summaryrefslogtreecommitdiffstats
path: root/faith
diff options
context:
space:
mode:
authorMatěj Cepl <mcepl@cepl.eu>2024-07-05 23:36:40 +0200
committerMatěj Cepl <mcepl@cepl.eu>2024-07-07 08:12:14 +0200
commitbb805bc1e710258cb24c3e6c2227d679d751efe3 (patch)
tree98bd4177f1b683588cc23d3f944933cf5a2de76b /faith
parentf96cede4c194541bd4ed3de5741afe228815cc50 (diff)
downloadblog-source-bb805bc1e710258cb24c3e6c2227d679d751efe3.tar.gz
Kázání v Braníce
Ještě jedna zmínka o omezené magii v Harry Potterovi.
Diffstat (limited to 'faith')
-rw-r--r--faith/kazani_rhema.rst277
1 files changed, 277 insertions, 0 deletions
diff --git a/faith/kazani_rhema.rst b/faith/kazani_rhema.rst
new file mode 100644
index 0000000..086c910
--- /dev/null
+++ b/faith/kazani_rhema.rst
@@ -0,0 +1,277 @@
+Tedy víra z slyšení, a slyšení skrze slovo Boží
+###############################################
+
+.. role:: language-el
+
+:date: 2024-07-07T09:30:00
+:category: faith
+:tags: sermon, czech, listening, Bible
+
+(toto kázání bylo předneseno 7. července 2024 ve sboru ČCE v Braníce)
+
+ Tedy víra z slyšení, a slyšení skrze slovo Boží.
+
+ -- Římanům 10,17 BKR
+
+Přemýšlel jsem o tom, co Vám budu tento rok říkat, když se mi
+dostal do ruky `blog post bratra Dana Drápala`_, kde si stěžuje
+na rozmnožení druhu křesťanů, které nazývá „volnými radikály“.
+Lidé, kteří se během Covidové krize připojovali jenom pomocí
+Internetu a po jejím skončení se nevrátili do skutečného
+společenství Církve, ale stále pokračují v takto napůl nezávislém
+stylu polokontaktu s Církví. Navíc, jak žijí v částečné izolaci,
+nejsou dostatečně konfrontováni s názory ostatních a stávají se
+stále více radikálnějšími, odtud druhá část jeho termínu.
+
+Příčiny a průběh tohoto jevu jsou pravděpodobně u každého sboru
+a člena církve odlišné, ale obávám se, že s něčím podobným se
+můžeme setkat ve většině sborů a to nejenom v Česku. Poměry
+v mezinárodním sboru v Praze jsou jistě značně odlišné nežli
+jinde, ale my rozhodně vidíme velký pokles v pravidelné účasti na
+bohoslužbách post-Covid, a protože jsme křesťané kategorie B, tak
+i pokles příjmů, což je poněkud problém.
+
+Neznám vůbec žádné údaje od katolíků, takže si vůbec nejsem jist,
+jak moc je to relevantní, ale když jsem o tomhle přemýšlel,
+vrátil jsem se automaticky k dnešnímu verši z epištoly Římanům.
+Podle mého jedním z problémů evangelických společenství je, že
+jsem se natolik upnuli na kázání jako nejvyšší, často jedinou
+přijatelnou, formu bohoslužeb, že nám zastínila vše ostatní. Může
+za toto přesvědčení už Luther nebo je to dílem až teprve jeho
+následovníků? Nevím, ale co vím je, že v současné době, kdy pro
+naslouchání kázání už opravdu není potřebné sedět v kostele,
+mnoho lidí má pocit, že se nemusejí zvedat ze svého gauče a mohou
+si raději poslechnout vše na YouTube, Facebooku nebo kde, a
+přitom mít papuče na nohou a hrneček svého kafe v ruce.
+
+Stala se mi zvláštní věc, když jsem si hledal český překlad
+tohoto verše (původně jsem si dělal tuto studii v angličtině, kde
+většina překladů více méně odpovídá kralickému textu, který je
+nejvíce doslovný). Nalezl jsem toto:
+
+ CEP: Víra je tedy ze zvěstování a zvěstování z pověření
+ Kristova.
+
+ B21: Víra je tedy ze slyšení zprávy a tou zprávou je slovo
+ Kristovo.
+
+ CSP: Víra je tedy ze slyšení zvěsti a zvěst skrze slovo
+ Kristovo.
+
+Z původně jasného a čistého kralického překladu jsme najednou
+u jakýchsi podivných tanců na konci verše.
+
+Řeknu ještě, jaký mám s tímto veršem vztah já. Navštěvuji silně
+misijní sbor (konec konců náš farář je misionář z Ameriky a
+většina misionářů, kteří přicházejí do Prahy nebo do Česka, jde
+první neděli k nám do sboru) a proto jsem na tento verš slyšel
+mnohokrát téměř stejné kázání. Víra je ze slyšení, tudíž naší
+nešťastní nevěřící spoluobčané musí od nás slyšet to Slovo (něco
+jako zvěst o spasení skrze Pána Ježíše Krista), které jim budeme
+zvěstovat. A v Česku je tak málo věřících, protože vy, čeští
+křesťané, jste líní a dost jim to slovo nezvěstujete. Kdybyste
+více studovali Slovo (tedy Písmo Svaté), tak byste i vy byli
+více plni víry a nestyděli byste se zvěstovat a bylo by tu více
+křesťanů. Posluchači se poslušně zastydí a u některých ten stud
+dojde tak daleko, že se dokonce vybičují i k tomu, že se pokusí
+o nějakou pouliční misii nebo něco podobného. To nedopadne s
+žádnými zásadními výsledky, a tak se kromě poškozeného sebevědomí
+posluchačů nic nezmění.
+
+Zkusme se tedy podívat, co v tomto verši skutečně je, a co jsme
+si do něho přidali následně. Nejprve tedy ty podivné tanečky
+kolem slova, které kraličtí překládají docela obyčejně jako
+„slovo“. Jsou způsobeny tím, že překladatelé bojovali s překladem
+řeckého slova :language-el:`rhêma`. Normálně slovo, které
+překládáme jako „slovo“ je řecký výraz :language-el:`lógos`
+(třeba v prvním verši první kapitoly Janova evangelia, „Na
+počátku bylo Slovo, a to Slovo bylo u Boha, a to Slovo byl
+Bůh.“).
+
+:language-el:`Lógos` dle Novotného Biblického slovníku „souvisí
+se slovesem legein [sbírati; počítati; vypravovati] a jeho
+prvotní význam, už v klasické řečtině řídký [vlastně jen ve
+složených slovech] je sbírka. […] Snad nejčastější a jistě
+v biblické řečtině nejdůležitější je však význam: vypravování,
+řeč, slovo. Původ a vedlejší významy tohoto výrazu ukazují, že se
+při něm zdůrazňuje hlavně obsahová náplň čili význam slova.“
+Mohli bychom říci, že toto slovo má význam prosté jednotky
+informace, prostředku vyučování, souvisí se studiem, je vztahově
+neutrální.
+
+Naproti tomu :language-el:`rhêma` je mnohem řidčeji užívané. Opět
+Novotný tvrdí, že „[s]ouvisí s kořenem er-, ré- = vyslovovati,
+říkati, a znamená: rčení, výrok. Dává se při něm tedy důraz spíše
+na akt než na význam slova: je to slovo někým v určité situaci
+proslovené.“ Zde se nejedná většinou o neutrální slovo jako
+jednotku informace, ale osobní promluvení, ve významu „Slovo
+Boží“ jako osobní promluvení Pána Boha k člověku.
+
+Co z tohoto výletu do řečtiny, ke kterému se necítím úplně
+povolán a jsem si jist, že i v tomto shromáždění jsou lidé, kteří
+Koiné na rozdíl ode mě skutečně rozumějí, co z toho tedy můžeme
+vyvést? Ano, skutečná víra, která zachraňuje a mění životy,
+skutečně pochází ze slyšení, ale nikoli jenom ze slyšení
+informací, i když by to třeba byl verš z Janova evangelia 3.16,
+nebo Čtyři duchovní zákony spasení. Tím, co skutečně zachraňuje
+je Boží promluvení k člověku. Ve chvíli, kdy k nám Pán Bůh
+promluví, kdy ho necháme k nám promluvit, se skutečně mohou
+změnit životy naše, životy druhých i osudy celých národů.
+
+Čímžto se dostáváme k otázce, jak tedy dosáhnout toho, aby k nám
+Pán Bůh takto spasitelsky promluvil? Všichni tušíme, že „Aslan
+není ochočený Lev“, takže na pokyn to asi tak úplně nepůjde. Tato
+otázka by pochopitelně mohla představovat náplň mnoha kázání,
+mnozí věří, že zjišťování odpovědi na tuto otázku je vlastně
+náplní celého křesťanského života, takže já se zde omezím jenom
+na několik poznámek na toto téma.
+
+Jednak, pro uklidnění evangelických duší, naprosto netvrdím, že
+získávání informací o Pánu Bohu, studium Písma Svatého,
+poslouchání kázání, že tohle všechno je k ničemu. Naopak, jsem
+synem univerzitního profesora, vzdělání si velice cením, a jsem
+poněkud zděšený nad tím, jak je úroveň biblické a jiné křesťanské
+vzdělanosti tak velice nízká, že často, když slyším nějakého
+křesťana promluvit před druhými, musím se násilím držet, abych si
+nezačal hlasitě stěžovat. Takže, v žádném případě nikdo nesmí
+tvrdit, že bych byl proti vzdělávání, naopak! Ano, vzdělávání,
+sebe i druhých, je nesmírně potřebné a jsem velice vděčný
+každému, kdo na poli vyučování pracuje. Jenom říkám, že to není
+všechno a že to samo o sobě k obrácení nepovede.
+
+Druhá poznámka je, že jsem se právě dopustil přesně stejné chyby,
+kterou vidím u mnoha evangelických učitelů při čtení tohoto
+verše. Ve chvíli, kdy slyší o Slovu a příležitosti někoho
+poučovat, tak zapomenou na všechno a ženou se rovnou na konec
+tohoto verše. Přehlédnou při tom úplně, že začátek verše hovoří
+o „slyšení“. Víra je ze slyšení. Slyšení, naslouchání je něco, co
+je velice podceňovanou disciplínou křesťanského života.
+
+Jsou tací, a jsou to velice zajímaví lidé, kteří tvrdí, že
+základním problémem rozkladu současného křesťanstva není
+v nedostatku vyučování, ostatně pokud jste se někdy jenom zdálky
+přiblížili k Internetu, tak víte, že problémem není nedostatek
+ale spíše přebytek dokonalých materiálů k vyučování. Ještě pokud
+navíc rozumíte nějakému cizímu jazyku, tak je problémem se v té
+záplavě neutopit. Ne, tvrdí, že problémem je nedostatek
+**naslouchání**. Existuje mnoho křesťanů zejména vycházejících
+z různých mnišských nebo mystických tradic, často inspirovaných
+egyptskými a syrskými Pouštními otci prvních století života
+Církve, kteří zdůrazňují nutnost ztišení a naslouchání. Tvrdí
+a je na tom mnoho pravdy, že problémem toho, proč neslyšíme Boží
+:language-el:`rhêma` není to, že by k nám Bůh nemluvil, ale to, že
+pro všechnu svoji aktivitu a povídání Ho nepustíme ke slovu.
+
+Navíc to, že víra je ze slyšení jistě zahrnuje i naše naslouchání
+druhým. Jsem upřímně přesvědčen, že mnohem více lidí přichází
+k Bohu proto, že jim někdo naslouchal, nežli proto, že jim někdo
+něco říkal. Tento sbor je plný psychologů, nebo alespoň lidí,
+kteří něco o psychologii slyšeli, takže zde význam nasloucháním
+druhým snad ani nemusím moc zdůrazňovat.
+
+Zkusím ale na téma poslouchání přidat ještě jednu poznámku, která
+mi připadne ne tak často opakovaná. Naslouchání je činnost
+převážně pasivní, vzdáváme se kontroly nad průběhem rozhovoru ve
+prospěch druhého. A o tomto poměru aktivity a pasivity bych chtěl
+chvilku promluvit. Hrdinové evangelického křesťanstva jsou lidé
+akce, plánovaného připraveného projektu. Martin Luther, Jan Ámos
+Komenský, Jonathan Edwards, George Whitefield, John Wesley,
+William Wilberforce, William Booth, Dwight Moody, Charles
+Spurgeon, Hudson Taylor, Eric Liddell, Billy Graham, Watchman
+Nee, Loren Cunningham, Oral Roberts, Reinhard Bonke, a mnozí
+další jsou protestantskými hrdiny, protože něco velikého
+vykonali. Naplánovali veliké misijní akce, založili Armádu spásy,
+přičinili se k veliké změně ve společnosti (Wilberforce),
+založili gigantické dobročinné organizace, byli aktivní a něčeho
+velikého dosáhli. Jsou to dozajista vůdcové naší víry, které máme
+následovat (Žd 13:7).
+
+Když se ale naše spiritualita upne jenom jedním směrem a zcela
+vyřadí všechno jiné, přestane být přínosem a stane se spíše
+břemenem. Zkusím to říci tímto krátkým vymyšleným příběhem.
+Představte si, že jste členem staršovstva, který dostal na stůl
+dvě žádosti o finanční podporu sboru, a vy se k nim máte
+vyslovit.
+
+Jedna žádost je od mladičké (devatenáctileté) členky sboru, která
+má v plánu vydat se na druhý konec světa a obětovat celý svůj
+život tomu, že bude „objímat umírající největší chudáky v ulicích
+nejchudšího města na světě“. Nemá v plánu budovat nemocnice,
+hospici, nemá za sebou žádnou velikou charitativní organizaci,
+jenom je chce obejmout.
+
+Druhá žádost je od staršího, zcela dospělého bratra, který ale
+právě kvůli své dospělosti už zažil ledacos špatného v životě.
+Pocházel z pohodlně středostavovské rodiny a pohodlně
+středostavovského církevního společenství, ale měl v sobě
+opravdovou touhu pomoci nejchudším ve světě a proto se se svým
+společenstvím dostal do konfliktu a ve víře se rozhodl, že bude
+kázat evangelium nejchudším a nejvíce potřebným bez jakékoli
+podpory od kohokoli. Ukázalo se ale, že chudí jsou opravdu chudí,
+a proto ho nemohli podporovat a musel se své snahy vzdát. Navíc
+se začala projevovat jeho duševní nemoc, a proto teď žádá o třetí
+šanci. Chtěl by začít malovat, zjevně má určité nadání, ale nemá
+žádné formální vzdělání, nikdy žádný svůj obraz neprodal
+a vzhledem k tomu, že jeho styl malování je velice nestandardní,
+neví, jak moc bude úspěšný. S použitím křišťálové koule mohu
+napovědět, že měl pravdu a za celý svůj život prodal jenom jeden
+obraz.
+
+V prvním případě jste asi poznali o koho se jedná, křesťanský
+život druhého je mnohem méně známý, ale kdo z Vás mi opravdu
+upřímně řekne, že by se rozhodl peníze sboru věnovat na
+kteréhokoli z těchto žadatelů? Já rozhodně ne. A tak nám můžu
+pogratulovat, náš sbor nebude z těch, kdo by podpořili začínající
+Matku Terezu z Kalkaty, ani v bídě a osobních problémech se
+topícího Vincenta van Gogha (ano, také jsem nevěděl, že byl ve
+svém mládí velmi nadšeným protestantským misionářem). Ale právě
+on je jeden z mnoha příkladů toho, jak protestanti ve svém
+zaměření na aktivitu a účelně vynaložené prostředky, se zcela
+minuli s opravdovým uměním. Problém je, že opravdové umění
+doopravdy nemá žádný účel, a tak opravdoví umělci velmi často
+nenacházejí v protestantských sborech oporu.
+
+Je zajímavé, že když se zamyslíte nad dějinami opravdu velikého
+umění, tak mezi nimi najdete velice málo protestantů. V klasické
+hudbě v podstatě jenom Bacha a ten byl luterán (kteří měli vždy
+k umění velice zvláštní vztah, díky Lutherovi) a navíc v podstatě
+veškerého jeho zakázky byli pro katolické zákazníky. Když se
+ptali Johnnyho Cashe, který byl zcela jistě hluboce věřícím
+protestantem a zároveň umělcem, který změnil tvář jednoho druhu
+hudby k nepoznání, v jeho posledním rozhovoru ptali, zdali je
+křesťanským umělcem, tak se značným zděšením v hlase odpověděl, že
+v žádném případě, je jenom umělcem, který je také křesťanem.
+Obávám se, že rozuměl pod křesťanským umění to, co ve skutečnosti
+opravdovým uměním asi ani není, ale jenom nástrojem jak pomoci
+církevnímu shromáždění v bohoslužbách a krášlení kostelů.
+
+Umění se zdá být svým charakterem mnohem bližší židovskému (a
+katolickému!) chápání svátosti a oběti. Na druhém břehu Vltavy,
+na Hradčanech, do nedávna byl katolický klášter Bosých
+Karmelitek, jejichž podstata života je, že se zavřou do kláštera,
+který svým vzhledem nejvíce ze všeho připomíná vězení, a po zbytek
+života v něm zůstanou zavřené a modlí se za svět. Mohu Vám
+zaručit, že jakékoli prostředky na ně vynaložíte budou mít ve
+viditelném světě nulovou návratnost, ale ony věří, že právě těmi
+modlitbami Bůh změní celý svět. Netvrdím, že je mi jejich
+spiritualita blízká, nebo že bych se radoval, kdyby se moje dcera
+chtěla do něčeho takového pustit, ale uznávám tuto tradici jako
+starobylou a jistě hodnou našeho respektu.
+
+Ale právě tím, jak je taková tradice pasivního naslouchání pro
+evangelíky zcela nepochopitelná, se mi do srdce vkrádá obava, že
+jako protestanti něco míjíme a o něco přicházíme.
+
+Je samozřejmě mnoho dalších způsobů jak více naslouchat Božímu
+promluvení, :language-el:`rhêma`, teď jsem zmínil jenom to, co mi
+táhlo hlavou, ale základ je společný, nemůžeme se jim naučit o
+samotě. Nemůžeme se naučit naslouchat druhým o samotě, nemůžeme
+se naučit obětovat pro druhé o samotě, nemůžeme se naučit milovat
+o samotě. Měli bychom více zdůrazňovat, že smyslem křesťanského
+společenství je to společenství: s Bohem i s lidmi. Společné
+modlitby, chvály, přímluvy, Večeře Páně, i to drbání po kostele.
+
+Amen.
+
+.. _`blog post bratra Dana Drápala`:
+ http://dan-drapal.cz/pribyva-volnych-radikalu/