reakce na tuto
+situaci, které mě velice rozčilují a které vidím všude kolem
+sebe.
+
+Pohybuji se více v probuzeneckých kruzích, takže nejčastější
+reakce na to, když někdo poukáže na neutěšenou situaci české
+Církve je jednak obviňování (velice slušné, od mých mezinárodních
+přátel) nebo sebeobviňování (od mých českých přátel): „Ano,
+situace Církve v Česku je strašná a je to všechno naše vina!
+Kdybychom jenom více svědčili Pánu Bohu nevěřícím, bylo by lépe
+a určitě by přišlo probuzení, které by celou situaci zachránilo!“
+Vidím z těchto postojů dva výsledky: podle mého drtivě
+převažující je špatné svědomí posluchačů a všeobecný pocit odporu
+nad sebou, což mi nepřipadne moc křesťanská reakce. Nebo zvýšená
+potřeba aktivity. Neříkám, že to je probuzené jenom špatným
+svědomím, ale vidím v kruzích kde se pohybuji mnoho velice
+prospěšné práce, která mě stále ještě ohromuje. Ano, mnoho lidí,
+kteří přijedou do Prahy jako misionáři, jsou už sami zapáleni
+a připraveni pracovat, ale máme ve sboru lidi, kteří pracují
+s roztodivnými skupinami potřebných v Čechách. Lidi, kteří vedou
+modlitební společenství a chvály veřejné nebo jenom pro církevní
+potřebu. Ale potkal jsem v našem sboru i lidi, kteří přijeli do
+Prahy z nějakého jiného důvodu (často studovat na českých
+univerzitách), ale Pán Bůh se jich někde dotknul a odjížděli
+z Česka jako misionáři nebo s jiným povoláním sloužit Pánu Bohu
+na plný úvazek. Jsou to všechno úžasné Boží skutky, ale přes
+všechnu radost, kterou z toho pociťuji, musím smutně
+zkonstatovat, že i když mnohé z těchto služeb skutečně pomáhají
+nevěřícím poznávat Boha takový jaký skutečně je, ani jedna z nich
+pravděpodobně nepřinese probuzení, které by skutečně změnilo
+charakter křesťanství v tomto národě.
+
+Druhou reakci už neznám tak podrobně, protože se v příslušných
+kruzích nepohybuji, zaznamenal jsem spíše její náznaky, ale od
+několika evangelických lidí, často i osobně velice nasazených pro
+Pána Boha, jsem zaznamenal cosi, co bych mohl velice brutálně
+shrnout do prohlášení: „Jenom abychom udrželi ten provoz církve
+tady a doufejme, že dokud neumřu, tak tady bude alespoň nějaký
+sbor, kam bych mohl v neděli chodit na bohoslužby. Co bude dále,
+to moc nevím.“ Je v tom spousta pesimismu a typické české
+beznaděje. „Stejně se nemá smysl o něco snažit, protože to stejně
+dobře nedopadne a někdo nám to zkazí.“
+
+----
+
+Když si tedy řekneme s Frodo Pytlíkem z Tolkienova Pána Prstenů:
+„Rád bych, kdyby se to nebylo stalo za mých časů…“ musíme slyšet
+odpověď, kterou mu dal moudrý čaroděj Gandalf: „Já také … Ale my
+o tom nerozhodujeme. Rozhodovat můžeme jen o tom, co udělat
+s časem, který nám byl dán…"
+
+Co tedy uděláme s časem, který nám byl dán? Rozhodně si myslím,
+že ani jedna z těchto reakcí nevede k ničemu dobrému. Oboje se
+v podstatě hlavně snaží vidět skutečnou situaci a raději se
+utíkají k sebeodsouzení nebo k beznaději, jenom aby se nemuseli
+vyrovnávat se skutečnou situací tak jak je. Ale přitom obě
+stanoviska zapomínají na to, že jenom Pravda nás osvobodí!
+
+Ale to není jediný problém těchto dvou stanovisek a možná právě
+v rozmotání tohoto dalšího problému vede cesta k nápravě. Svatý
+Pavel nás přísně nabádá, že se nemáme nechat vést myšlením světa,
+protože myšlení světa je nepřátelstvím vůči Bohu (Římanům 8:7).
+Myslím, že jednou z takovýchto myšlenek světa, která se vsunula
+do našeho myšlení, aniž bychom si to řádně uvědomovali je
+představa, že kvalita lidského života se měří úspěchem. Kvalita
+farářského života se měří tím, kolik má jeho sbor členů a jak
+roste. A stejně tak, kvalita křesťanského národa se měří tím,
+kolik má lidí a jak roste. A když si už nemůžeme vážit úspěchu
+vlastního, tak se alespoň schováme za úspěchy jiných a hlasitě
+oslavujeme, jak jsme vyhnali Holanďany z mistrovství světa ve
+fotbale, i když ve skutečnosti žádný z nás se ani nehnul z gauče.
+Je to všechno naprosto špatně.
+
+ „Považujte nás tedy za Kristovy služebníky a za správce
+ Božích tajemství. // Od správce se žádá jen jedno - aby byl
+ shledán věrným.“ (1Ko 4:1n B21)
+
+Všimněte si kolik našich otců a matek ve víře (Heb 11) byli
+z vnějšího hlediska vlastně neúspěšní a světem zapomenutí.
+
+Naše práce pro Krista je určitě užitečná a řádná, ale na konec
+„Já jsem sázel, Apollos zaléval, ale vzrůst vám dal Bůh.“
+(1Ko 3:6) Není naším úkolem a odpovědností spasit český národ, to
+už udělal Pán Ježíš Kristus na kříži.
+
+Naším úkolem je být věrný.
+
+ Kdo vystoupí na horu Hospodinovu, kdo stane na místě jeho
+ svatosti? // Ten, kdo má nevinné ruce a čisté srdce, kdo se
+ neoddává marnostem a nepřísahá falešně. (Ž 24:3n)
+
+Je to velice nebezpečné, když hledáme svoje ospravedlnění, svoji
+hodnotu v úspěchu Církve, protože úspěch v Božím světě je vždy
+něco velice odlišného od úspěchu světského.
+
+Co z toho vybereme pro naše další rozmýšlení o budoucnosti české
+Církve? Snažíme se jenom se ošidit omlouváním si vlastní
+nedostatečnosti tím, že se snažíme povážlivý stav české Církve
+bagatelizovat? Opravdu si to nemyslím.
+
+Naopak, právě ve chvíli, kdy si přestaneme namlouvat, že
+budoucnost naší Církve by mohl být jiný nežli jaký asi bude, když
+se konečně dobereme toho, co je naše odpovědnost a co naše
+odpovědnost skutečně není. Nemusíme nalézat marnost našeho
+usilování, které zcela jistě nedokáže změnit demografický vývoj
+české Církve, protože víme, že to není náš problém. My máme být
+věrní a pravdiví v tom, co děláme.
+
+Ve chvíli, kdy si přestaneme zoufat, jak je naše situace
+beznadějná, můžeme se konečně začít soustředit na to, že ten
+člověk před námi potřebuje, abychom vyslechli jeho bolest, že
+stojí za to jít si promluvit s jedním bezdomovcem nebo pozvat
+prostitutky z Perlové ulice na štědrovečerní večeři (což
+provozovala po léta jedna sestra z našeho sboru), že stojí za to
+přeložit Komenského Kšaft do angličtiny, aby si i jiní mohli vzít
+poučení z jeho moudrosti. Kdyby to teď nebylo tak nemódní, řekl
+bych, že bychom se měli vrátit k masarykovské práci drobné.
+
+„Věrný je ten, který nás povolal; on to také učiní.“
+(1.Tes.5,24).
+
+AMEN
+
+3. píseň: EZ 399 - V sjití tomto pravme sobě
+
+Ohlášky – má služba, člen staršovstva,
+bude napsaný na nástěnce vedle kanceláře
+
+
+4. píseň EZ 648 (dodatek) Kristus je má síla i spasení …
+
+Přímluvná modlitba + Otče náš;
+
+
+3. čtení = poslání
+
+ Když se ho jednou farizeové zeptali, kdy přijde Boží
+ království, odpověděl jim: "Boží království nepřichází
+ zjevně. Nebude možné říci: ‚Je tu!' anebo: ‚Je tam.' Boží
+ království už je přece mezi vámi!"
+
+ -- Lukáš 17:20-21
+
+požehnání
+s rukama rozepjatýma
+
+| Ať Hospodin ti žehná a chrání tě,
+| ať Hospodin rozjasní nad tebou svou tvář a je ti milostiv,
+| ať Hospodin obrátí k tobě svou tvář a obdaří tě pokojem.«
+| s rukama sepjatýma
+| V Kristu Ježíši, našem Pánu, jemuž sláva i císařství navěky
+| Amen
+
+.. vim: spelllang=cs
diff --git a/faith/kazani_na_joba_biblicky_styl.rst b/faith/kazani_na_joba_biblicky_styl.rst
index 387359b..1df79b6 100644
--- a/faith/kazani_na_joba_biblicky_styl.rst
+++ b/faith/kazani_na_joba_biblicky_styl.rst
@@ -108,7 +108,7 @@ Vezmeme-li těchto dvanáctset let a odečteme je od roku 800,
dostaneme se do roku 400 před naším letopočtem, což je téměř
přesně datum úmrtí Sokrata a je to možné považovat za počátek
klasické antické éry. Slyšel jsem toto porovnání původně
-v jakémsi internetovém podcastu o dějinách filozofie, kde autor
+v internetovém podcastu o dějinách filozofie, kde autor
zdůrazňoval délku celé této doba od Sokrata, který je v podstatě
počátek klasické antické filozofie, po Karla Velikého, který je
začátkem dalšího období, středověku. My máme celou antiku