summaryrefslogtreecommitdiffstats
path: root/faith/kazani_na_joba_biblicky_styl.rst
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'faith/kazani_na_joba_biblicky_styl.rst')
-rw-r--r--faith/kazani_na_joba_biblicky_styl.rst29
1 files changed, 15 insertions, 14 deletions
diff --git a/faith/kazani_na_joba_biblicky_styl.rst b/faith/kazani_na_joba_biblicky_styl.rst
index eebcf02..f6caab8 100644
--- a/faith/kazani_na_joba_biblicky_styl.rst
+++ b/faith/kazani_na_joba_biblicky_styl.rst
@@ -163,8 +163,8 @@ správný konec. Co opravdu víme o chápání magie ve starověkém
světě, co víme o magii ve starověké hebrejštině, co doopravdy
víme o magii? Co když slovo, které ze starověké hebrejštiny
překládáme jako „čarodějnice“ je ve skutečnosti nějaký technický
-termín, který označuje nějaký druh černokněžnice, používající
-magii k nekalým cílům?
+termín, který označuje nějaký druh černokněžky, používající magii
+k nekalým cílům?
Představte si, že by v Písmu (třeba zrovna v knize Deuteronomium)
byl zákaz „Nenecháš na živu býti bunšáh“ (slovo, které jsem si
@@ -235,7 +235,7 @@ reakce by se v zásadě dala shrnout do toho, že tedy když po nás
chcete vědu, tak my vám předvedeme vědu. My, křesťané, jsme se
dopracovali k něčemu co, když poprchává, padá tma a mlha, a ono
to támhle stojí a vy se támhle koukáte, tak můžete mít pocit, že
-támhle je věda <tři různé strany>. Něčemu takovéhlemu jsme se
+támhle je věda <tři různé strany>. Něčemu takovémuhle jsme se
věnovali od druhého století po Kristu, když všechna Vaše vědecká
metoda ani nevěděla, že nějaké houby existují, na kterých by
mohla být. Systematickou diskusi, budování jedné teorie na
@@ -245,8 +245,8 @@ data, na kterých se může stavět. Přírodní vědy měly přírodu, na
které mohly činit pokusy a pozorování a získávat data, nad
kterými mohly jejich příznivci diskutovat. Později vzniklé
společenské vědy měly sice data trochu podezřelejší, protože
-často byla velice obtížně kvantifikovatelná, ale v zásadě model
-přírodních věd také fungoval.
+lidská společnost často byla velice obtížně kvantifikovatelná,
+ale v zásadě model přírodních věd také fungoval.
Co má ale za data theologie? „Teologie je nauka o Bohu“ praví nám
encyklopedie, ale je to odpověď dosti nepříznivá této situaci.
@@ -285,18 +285,19 @@ základem jako realita přírody. Kdybychom zesložiťovali naprostou
struktura moderní teologie by se zhroutila. A tak se Písmo stalo
základem všeho, až někdy v textech o biblické neomylnosti mám
pocit, že základem jejich víry je Víra v Boha Otce, Syna i Svaté
-Písmo.
+Písmo, přičemž první dvě osoby této nové Trojice nejsou tak
+podstatné.
Výsledkem snahy o jednoduchou interpretaci Písma také byla ztráta
-čehokoli co přestalo být možné brát doslovně a jednoduše. Je
+čehokoli, co přestalo být možné brát doslovně a jednoduše. Je
pozoruhodné jak málo je toho v této fundamentalistické literatuře
napsáno o knize Kazatel nebo právě o knize Job.
Ztratil se také *literární styl.* Někomu, kdo se s Biblí setkává
poprvé, se velice často říká (a je to pravda), že Bible (zde
-zejména Starý zákon) není kniha ale hned celá knihovna. Jedná se
-o soubor přes osmdesát knih všech možných autorů, věků, a právě
-i literárních stylů. Tak třeba máme
+zejména Starý zákon) není jediná kniha ale hned celá knihovna.
+Jedná se o soubor přes osmdesáti knih všech možných autorů, věků,
+a právě i literárních stylů. Tak třeba máme
* *Knihy Letopisů* a mnoho dalších podobných na straně jedné.
V zásadě historické kroniky vypadají jako ideální materiál pro
@@ -309,9 +310,9 @@ i literárních stylů. Tak třeba máme
objektivitu, je poměrně luxusní záležitost, kterou si mohlo
dovolit až mnohem bohatší univerzitní prostředí průmyslové
doby. Do té doby bylo hlavním cílem většiny historických prací
- něco jiného: být zábavným čtením, mravoučnou literaturou nebo
- jako se domnívám v případě těchto knih státem placenou oslavou
- historie národa.
+ něco jiného: být zábavným čtením, mravoučnou literaturou nebo,
+ jako se domnívám v případě těchto knih, státem placenou oslavou
+ historie národa či dynastie.
* *Kniha Rut* Opět historická kniha, ale výrazně odlišná: na
rozdíl od oficiálních kronik (Knihy Samuelovy, Královské
@@ -348,7 +349,7 @@ a konečně
a trestu. Ano, jsem si jist, že jsou nějací literární vědci,
kteří se realitou schovanou za Zločinem a trestem zabývají, ale
je to vcelku nevinný duševní tělocvik, který moc vliv na nic
- nemá. Skutečně doslova a do písmene Job a jeho přátelé řekli
+ nemá. Řekli Job a jeho přátelé skutečně doslova a do písmene
přesně to, co je v knize zapsáno? Opravdu se na konci děje
knihy zjevil Hospodin v bouři a promluvil slyšitelně a osobně
k Jobovi? Popravdě řečeno si nemyslím, že by nám kniha Job