diff options
author | Matěj Cepl <mcepl@cepl.eu> | 2019-07-15 23:59:01 +0200 |
---|---|---|
committer | Matěj Cepl <mcepl@cepl.eu> | 2019-07-15 23:59:01 +0200 |
commit | f11a13965727c7d53be610d8d47ca7e17333c2be (patch) | |
tree | 19687214a2c4a0f8034a6352d7c17bc7516da1ec /faith/kultura_pohrdani.rst | |
parent | c137cf8b6b30750202badb0ef38ee89e9b37bf29 (diff) | |
download | blog-source-f11a13965727c7d53be610d8d47ca7e17333c2be.tar.gz |
Add hinny_siblings and switch {filename}image to {static}image.
Diffstat (limited to 'faith/kultura_pohrdani.rst')
-rw-r--r-- | faith/kultura_pohrdani.rst | 126 |
1 files changed, 126 insertions, 0 deletions
diff --git a/faith/kultura_pohrdani.rst b/faith/kultura_pohrdani.rst new file mode 100644 index 0000000..fc694e0 --- /dev/null +++ b/faith/kultura_pohrdani.rst @@ -0,0 +1,126 @@ +Kultura pohrdání +################ + +:date: 2019-07-11T16:20:56 +:status: draft +:category: faith +:tags: czech, KChO, Christianity, ecumenism + +Právě si čtu knihu „`Love Your Enemies: How Decent People Can +Save America from the Culture of Contempt`_“ (Miluj svoje +nepřátele: jak slušní lidé mohou zachránit Ameriku od kultury +pohrdání) od Arthura C. Brookse. Je to celkem sympatická kniha, +ale zatím (ještě jsem ji nedočetl), se mi zdá taková docela +banální. Autor lamentuje nad tím, jak se konverzace +nesouhlasících lidí v Americe zhroutila a jak vše nahradil jenom +boj lidí, kteří jeden druhým pohrdají a vnímají druhého nikoli +jako partnery v dialogu ale jako nepřátele. A reakcí je nikoli +zájem o názory druhého nebo polemika s ním, ale snaha druhého +pošpinit a znemožnit. Jeho analýza mi připadla docela povrchní +a jednostranná. Někde jsou nějací lidé, kteří pohrdají druhými +a ničí to naši americkou společnost. Nezabývá se otázkou kolik +lidí samo sebe považuje za pohrdajícího druhými a kolik jich je +ochotno předstoupit před Contemptuous Anonymous a prohlásit +„Ahoj, já jsem John a pohrdám druhými. Moje závislost se +projevuje tak, že …“. Obávám se, že všichni čtenáři této knihy +mají pocit, že jich se to netýká, a že ti ostatní ničí Ameriku +pohrdáním druhými. + +.. _`Love Your Enemies: How Decent People Can Save America from the Culture of Contempt`: + https://en.wikipedia.org/wiki/Special:BookSources/978-0062883759 + +Musel jsem přerušit čtení (resp. poslouchání čtené ebook), +protože začal program Vojtěcha Kodeta na Katolické Charismatické +konferenci na Jan 15, podobenství o vinném kmeni a ratolestech +(“Já jsem vinný kmen a vy jste ratolesti…”). Došel na téma +milosti a zdůrazňoval (zcela správně), jak je v katolické církvi +(a nejen v ní, dodávám já) rozšířen šílený blud nesprávného +chápání milosti jako výsledku našeho snažení: „Nejprve se musíš +dát dohromady, aby Ti Bůh mohl požehnat. Pomož si a Bůh Ti +pomůže.“ No a mě samozřejmě napadalo `o čem jsem už psal jinde`_, +že je naprosto absurdní uvažovat o společném (všekřesťanském) +slavení Večeře Páně jenom jako výrazu už dosažené jednoty (slyšel +jsem od mnoha i upřímných katolíků, že nemůžeme sloužit společnou +Večeři Páně/Eucharistii, protože nežijeme v jednotě). Opravdu mám +já, protestant, vysvětlovat katolíkům, že Večeře Páně není jenom +připomínka minulé události (zde sjednocení se jednot), ale +pozváním živého Krista, aby nám svojí Přítomností pomáhal na +cestě našeho ještě velmi nedokončeného posvěcení? Přijde mi to +absurdní. + +.. _`o čem jsem už psal jinde`: + {filename}dopis-katolickemu-priteli.rst + +Po přednášce P. Kodeta následovalo velice dojemné svědectví +studenta semináře o jeho velmi komplikovaném duchovním životě +(jednu dobu byl skinhead zatímco vedl chvály v katolické farnosti +na Lhotce). Vyprávěl o tom, jak bojoval s tím, jak (už jako +student semináře) začal chodit s nějakou slečnou. Tvrdil, že ho +velice štvala jednoduchá řešení a povrchní svědectví a jak +nakonec nenalezl žádné řešení ve svém boji (nevím, jak moc je to +přesně pravda, protože zjevně stále je v semináři a mluví o tom +nahlas, takže se pravděpodobně se slečnou rozešel). + +A já jsem se nemohl najednou zmoci na nic jiného nežli nahlas +pronést cosi o hříších katolické církve. Samozřejmě, že si +myslím, že nakládání povinnosti celibátu, kde to podle mého není +správné (celibát je dobrý a svatý, ale Bible se zdá specificky +naznačovat, že není nutný pro postavení faráře; a i pokud se dají +sloučit, tak je povinnost celibátu pro všechny kněží podle mého +zbytečným lidským pravidlem týrající dotčené, jako „desátek +z máty, kopru a kmínu“ (Mat. 23:23-28)). A strašně jsem se nad +tím vnitřně rozčiloval. Když jsem se nad tím vztekem přistihl, +začal jsem uvažovat, proč se tak rozčiluji. Vztek je přece jak se +strach projevuje navenek a pokud se silně rozčilujeme, je to +většinou o něčem, co se týká dotýká nás, nikoli o abstraktních +problémech. + +Netrvalo mi to ani moc dlouho, abych pochopil, že je to vlastně +o neúctě. Možná ne přímo pohrdání, to je možná trochu moc vědomé +a silné, ale jemný odstup a pocit nadřazenosti. A hned vzápětí mě +napadl termín „structural racism“ (rasismus ve strukturách). +Kdykoli zmíním cosi o nedostatku ekumenismu, tak mi okamžitě +všichni zmíní, kterak všichni přítomní katolíci (nebo dokonce +konkrétní osoba) jsou velmi přátelští k protestantům. To je sice +pravda, skutečně jsem za těch dvaadvacet let Katolických +charismatických konferencí zažil jedinkrát osobu, která projevila +nechuť k protestantům a hned se opravila a byť ji to zřejmě +dělalo problém, chovala se dále alespoň slušně. + +Ale zároveň je v celém katolické zbožnosti nějak přítomen spíše +pocit odstupu a povýšenosti nad námi. Nejedná se jenom o velké +věci, jako že nejsme dost dobří, abychom byli připuštěni +k Eucharistii (a aby protestantská Večeře Páně byla dost dobrá +i pro katolíky). Jedná se o modlitby za „bratry odloučené“, +dokonce o modlitby za smíření „s Židy, muslimy a protestanty“ +nebo neustálá snaha o konverzi protestantů na tu naší pravou +víru. Naštěstí ani jednu tuhle hrůzu jsem nezažil na KChKo (nebo +jenom velmi vzácně) a to první je už snad vytlačováno +i oficiálně, ale ten postoj je podle mého stále přítomný. Nebo +možná jsem moc přecitlivělý a příliš si shromažďuji minulá +zranění. + +Píšu tohle druhý den a svět je trochu jiný. Najednou ta hořkost +ztratila značnou část ostrosti a cítím se zmateně, jako bych +vytahoval nějaké zranění, které vlastně reálně neexistuje. +Zároveň vím, že to není úplně pravda. Opravdu se dá pět set (nebo +kolik) let nenávisti a pohrdání odstranit během několika +desetiletí ne příliš intenzivní snahy? Opravdu je nepravdivé mé +pozorování, jak málo lidí se skutečně zajímá o smíření mezi +jednotami (z obou stran)? A zajímá skutečně jednota mezi různými +jednotami někoho jiného nežli mě? Vždyť každý máme dost svých +starostí na svém (i církevním) písečku a proč bychom se starali +o druhé (to je konec konců, co mi řekl ten katolický přítel, +kterému jsem psal ten dopis, že)? Nesnažím se podstrkávat Pánu +Bohu na jeho agendu něco, co on tam teď nemá? Jsem ochoten vůbec +věřit, že během mého života dojde k tomu, že by se křesťané +opravdu o toto sjednocení vážně zase začali zajímat? Zajímám se +o něj opravdu já, kromě příležitostí, kdy nesmím k Eucharistii na +této konferenci? Možná na to opravdu není čas, protože mám pocit, +že všechny dveře jsou zavřené a Pán Bůh zjevně k nikomu jinému +moc nemluví. + +A možná právě tento nezájem a spokojenost ve svém rybníčku, +kochání se ve své nadřazenosti (z obou stran), je ta neúcta, +která mně nejvíce vadí. „Pane, daj v prostřed uhoditi!“ „Odpusť +jim, neboť skutečně nevědí, co činí.“ |