diff options
-rw-r--r-- | faith/kazani_modus_moribundi.rst | 64 | ||||
-rw-r--r-- | literature/why_drop_story.rst | 2 |
2 files changed, 37 insertions, 29 deletions
diff --git a/faith/kazani_modus_moribundi.rst b/faith/kazani_modus_moribundi.rst index b8b1433..20cbbd2 100644 --- a/faith/kazani_modus_moribundi.rst +++ b/faith/kazani_modus_moribundi.rst @@ -48,12 +48,12 @@ převýchovy nebylo dosaženo, vězeň odchází z vězení stejný, jako do něj přišel”, poté jeden z čelních představitelů hnutí pokoncilní obnovy a poté opět jeden z vůdců katolického disentu, Oto Mádr, sepsal článek, který byl posléze přeložen do češtiny -jako “Modus moriendi církve” (Studie, 69 (1980) 265-269). Zmiňuji +jako “`Modus moriendi církve`_” (Studie, 69 (1980) 265-269). Zmiňuji ho v kázání v evangelickém kostele jednak proto, že mi byl posledních několik let inspirací k přemýšlení o současném stavu církve a jednak proto, abych ze slušnosti vrátil to, že tento článek byl inspirován a cituje slavnou knihu Jana Ámose -Komenského “Kšaft umírající matky Jendoty Bratrské”. +Komenského “`Kšaft umírající matky Jednoty Bratrské`_”. Také zmiňuji temnou dobu nejhlubší normalizace proto, že právě tato doba vedla Mádra k přemýšlení o možnosti zániku církve. @@ -65,7 +65,7 @@ umírající a jak se v rámci takové církve chovat. A přesto k zániku církve dochází. Pochopitelně, že věříme slovu našeho Pána, že Církev jako celek, -nevěsta Kristova nikdy nezahyne a ani brány pekelné ji +nevěsta Kristova, nikdy nezahyne a ani brány pekelné ji nepřemohou. Ale to neznamená, že jednotlivé části církve v jednotlivých národech nebo jejich podskupiny nemohou zemřít. Jedním z center starověké Církve v římské říši byla severní @@ -93,10 +93,10 @@ společenství zůstali jenom naprosto nepatrné zbytky a v posledních několika letech se jejich počet ještě radikálně snížil vyhnáním většiny arabských křesťanů z Blízkého Východu. -A to ještě nezmiňuji některé dobře započaté misijní pokusy, které -nakonec špatně skončily. První se na mysl tane případ japonských -křesťanů, kteří byli kompletně zlikvidováni, jak nám nedávno -připomenul film *„Mlčení“*. Pro české evangelíky ještě +A to ještě nezmiňuji některé dobře započaté misijní pokusy, +které nakonec špatně skončily. První se na mysl vkrádá případ +japonských křesťanů, kteří byli kompletně zlikvidováni, jak nám +nedávno připomenul film *„Mlčení“*. Pro české evangelíky ještě zajímavější, a pro většinu z nás zcela neznámou, byla misie Ochranovské Jednoty bratrské v Austrálii, která tam pracovala ještě dlouhá léta před masovým osidlováním kontinentu anglickými @@ -104,9 +104,9 @@ trestanci. Na rozdíl od genocidy, která následovala, přistupovali členové Jednoty k místním domorodcům s opravdovou křesťanskou láskou a opravdu se jim podařilo vytvořit několik křesťanských sborů. Ve chvíli, kdy se ale plně započala rasistická genocida -anglických osadníků, tak svoje bratry ve víře neopustili a i když -jako běloši se mohli přidat na druhou stranu, neustoupili a celá -misijní snaha zanikla spolu s domorodými kmeny, kteří ji +anglických osadníků, tak svoje bratry ve víře neopustili a i +když jako běloši se mohli přidat na druhou stranu, neustoupili +a celá misijní snaha zanikla spolu s domorodými kmeny, kteří ji naplňovali. Co můžeme říci o těchto křesťanech? Je to, že středoevropská @@ -185,24 +185,24 @@ reakce na to, když někdo poukáže na neutěšenou situaci české Církve je jednak obviňování (velice slušné, od mých mezinárodních přátel) nebo sebeobviňování (od mých českých přátel): „Ano, situace Církve v Česku je strašná a je to všechno naše vina! -Kdybychom jenom více svědčili Pánu Bohu nevěřícím, bylo by lépe -a určitě by přišlo probuzení, které by celou situaci zachránilo!“ -Vidím z těchto postojů dva výsledky: podle mého drtivě -převažující je špatné svědomí posluchačů a všeobecný pocit odporu -nad sebou, což mi nepřipadne moc křesťanská reakce. Nebo zvýšená -potřeba aktivity. Neříkám, že to je probuzené jenom špatným -svědomím, ale vidím v kruzích kde se pohybuji mnoho velice -prospěšné práce, která mě stále ještě ohromuje. Ano, mnoho lidí, -kteří přijedou do Prahy jako misionáři, jsou už sami zapáleni -a připraveni pracovat, ale máme ve sboru lidi, kteří pracují -s roztodivnými skupinami potřebných v Čechách. Lidi, kteří vedou -modlitební společenství a chvály veřejné nebo jenom pro církevní -potřebu. Ale potkal jsem v našem sboru i lidi, kteří přijeli do -Prahy z nějakého jiného důvodu (často studovat na českých -univerzitách), ale Pán Bůh se jich někde dotknul a odjížděli -z Česka jako misionáři nebo s jiným povoláním sloužit Pánu Bohu -na plný úvazek. Jsou to všechno úžasné Boží skutky, ale přes -všechnu radost, kterou z toho pociťuji, musím smutně +Kdybychom jenom více svědčili Pánu Bohu nevěřícím, bylo by +lépe a určitě by přišlo probuzení, které by celou situaci +zachránilo!“ Vidím z těchto postojů dva výsledky: podle mého +drtivě převažující je špatné svědomí posluchačů a všeobecný pocit +odporu nad sebou, což mi nepřipadne moc křesťanská reakce. Nebo +zvýšená potřeba aktivity. Neříkám, že to je probuzené jenom +špatným svědomím, ale vidím v kruzích, kde se pohybuji, mnoho +velice prospěšné práce, která mě stále ještě ohromuje. Ano, +mnoho lidí, kteří přijedou do Prahy jako misionáři, jsou už sami +zapáleni a připraveni pracovat, ale máme ve sboru lidi, kteří +pracují s roztodivnými skupinami potřebných v Čechách. Lidi, +kteří vedou modlitební společenství a chvály veřejné nebo jenom +pro církevní potřebu. Ale potkal jsem v našem sboru i lidi, +kteří přijeli do Prahy z nějakého jiného důvodu (často studovat +na českých univerzitách), ale Pán Bůh se jich někde dotknul a +odjížděli z Česka jako misionáři nebo s jiným povoláním sloužit +Pánu Bohu na plný úvazek. Jsou to všechno úžasné Boží skutky, +ale přes všechnu radost, kterou z toho pociťuji, musím smutně zkonstatovat, že i když mnohé z těchto služeb skutečně pomáhají nevěřícím poznávat Boha takový jaký skutečně je, ani jedna z nich pravděpodobně nepřinese probuzení, které by skutečně změnilo @@ -229,7 +229,7 @@ s časem, který nám byl dán…" Co tedy uděláme s časem, který nám byl dán? Rozhodně si myslím, že ani jedna z těchto reakcí nevede k ničemu dobrému. Oboje se -v podstatě hlavně snaží vidět skutečnou situaci a raději se +v podstatě hlavně snaží nevidět skutečnou situaci a raději se utíkají k sebeodsouzení nebo k beznaději, jenom aby se nemuseli vyrovnávat se skutečnou situací tak jak je. Ale přitom obě stanoviska zapomínají na to, že jenom Pravda nás osvobodí! @@ -329,4 +329,10 @@ s rukama rozepjatýma | V Kristu Ježíši, našem Pánu, jemuž sláva i císařství navěky | Amen +.. _`Modus moriendi církve`: + https://www.oto-madr.cz/Knihy/Slovo-o-teto-dobe/Jak-byt-cirkvi/Modus-moriendi-cirkve + +.. _`Kšaft umírající matky Jednoty Bratrské`: + https://cs.wikisource.org/wiki/Kšaft_umírající_matky_Jednoty_bratrské + .. vim: spelllang=cs diff --git a/literature/why_drop_story.rst b/literature/why_drop_story.rst index 0cc169c..50237fd 100644 --- a/literature/why_drop_story.rst +++ b/literature/why_drop_story.rst @@ -51,6 +51,8 @@ However, since then I have noticed couple more of these: * vampires … they just `don’t work`_ +* Alpha/Beta/Omega + .. _asked: https://www.reddit.com/r/HPfanfiction/comments/q4s3gk/what_tropes_or_scenes_have_made_you_drop_a_fic/ |