diff options
Diffstat (limited to 'faith/isis-v-nas.rst')
-rw-r--r-- | faith/isis-v-nas.rst | 167 |
1 files changed, 167 insertions, 0 deletions
diff --git a/faith/isis-v-nas.rst b/faith/isis-v-nas.rst new file mode 100644 index 0000000..f0e390a --- /dev/null +++ b/faith/isis-v-nas.rst @@ -0,0 +1,167 @@ +ISIS v nás [*]_ +=============== + +:date: 2016-08-25T22:13:29 +:category: faith +:status: draft +:tags: ISIS, politics, fear + +.. zotero-setup:: + :style: chicago-author-date + +Poslouchal jsem teď `adventní přednášku P. Tomáše +Halíka`_ z minulého roku o významu Druhého vatikánského +koncilu a zdali by nebylo potřeba třetího (TL;DR … ano, 2. +Vatikán se zabýval modernou, někdo by se měl pořádně +zabývat postmodernou). S touto přednáškou (jak se asi dalo +očekávat) zcela souhlasím, ale napadlo mě k tomu ještě +něco paličských slov. + +Začnu ale odněkud úplně odjinud. Vyženil jsem s manželkou +její kamarádku a spolužačku, která se (zhruba rok po nás, +takže ještě v minulém tisíciletí) okamžitě po svatbě se +svým novomanželem sebrala a vydali se na zhruba dva roky +trvající svatební cestu autostopem po celé Asii (včetně +Indie, Číny, Sibiře a mnohde jinde). Když jsme se +v nějakém povídání dostali na téma islámského terorismu +(resp. islamistického, já vím), tak začala vyprávět +příhodu z jejich svatební velecesty. + +Strávili nějakou dobu i v dosti opuštěné části +Pákistánu (ještě jednou opakuji, jednalo se o minulé +tisíciletí; svět byl tehdy poněkud jiný nežli dnes, takže +cestovat v Pákistánu nebylo *úplně* nesmyslná +záležitost). Byli v dané osadě nějaký čas a podařilo se +jim alespoň trochu se s místními obyvateli skamarádit. +Popisovali mi jak zcela pochopitelná je jejich logika, pokud je +sledovaná z pozice těch lidí. Celý Pákistán zdaleka není +tak homogenní stát, jak si představujeme stát z evropské +zkušenosti. Většina blízkovýchodních států jsou spíše +lehce nadhozeným územím ovládané jednotlivými kmeny, které +jsou do různé míry podřízené centrální autoritě (někdy +velmi volně). Z hlediska těchto lidí, říkala naše +kamarádka, je vláda v Islámábádu, která je spíše +tyranizuje nežli co jiného, vzdálené a strašlivé +nebezpečí, které se snaží vytrhnout je z jejich známého +světa do něčeho velice podezřelého. Jedinou jistotou a +oporou v tomto podivném světě, který se na ně valí, je +jejich víra a jejich tradice. S jakou radostí asi přijímají +vidinu sekularizace, která si neváží jejich víry a jejich +světa, a kterou znají jenom z objektivně příšerného +podání hollywoodských (většinou nejlevnějších) filmů. +Svět kterého se bojí se jim v této optice celkem nápadně +podobá peklu a jsou tudíž ochotni obětovat v podstatě +cokoli na záchranu jejich starého světa (co si asi myslí +o fotce, kde tři francouzští policajti nutí ženu +v burkinách se svléknout?). + +.. image:: {filename}/images/no-burkini.jpg + :scale: 50% + :align: center + :target: https://is.gd/OfDcnJ + :alt: Tři francouzští policisti nutící ženu v burkinách se svléknout + +A ne, nemůžeme se tvářit, že to je jenom jejich +neporozumění západnímu světu a že ve chvíli, kdy ho +pochopí a poznají důvěrněji budou nadšeni a stanou se +konečně podporovateli našeho světa. A není třeba ani moc +sledovat mnoho filmů (paradoxně) o osudech amerických +Indiánů, abychom jejich strachu porozuměli. Co zbyde z jejich +světa, kým budou, ve chvíli kdy se na ně skutečně přižene +„American Pie“ (stydím se byť jenom zmínit český název +filmu) nebo „Kameňák_“? + +Začnu odjinud. Byl jsem šokován, když mi (už před lety) +jeden z bratří začal vyjevovat, že všichni Romové by měli +být vyhozeni z Česka (nevím už kam zrovna). Připočetl jsem +to jeho nepříliš velikému vzdělání a dále jsem žil ve +svém naivním přesvědčení, že křesťané jsou snad trochu +civilizovanější nežli normální populace. Samozřejmě od +té doby uběhlo několik let, stalo se Hnutí D.O.S.T., +Protiproud, Institut Sv. Josefa a jiné podobné hrůzy a já už +se divím mnohem méně. Ale stále ještě mě zarazí, když +jsem nedávno slyšel jednoho svého přítele (podstatně +staršího, kterého si velice vážím), vykládat nejprve +o tom, jak strašné věci se děli na Východním Slovensku +(kolem Košic) Židům za Druhé světové války (a jak málo +lidí to tam dodnes vzpomíná) a o pět minut později začal +zcela nevinně tvrdit, že všichni Muslimové jsou nepřátelé +Evropské kultury a měli by být vyhnáni na Blízký Východ +nebo do Afriky nebo někam jinam. Po celou dobu co jsem pobýval +s ním jsem musel vytrpět docela hodně řečí, které mi můj +Amerikou vycvičený sluch registroval jako nejhrubější a +nejbarbarštější rasismus úrovně na jakou jsem si ani +v Čechách ještě nezvykl (a že jsem tady už zažil mnohé) +až jsem ho nakonec poprosil, abychom se o politice nebavili, +protože to nejsem schopen snášet. Kupodivu tuto žádost +přijal a míra politického kázání se o poznání zmenšila. + +Bratr Halík tvrdí, že základním problémem současné +společnosti je ztráta identity. To je takové slovo, které +každý rád používá, protože může znamenat v podstatě +cokoli. Takže nemůžu říci, že bych s ním nesouhlasil, +protože nevím s čím souhlasit, ale pokusil bych se to +poněkud zkonkretizovat. Myslím, že spousta lidí se najednou +ocitla ve světě, kterému nerozumí, a který se k nim staví +velice nepřátelsky (nebo jenom zcela lhostejně). Najednou jim +není jasné, co mají dělat, a dostávají strach z toho, co +jim ten nový svět přináší. Pákistánci mé kamarádky se +najednou bojí zlého sekulárního světa, který se na ně +valí, a který se jim snaží ukrást všechny jistoty tradice a +víry, které je bránili v současném světě. + +Nežli budu pokračovat asi je třeba vysvětlit moji osobní +pozici, která mě asi velice ovlivnila v tom, že mám +problémy chápat toto stanovisko u mých křesťanských +bratří. Jsem konvertita, vyrůstal jsem v rodině +nevěřících, takže morální standard ve kterém jsem +vyrůstal byl „sekulární humanismus“ +čapkovsko-masarykovského typu, ideály humanitní. Ano, sice +teď velice jasně vidím limity takovéto morálky, vidím +některá její tragicky slepá místa, ale zároveň si myslím, +že mám mnohem menší problémy rozumět současné době. + +Ale zpět k těm Pákistáncům. Najednou vidím, že i +v Čechách je spousta lidí, kteří jsou v podobném +postavení. Lidé, kteří se politicky korektně nazývají +„tradiční křesťané“, mi připadají jako lidé, kteří +se najednou také ocitli v divném světě, kterému nerozumí. + +.. FIXME následující je moc hrubé a zní to jak kádrování + na základě třídního původu + klasičtí neúspěšní a nešťastní lidé, kteří si snaží + vysvětlit svoje neštěstí, ale nejenom Ti. + +Možná spíše než o názory se jedná o lidi, kteří +vyrůstali v izolované společnosti, kteří nikdy neměli +potřebu být konfrontováni s moderní realitou. I život +v komunistickém Československu, který je oficiálně +nenáviděl a pronásledoval byl svým způsobem jednodušší a +zcela jistě přehlednější. Nepřítel byl jasně definován a +bylo velice jasné, co je úkolem, který po nich Pán Ježíš +chtěl. A možná o to bolestněji vidím, jak mnozí křesťané +v Čechách jsou absolutně nevěrohodní a nesrozumitelní pro +současné lidi. Jejich ideály, pro které někteří skutečně +velice statečně bojovali během normalizace, jsou najednou +odmítány a posmívány. Je tak překvapivé, že se najednou +svými názory začínají podobat Pákistánským známým +naší kamarádky? Ne, zatím ještě nejsou násilní, zatím +zjevně ten rozdíl mezi jejich sny a realitou není tak +obrovský, a přece jenom jsou to křesťané, ale i na tom se +možná už pracuje_. + + +.. [*] S díky Maxu Picardovi za jeho knihu_ „Hitler v nás“, + kterou by si každý měl přečíst. + +.. _knihu: + https://search.mlp.cz/cz/titul/hitler-v-nas/58318/ + +.. _`adventní přednášku P. Tomáše Halíka`: + http://halik.cz/cs/tvorba/novinky/clanek/232/ + +.. _Kameňák: + http://img.csfd.cz/files/images/film/photos/000/121/121064_7754df.jpg + +.. _pracuje: + FIXME článek o zakládání sebeobranných milic |