diff options
author | Matěj Cepl <mcepl@cepl.eu> | 2020-07-26 07:58:54 +0200 |
---|---|---|
committer | Matěj Cepl <mcepl@cepl.eu> | 2020-07-26 07:58:54 +0200 |
commit | 928342d1f95e8fd370a7ecd2eb60c6295aef7976 (patch) | |
tree | d17a596544d1291dc3053be79c610fb93ce1e788 /faith/kazani_na_joba_biblicky_styl.rst | |
parent | ff63594fcb1bfa64b342c9c6daec44255b697e20 (diff) | |
download | blog-source-928342d1f95e8fd370a7ecd2eb60c6295aef7976.tar.gz |
Přidáno kázání
Diffstat (limited to 'faith/kazani_na_joba_biblicky_styl.rst')
-rw-r--r-- | faith/kazani_na_joba_biblicky_styl.rst | 531 |
1 files changed, 531 insertions, 0 deletions
diff --git a/faith/kazani_na_joba_biblicky_styl.rst b/faith/kazani_na_joba_biblicky_styl.rst new file mode 100644 index 0000000..611e675 --- /dev/null +++ b/faith/kazani_na_joba_biblicky_styl.rst @@ -0,0 +1,531 @@ +O literárních stylech biblických knih aneb Job +############################################## + +:date: 2020-07-18T07:50:27 +:category: faith +:tags: sermon, czech + +(kázání pronesené ve sboru_ ČCE Praha-Braník, 26. července 2020) + +.. _sboru: + http://branik.evangnet.cz/ + +Ve jménu Boha Otce i Syna i Ducha svatého! / Amen Oslavujte +Hospodina, neboť je dobrý / neboť navěky milosrdenství jeho +Chvalte Hospodina, neboť je dobrý / neboť navěky milosrdenství +jeho Zpívejte Hospodinu, neboť je dobrý / neboť navěky milos- +rdenství jeho Skrze Krista, našeho Pána / Amen Přivítání + ++ Introit 1. píseň Žalm 73 + + Czech Bible, Překlad 21. století včetně deuterokanonických + knih: Žalmy Chapter 73 + + | Žalm Asafův. Ano, Bůh je dobrý k Izraeli, + | k těm, kdo čisté srdce chovají! + | Mé nohy ale skoro uklouzly, + | mé kroky málem zbloudily. + | Začal jsem totiž závidět pyšným + | vida blahobyt ničemných: + + | Žádnou bolestí se netrápí, + | tělo mají vypasené, bez vady. + | Lidské strádání sami neznají, + | běžnými bídami nejsou stiženi. + | Pýchu jak náhrdelník stavějí na odiv, + | jak šatem se halí vlastní krutostí. + | Oči se jim zalévají tučností, + | mají víc, než si lze představit. + | Smějí se, když mluví o neštěstí, + | ve své povýšenosti hrozí násilím. + | Svými ústy po nebi lapají, + | jazykem smýkají po zemi. + | Jeho lid se proto hrne za nimi, + | řeči o hojnosti lačně hltají, + | když jim říkají: „Copak Bůh něco ví? + | Má snad Nejvyšší o něčem ponětí?“ + | Nuže, takto se mají ničemní – + | ve stálém pohodlí kupí bohatství! + + | Já ale chovám své srdce v čistotě; + | ruce si myji v nevinnosti – zbytečně! + | Stíhán jsem ranami celý den, + | ráno mě čeká další trest. + | Kdybych však mluvil tímto způsobem, + | k tvým dětem bych se choval nevěrně! + | Chtěl jsem to tedy pochopit rozumem, + | poznal jsem ale, jak je to nesnadné. + | Až když jsem vešel do Boží svatyně, + | jejich osudu jsem začal rozumět: + + | Na kluzké cesty jsi je postavil, + | vydals je napospas hrozné záhubě! + | V jediném okamžiku budou zahubeni, + | hrůzy dočista zničí je! + | Jako sen po probuzení, Pane, + | zaženeš jejich přelud, až procitneš! + + | Když moje srdce hořkost naplnila, + | v útrobách když mě bolest bodala, + | nechápavý jsem byl, nic jsem neznal, + | jak tupé zvíře jsem ti musel připadat! + | Vždycky jsem ale s tebou byl, + | vždyť jsi mě držel za mou pravici. + | Ty mě povedeš svými záměry + | a nakonec mě přijmeš do slávy. + | Koho jiného měl bych na nebi? + | S tebou netoužím po ničem na zemi! + | I když mé tělo i srdce strádají, + | Bůh je má síla, můj podíl navěky! + + | Hle, jistě zahynou ti, kdo tě opouštějí, + | skoncuješ se všemi, kdo jsou ti nevěrní. + | Mně je však nejlépe v Boží blízkosti; + | v Hospodinu, svém Pánu, mám svou skrýš – + | o všech tvých skutcích proto vyprávím! + ++ vstupní modlitba + ++ 2. píseň EZ 627 Magnificat od Luďka Rejchrta (dodatky) + +2. čtení a kázání + +Textem dnešního kázání je v podstatě celá kniha Job a větší část +Starého zákona, ale abych měl alespoň nějaký konkrétní text před +kázání vybral jsem Job 42:1-6: + + Job na to Hospodinu řekl: // „Uznávám, že jsi všemocný a že nic + nepřekazí tvé úmysly. // Ptal ses: ‚Kdo to zastírá mé záměry, + a přitom nemá poznání?‘ Ano, mluvil jsem, o čem jsem neměl + ponětí, o tajemstvích, jež jsou nad mé chápání. // Řekl jsi: + ‚Poslouchej a já promluvím, budu se tě ptát a ty mě poučíš.‘ // + Dosud jsem o tobě jen slýchal pověsti, teď tě však na vlastní + oči spatřuji. // Proto se pokořuji – v prachu a popelu činím + pokání!“ + +Nejprve technická poznámka na začátek. Jsem zvyklý na +interaktivní kázání, posluchači mají pak menší tendenci usnout, +takže se budu v průběhu ptát několik otázek. To opravdu očekávám +odpovědi, nechci tady říkat všechno sám. + +Druhé helvétské vyznání, které Českobratrská církev evangelická +přijímá i za svoje vyznání víry, celé začíná ustanovením našeho +postoje k Písmu svatému: + + Věříme a vyznáváme, že kanonická Písma svatých proroků + a apoštolů obojího Zákona jsou pravé slovo Boží samo a že + mají postačující autoritu ze sebe samých, nikoli z lidí. + Neboť sám Bůh mluvil k otcům, prorokům a apoštolům a mluví + k nám dosud skrze Písma svatá. // A v tomto Písmě svatém má + obecná církev Kristova co nejplněji vyloženo vše, co náleží + jak k spasitelné víře, tak k řádné správě Bohu libého života. + +V církevních kruzích, ve kterých se normálně pohybuji, se velice +často hovoří o důvěře v Písmu jako jediném měřítku našeho života +a víry a podobné věci, ale často mám pocit, že účastníci +takovýchto debat berou Písmo jako něco jednoduchého, co si každá +ta příslovečná „prostá žena na Táboře“ (zmíněná v *Kronice české* +Aenea Sylvia Piccolominiho z doby husitské) může přečíst a bude +na tom stejně jako nejučenější doktor theologie. Ale i právě +helvétské vyznání, a z kalvínské tradice většinou takovéto názory +vycházejí, to vidí celé poněkud komplikovaněji: + + Apoštol Petr pravil, že výklad Písem svatých „nezáleží na + rozumu lidském“ (2. Petrova 1:20). Proto neschvalujeme + výkladů lecjakých; proto také neuznáváme jako pravý a původní + ten výklad Písem, který se nazývá „smysl římské církve“, + k jehož přijetí totiž prostě obhájci římské církve každého + usilovně nutí. My naopak máme za pravověrný a původní jen ten + výklad Písem, který jest vyvozen <toliko> z nich samých + +To důležité na tom je, že se zde zdůrazňuje nutnost *výkladu* +Písma, není to text, který je automaticky aplikovatelný bez +dalšího. Ale takhle to ještě vypadá jednoduše. „… jen ten výklad +Písem, který jest vyvozen toliko z nich samých …“. Ale hned +k tomu dodává: + + (ovšem s přihlédnutím k povaze toho jazyka, jímž jsou + sepsána, při čemž je třeba pečlivě uvážit <všecky> okolnosti + a vykládati i podle smyslu míst podobných i odlišných <s + přibráním) dalších a jasnějších), jenž se shoduje s pravidlem + víry a lásky a slouží výborně k slávě Boží a spáse lidí. + +„… uvážit všecky okolnosti …“ To znamená, že musíme začít myslet, +že Písmo není jenom praktická Příručka mladých svišťů, do které +můžeme jenom juknout a okamžitě jí aplikovat. + +První z okolností, ke které bych chtěl teď přihlédnout, je čas +a to, že Bible byla sepsána dávno. Všichni to vědí, ale obávám +se, že ne každý křesťan si opravdu dobře uvědomuje, jak dávno je +biblické dávno. Kdo z Vás ví, v jakém roce byla založena Svatá +říše římská (ta středověká)? + +<nech je jí chvíli dobírat se k roku 800> + +Ano, Cimrman, kdysi horoval pro to, aby účastníci velikých +historických událostí pamatovali na budoucí školní dítka a dělali +slavné události v datech, která se dají jednoduše pamatovat. +Karel Veliký a papež Lev III. na budoucí školní dítka nepochybně +mysleli, neboť Karel by korunován prvním císařem obnovené Římské +říše na Boží hod vánoční roku 800. Vzhledem k tomu, že nebyli +schopni svoje životy přesunout do roku 1000, tak lepšího výsledku +snad ani dosáhnout nemohli. + +Co víte o roku 800? A třeba o roku 800 v českých zemích, +v českých dějinách? Upozorňuji, že svatí Cyril a Metoděj +přicházejí na Velkou Moravu zhruba o půlstoletí později a svatý +Václav je v desátém století, tedy teprve zhruba v následujícím +století. + +<chvíle času na přemýšlení a diskusi> + +Ano, správně, nevíte nic. Protože skoro nic není známo. Kdo z nás +si přečetl slavnou masivní knihu pana profesora Třeštíka +o Počátcích Přemyslovců ví, že i o svatém Václavovi a o počátku +našich dějin se v podstatě hlavně dohadujeme. Asi se shodneme, že +to bylo před počátkem standardních českých dějin a že to naplňuje +znaky termínu „dávno, velmi dávno“. + +Takže rok 800. Rok 800 je od nás zhruba 1200 let. + +Vezmeme-li těchto dvanáctset let a odečteme je od roku 800, +dostaneme se do roku 400 před naším letopočtem, což je téměř +přesně datum úmrtí Sokrata a je to možné považovat za počátek +klasické antické éry. Slyšel jsem toto porovnání původně +v jakémsi internetovém podcastu o dějinách filozofie, kde autor +zdůrazňoval délku celé této doba od Sokrata, který je v podstatě +počátek klasické antické filozofie, po Karla Velikého, který je +začátkem dalšího období, středověku. My máme celou antiku +většinou v učebnicích dějepise prolétnutou v několika málo +kapitolách a tak mnozí z toho máme pocit, že to zase nebylo tak +dlouhé, ale ve skutečnosti třeba právě Platónovu a Aristotelskou +filozofii nemám vůbec přímo, ale vidíme ji zpracovanou právě těmi +minimálně dvanáctisty lety komentářů a rozvíjení myšlenek v nich. +Ještě méně toho bývá v učebnicích dějin filozofie, kde po +Sokratovi, Platónovi a Artistotelovi se přeskočí hned k Senekovi, +Augustinovi a tím je v podstatě antika hotová. + +Z hlediska biblického je ale rok 400 před Kristem stále +málo. Starozákonní dějiny už v podstatě skončily a dokonce +podstatná část Starého zákona už byla napsána. K tomu abychom se +dostali na začátek starozákonních dějin je třeba vzít oněch +dvanáctset let ještě jednou. Dorazíme někam k počátku druhého +tisíciletí před Kristem a teprve tam někde nalezneme Abrama +přicházejícího do Svaté země. + +Když tedy máme uvážit všechny okolnosti výkladu biblického textu, +musíme zejména přihlédnout k tomu, jak strašně dávno jsou +biblické knihy sepsány a jak radikálně jiná byla tehdejší +kultura. + +Uvedu ještě jeden příklad. Jsem veliký fanda knížek o Harry +Potterovi od paní Rowlingové a nadšeným čtenářem fanfikce, +příběhů, které jsou sepsány nadšenými fandy jejich knih a které +rozšiřují doplňují, rozvíjejí a pokračují příběhy, které ona +začala. Pochopitelně, že se velice zajímám o příběhy, které +zpracovávají motivy křesťanské víry v magickém světě paní +Rowlingové. Očividný problém pro každého mladého křesťanského +kouzelníka a čarodějnici je verš „Čarodějnici nenecháš naživu.“ +z Exodu 22:18. + +Pochopitelně pro většinu z Vás, kdo předpokládám jste mudlové, +nemáte žádné magické schopnosti, je tento verš vlastně nepříliš +podstatný. Jedinou lekci, kterou si z něho vezmete je, že bychom +se měli vyhnout horoskopům, kartářkám, okultismu a podobným +nesmyslům, což je rozhodně dobrá rada, ale pravděpodobně to pro +Vás není mezi deseti nejdůležitějšími verši z celé Bible. + +Existuje několik fanfikcí, které se tímto problémem zabývají +hlediska většinou zhruba jedenáctiletých dětí, pro které je tento +verš rozhodující pro celý jejich život. Některé příběhy jsou +jenom hloupé a ventilují si jakousi frustraci autora +pravděpodobně s americkou evangelikální církví, ale některé se +problémem reálně zabývají. Většinou profesoři v Bradavicích, +kouzelnické škole ve Skotsku, kde nešťastná mladá čarodějnice +studuje (nevím proč se vždycky jedná o dívku), se jí snaží +přesvědčit, že se partikulární zákazy musí vysvětlovat ve světle +dvojpřikázání lásky a že když Pán Bůh dal dívce nějaký dar neměla +by ho odmítat (cosi ve smyslu „Co Bůh očistil, neměj za nečisté!“ +Skutky 10:15), ale dívka (i já) s takovým vysvětlením není úplně +spokojená, protože si nechce z Písma Svatého dělat trhací +kalendář a odhazovat části jenom proto, že jí nevyhovují. + +.. https://hermeneutics.stackexchange.com/questions/12822/what-is-the-meaning-of-sorceress-in-exodus-2218 + https://books.google.co.uk/books?id=QaT1tVK0uZIC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false + +Proč tohle vyprávím v evangelickém mudlovském kostele je, že jsem +konečně našel jeden příběh, který vzal celý problém podle mého za +správný konec. Co opravdu víme o chápání magie ve starověkém +světě, co víme o magii ve starověké hebrejštině, co doopravdy +víme o magii? Co když slovo, které ze starověké hebrejštiny +překládáme jako „čarodějnice“ je ve skutečnosti nějaký technický +termín, který označuje nějaký druh černokněžnice, používající +magii k nekalým cílům? Jak dobře mohli mudlovští, tedy nemagičtí, +pisatelé, překladatelé a komentátoři Písma opravdu správně +zaznamenat a přeložit něco, čemu v podstatě moc nerozuměli. A to +platí i ve chvíli, kdy nevěříme na reálnou existenci magie. Jsem +si jist, že i lidé, kteří praktikovali magii klidně jako podvod +nebo pověru v té době, měli pro své konání terminologii, která je +obávám se z větší části pro nás lidi jednadvacátého století +ztracená. Ve chvíli, kdy se zaberete do studia komentářů +i specializovaných knih o magii starověkého Blízkého Východu, +a snažíte se zjistit, co doopravdy znamená hebrejské slovo, které +zde překládáme jako „čarodějnice“, odpovědí je veliké zmatení +a něco co vypadá jako náhodné nápady sahající od bylinkářky (snad +připravující jedy?) přes vědmu předpovídající budoucnost z par +vystupujících z nějaké jámy naplněné čímsi, až po jakousi +zaklínačku, která kletbami škodí druhým. + +Takže tohle je první závěr, který bych chtěl předat z tohoto +kázání: samozřejmě, že je v Bibli spousta věcí, které jsou +jednoduché a zjevné, a které i ta stará žena na Táboře může +pochopit. Sloužit cizím Bohům je špatný nápad, podvádět +manželku/manžela také, vraždit bližního je zcela mimo, milovati +ho je mnohem lepší nápad. Ale na druhou stranu ne všechno v Bibli +je jednoduché a pokud se tváříme, že je, dostaneme se do velmi +ošklivých konců, jako jsou hony na čarodějnice šestnáctého +a sedmnáctého století. + +---- + +Druhou okolností, kterou bych chtěl dnes zvážit je literární styl +biblické knihy. + +Tohle je podle mého jeden z mnoha problémů křesťanské reakce na +osvícenství a scientismus. Svět se v osmnáctém a první polovině +devatenáctého století a změnil a lidé byli najednou přesvědčeni, +že to, co není věděcky podchytitelné neexistuje anebo to alespoň +není k ničemu dobré. Podle mého křesťanské reakce na tento vývoj +byly v zásadě dvě a obě špatné. Liberální theologie v podstatě +souhlasila s tímto tvrzením a rozhodla se, že tedy z křesťanství +vymítí všechno, co odporuje vědě. Výsledkem byla pochopitelně +více méně prázdnota nebo mletí dosti prázdné slámy. Jako by +o nich přemýšlel svatý Pavel, když napsal, že „A jestliže nebyl +vzkříšen Kristus, vaše víra je marná […] Máme-li v Kristu naději +pouze pro tento život, jsme nejubožejší ze všech lidí.“ +(1. Korintským 15:17-19). Ale tímto problémem se zabývaly +generace theologů snad počínaje Barthem, Bonhoefferem a u nás ve +svých lepších okamžicích J. L. Hromádkou, a je celkem známá. + +Méně se lidé zabývají reakcí druhé skupiny, která se později ve +dvacátém století změnila na biblický fundamentalismus. Jejich +reakce by se v zásadě dala shrnout do toho, že tedy když po nás +chcete vědu, tak my vám předvedeme vědu. My jsme se něčemu co, +když poprchává, padá tma a mlha, a ono to támhle stojí a vy se +támhle koukáte, tak můžete mít pocit, že támhle je věda <tři +různé strany>, tedy něčemu takovéhlemu jsme se věnovali od +druhého století po Kristu, když všechna Vaše vědecká metoda ani +nevěděla, že nějaké houby existují, na kterých by mohla být. +Systematickou diskusi, budování jedné teorie na druhé, dialog +mezi vědci, v moderní době Science Citation Index, to všechno +teologie dokáže, ale co každá věda potřebuje, jsou data, na +kterých se může stavět. Přírodní vědy měly přírodu, na které +mohly činit pokusy a pozorování a získávat data, nad kterými +mohly jejich příznivci diskutovat. Později vzniklé společenské +vědy měly sice data trochu podezřelejší, protože často byla +velice obtížně kvantifikovatelná, ale v zásadě model přírodních +věd také fungoval. + +Co má ale data theologie? „Teologie je nauka o Bohu“ praví nám +encyklopedie, ale je to odpověď dosti nepříznivá této situaci. +Bůh se dá velice těžko měřit, vážit, činit pozorování, není na +něm nic pevně zachytitelného, co by se mohlo stát předmětem +skutečného bádání. A tak se pozvolna a pomalu tiše předměte +teologie posunul a najednou byla teologie studiem toho, co je +možné nalézt v Bibli (v katolické verzi téhož ještě patristické +texty a spisy významných učitelů Církve zejména svatého Tomáše +Akvinského). Tímto nenápadným karetním trikem se najednou stala +teologie jako věda mnohem použitelnější a celé to vypadalo mnohem +důstojněji, až bylo možné se tvářit alespoň trochu vážněji, když +teologové toužili mít stejné místo na moderní post-osvícenecké +univerzitě. Navíc jsme se elegantně vyhnuli pasti liberální +theologie, protože stále můžeme stavět na stvoření, vtělení, +vzkříšení, zjevení, aniž bychom vypadali jako podvodníci. + +Za tento podfuk jsme ale zaplatili strašlivou cenu. Jednak se nám +z našeho náboženství zcela vytratila mystika, která jinak +naplňuje každou teologii životem, protože byla příliš +individuální a nepopsatelná, aby byla schopna být vědecky +zpracována a jednak se nesmírným způsobem proměnil vztah k Písmu +Svatému. Sice všechny generace předosvícenských křesťanů věřili +na naprostou neomylnost Písma a jeho doslovné autorství Duchem +Svatým nebo něco podobného, vždycky byla mnohem volnější situace +co se týkalo možností jeho interpretace. Všechno se najednou +muselo brát doslova a co nejjednodušším způsobem, protože něco +tak komplikovaného jako třeba alegorický výklad Písma (ne, že +bych bylo jeho velkým fandou) vypadal najednou příliš nevědecky +a tiše se vytratil. Na absolutní doslovnost a neomylnost Písma se +najednou začal klást obrovský význam, protože pochopitelně, když +se teologie změnila v jeho studium, jeho neomylnost se najednou +stala podobným základem jako realita přírody. Kdybychom +zesložiťovali naprostou žulovou nezměnitelnost Písma, celá ta +naše pracně budovaná struktura moderní teologie by se zhroutila. +Když se Písmo stalo základem všeho, až někdy v textech o biblické +neomylnosti mám pocit, že základem jejich víry je Víra v Boha +Otce, Syna i Svaté Písmo. + +Výsledkem snahy o jednoduchou interpretaci Písma také ztráta +čehokoli co přestalo být možné brát doslovně a jednoduše. Je +pozoruhodné jak málo je toho v této fundamentalistické literatuře +napsáno o knize Kazatel nebo právě o knize Job. + +Ztratil se také *literární styl.* Standardní fráze praví, že +Bible (zde zejména Starý zákon) není kniha ale hned celá kniha. +Ale v každé knihovně máme knihy různé. Tak třeba máme + +* *Knihy Letopisů* na straně druhé. V zásadě historické kroniky vypadají + jako ideální materiál pro jednoduchý výklad a vědecké studium. + Problém je v tom, že každý historik ví, že jednou z dalších + změn, které přineslo osvícenství je zásadní změna role a forma + kronik. Moderní snaha o doslovné zaznamenání jenom a pouze a co + nejpřesněji „jak se to doopravdy odehrávalo“ je něco co do té + doby v podstatě neexistovalo. Historie pro historii samotnou, + snaha o maximální objektivitu, je poměrně luxusní záležitost, + kterou si mohlo dovolit až mnohem bohatší univerzitní prostředí + post-průmyslové doby. Do té doby bylo hlavním cílem většiny + historických prací něco jiného: být zábavným čtením, mravoučnou + literaturou nebo jako se domnívám v případě těchto knih státem + placenou oslavou historie národa. + +* *Kniha Rut* Opět historická kniha, ale výrazně odlišná: na + rozdíl od oficiálních kronik (Knihy Samuelovy, Královské + a Paralipomenon) toto je velice intimní a půvabná historie, + jako by měl být vyprávěna jenom jako rodinná historie u stolu. + A kdyby se nejednalo o historii prababičky krále Davida, pak by + se pravděpodobně nikdy od toho stolu nedostala dále. + +* Žaltář, knihy prorocké, a další poezie (Píseň písní!) + +a konečně + +* Kniha Kazatel a kniha Job. Zde se konečně dostáváme k tomu, + proč tohle celé říkám. Podle mého jsou tyto dvě knihy *krásná + literatura*. A zde nastávají problémy: některé věci, které jsou + pro mnoho vykladačů tak zásadní, jsou zde naprosto k ničemu. + Historická věrohodnost knihy Job (kde že vlastně byla ta země + Nód?) je vlastně úplně nepodstatná, protože o historii se vůbec + nejedená. Podle mého první a poslední kapitole (které jsou + často paradoxně zcela nejpropracovanějšími kapitolami různých + komentářů) představuje pouze *rámcový text* jako je putování + poutníků do Cantebury, útěk mladých lidí ze zamořené Florencie + v Decameronu, příběh Šeherzády z Pohádek tisíce a jedné noci. + + Právě proto, že se podle mého jedná o krásnou literaturu + a těžištěm celé knihy je dialog mezi Jobem a jeho přáteli (a na + konci Pánem Bohem). Celý tento rámcový příběh je pak v podstatě + jenom kondenzovanou záminkou jak dostat Joba na smetiště a do + situace, kdy se opravdu musí po otázce, která nás zajímá. + Otázky po historické věrohodnosti těchto prvních dvou kapitol + jsou tak podle mého zcela stejně nesmyslné jako otázky po + historické věrohodnosti Raskolnikova z Dostojevského Zločinu + a trestu. Skutečně doslova a do písmene Job a jeho přátelé + řekli přesně to, co je v knize zapsáno? Opravdu se na konci + děje knihy zjevil Hospodin v bouři a promluvil slyšitelně + a osobně k Jobovi? Popravdě řečeno si nemyslím, že by nám + chtěla odpovědět na tyto otázky a rozhodně si nemyslím, že by + tyto otázky jakkoli přispívali k lepšímu pochopení zvěsti + knihy. + +---- + +Myslím si totiž, že základem celé knihy Job, je zpracování otázky +„Proč se zlé věci stávají dobrým lidem“. Naše přirozené uvažování +(a podepřené mnoha biblickými knihami, třeba právě zmíněnými +knihami Královskými nebo pozoruhodnými kapitolami 27 a 28 knihy +Deuteronomium) vidí situaci jasně: pokud se budeme držet Božích +příkazů, bude nám Pán Bůh žehnat, vojska zbožných králů vítězí +nad nepřáteli zatímco bezbožníci jsou potrestáni. Toto je +jednoduché logické poselství, které navíc nabádá k morálnímu +jednání: jednej správně a budeš se mít dobře. Je to jednoduché +a lidé to rádi slyší. Dodnes třeba všechna Theologie Prosperity +je na této myšlence založena a jak je populární. + +Bible a i už Starý zákon ale ví, že situace není vždycky tak +jednoduchá. Tím se právě dostáváme k žalmu, který jsme četli +a zpívali na začátku těchto bohoslužeb, žalmu 73. To je velice +zvláštní žalm. Na začátku velice přesně popisuje právě situaci, +kdy jednoduché „Pán Bůh žehná dobrým lidem“ zjevně nefunguje. +Nejenom, že autor písně se má zle, ale ještě více ho trápí, že +kolem sebe vidí svévolníky, kterým Pán Bůh zjevně žehná („Všechno +dobré a dokonalé je dar shůry od Otce světel, u něhož není žádná +změna, žádný proměnlivý stín.“ Jakub 1:16). Je naplněn hořkostí +a zlostí nad touto zjevnou nespravedlností. + +Pozoruhodné je, že přechod do stavu, kdy žalmista intenzivně +chválí Hospodina a zcela proti logice začátku žalmu Hospodina +chválí přesně za to, čím si byl předtím nejistý a co ho trápilo. +Přechod je tak rychlý, že ho je jednoduché přehlédnout, protože +se jedná o jediný verš „Až když jsem vešel do Boží svatyně, +jejich osudu jsem začal rozumět: …“ (v. 17). Žalmista se setkal +s Hospodinem a najednou je všechno v pořádku. My vlastně vůbec +nevíme, co mu v té svatyni Hospodin řekl, jaká je vlastně odpověď +na jeho otázky, jak je to s tím požehnaným svévolníkem. Ale +zjevně žalmista svojí odpověď dostal. + +A stejně podobně nejasný je vyústění knihy Job. Job je zcela +zjevně představen jako zcela dokonalý prototyp člověka, který by +podle logiky Teologie Prosperity měl být velice požehnaný. Chová +se zcela dokonale a příkladně, až možná moc (pálení kajícných +obětí za děti, pokud se náhodou neprovinili proti Hospodinu mi +připadne jako trochu moc). Načež už v polovině druhé kapitoly +skončí na smetišti zasažený nepochopitelnou nemocí a jeho děti +jsou mrtvé. A zde se dostáváme k titulu té knihy „Proč se dobrým +lidem dějí zlé věci?“ a k vlastnímu tématu celé knihy Job. + +Následuje značně vysilujících a zdlouhavých třicet (!!!) kapitol, +kde spolu zápasí jeho přátelé s jeho situací. První tři zcela +katastrofálně (v zásadě obviňují Joba, že svoje hříchy tají), +čtvrtý poněkud smířlivěji (Pán Bůh je prostě větší nežli naše +spravedlnost), ale ani jedni nedosáhnou nijak přesvědčivých +výsledků. Nakonec se na scéně objeví sám Hospodin a dlouhým +monologem v podstatě s Jobem „zamete“: jak si to představuješ mi, +jedinému vládci všehomíra, číst nějaké levity. Silné okřiknutí +Job mi nepřipadne moc dobrý nápad, když Job celou dobu zápasil +o jistotu, že Hospodin je opravdu spravedlivý a jenom ho +nepřeválcuje. Ale najednou to vůbec nenávidí. Joba se v tomto +setkání s Hospodinem něco dotklo a najednou vidí zcela jasně +odpověď na svoje řešení. Nevíme úplně přesně co to je, ale je +zcela zjevné, že najednou odpověď na svoji otázku našel („Dosud +jsem o tobě jen slýchal pověsti, teď tě však na vlastní oči +spatřuji.“ Job 42:5). A tím v podstatě kniha končí, poslední +kapitoly jsou pak už zase částí rámcového příběhu a uklízí +poslední nezodpovědné otázky. + +Můžeme se trápit tím, že vlastně jsme nedostali odpověď na otázku +proč se zlé věci dějí dobrým lidem, ale dostali jsme mocné +ujištění: Hospodin se s námi chce setkat a vyvést nás z našich +smetišť a depresí a má pro každého z nás má připravené naše +individuální řešení té situace. A druhé zjištění je možná ještě +více šokující: nějaké řešení každé situace JE. Možná nevím ještě, +co to je. + +A přemýšlet o této jistotě můžeme nad příští písní. + +Amen + +---- + ++ 3. píseň EZ 198 Pod ochranou nejvyššího od Josefa Karafiáta + ++ Ohlášky – má služba, člen staršovstva, bude napsaný na nástěnce + vedle kanceláře + ++ píseň EZ 399 „V sjití tomto pravme sobě“ + +Přímluvná modlitba + Otče náš; 3. čtení = poslání + + Okuste a vizte, jak dobrý je Hospodin, blaze člověku, jenž + doufá v něj! (Žalm 34:9) + +Požehnání + +*s rukama rozepjatýma* +Ať Hospodin ti žehná a chrání tě, +ať Hospodin rozjasní nad tebou svou tvář a je ti milostiv, +ať Hospodin obrátí k tobě svou tvář a obdaří tě pokojem. + +*s rukama sepjatýma* +V Kristu Ježíši, našem Pánu, jemuž sláva i císařství navěky +Amen + +.. vim: set spelllang=en_GB |