summaryrefslogtreecommitdiffstats
path: root/faith/harry-potter-odpoved-brachovi.rst
diff options
context:
space:
mode:
authorMatěj Cepl <mcepl@cepl.eu>2017-01-28 14:12:32 +0100
committerMatěj Cepl <mcepl@cepl.eu>2017-01-28 14:12:32 +0100
commitd0fcf727df7e94d7524d82f8a8bbaebf236bda1c (patch)
treefc166daedab8fec4ccb31b380685da5c11a715d6 /faith/harry-potter-odpoved-brachovi.rst
parent52309d6498fdca628986fc0ce2497dc1f975520e (diff)
downloadblog-source-d0fcf727df7e94d7524d82f8a8bbaebf236bda1c.tar.gz
Add headlines
Diffstat (limited to 'faith/harry-potter-odpoved-brachovi.rst')
-rw-r--r--faith/harry-potter-odpoved-brachovi.rst106
1 files changed, 82 insertions, 24 deletions
diff --git a/faith/harry-potter-odpoved-brachovi.rst b/faith/harry-potter-odpoved-brachovi.rst
index 9c07788..d4c8347 100644
--- a/faith/harry-potter-odpoved-brachovi.rst
+++ b/faith/harry-potter-odpoved-brachovi.rst
@@ -16,7 +16,15 @@ aby to dávalo smysl.
.. _odkaz:
https://matej.ceplovi.cz/cizi/HarryPotter.html
-\
+.. contents:: Obsah
+ :backlinks: entry
+
+.. sectnum::
+ :suffix: .
+
+
+Ingredience stylu
+=================
Harry Potter vypadá velmi jednolitě, ale už v prvním díle šlo
postřehnout základní ingredience, ze kterých je zhotoven.
@@ -95,6 +103,9 @@ vytváří strašné tvary (fakt nějaký současný mládežník dobrovolně
prohlásí o klukovi s holkou, že se „muchlají“? Svět se musel
obrátit ke zlému od dob, kdy se mě to týkalo).
+Konstrukce kouzelnického vesmíru
+================================
+
Rowlingová je tak specificky britská, jak jen je možno. Je
docela možné, že nečetla nikdy žádnou jinou knihu, než
anglickou.
@@ -168,6 +179,9 @@ knězny Ludmily (ta byla pochopitelně velečarodejnicí pětadvacáté
.. _Budči:
http://budec.net/budec/node/16
+Právo a kouzelníci a také o vzdělávání
+======================================
+
Když už jsme u nadávání na problémy Harryho Pottera ve dvacátém
a jednadvacátém století. Narazil jsem na nádherný sborník_ „Harry
Potter and the Law“. Čtení mě znovu upozornilo na hrůzy, které
@@ -244,6 +258,9 @@ mudla. Jo a taky by někdo mohl vysvětlit Ritě Holoubkové, co je
to žaloba na ochranu osobnosti, a pořádně ji s několika
přetáhnout po hřbetě.
+Problém Petra Pevensie
+======================
+
Mimochodem, při filmování nebo při pokusu převést Pottera do
RPG hry tu vznikají neskutečné obtíže. Každý brzy odhalí, že
skoro každé kouzlo v Potterovi je **konečné a ultimátní**;
@@ -362,6 +379,9 @@ pokud někteří fandové porovnávají na forech Harry Pottera
s Barbarem Conanem (a tvrdí, že ten druhý je mnohem více cool),
nemám co dodat. Vůbec nic nepochopili.
+Harryho kamarádi a kamarádky
+============================
+
Trojice Harry – Ron – Hermiona je nejpevnější jádro všech
vztahů, co svět Rowlingové vůbec zná; je to nezničitelná
konstanta od chvíle, kdy se tihle tři v Kameni mudrců dali
@@ -523,6 +543,9 @@ po škole (a nejenom proto, že na rozdíl od nich bojovala s Harrym
na Oddělení záhad). A že si to tito cool lidé nemyslí je opravdu
jenom a jenom jejich škoda.
+Feminismus v Harry Potterovi
+============================
+
Mimochodem, ještě k feminismu a Harrym Potterovi. Je zcela
zřejmé, že feminismus je někde absolutně v základu celého
kouzelnického světa, jak ho Rowlingová stvořila. Člověka třeba
@@ -530,9 +553,9 @@ napadne, že tento svět je velice pečlivě vytvořený tak, aby v něm
ženy byly zcela rovnocenné s muži. Veškeré souboje se provozují
bezkontaktně, náročné fyzické výkony jsou většinou nahrazeny
kouzly (přemisťováním ap.) a všude vládne taková rovnoprávnost,
-že Holyheadské Harpyje fungují od roku 1203 a rovnou prezidentkou
-MACUSA ve dvacátých letech dvacátého století je Seraphina
-Picquery.
+že Holyheadské Harpyje fungují od roku 1203 a Seraphina Picquery
+je rovnou prezidentkou MACUSA ve dvacátých letech dvacátého
+století.
Smutné je, že to je podle mého jenom jedna část feminismu a ta
druhá je Rowlingovou (a Emou Watsonovou a většinou současného
@@ -581,6 +604,9 @@ nějakou Smrtijedku. Člověka tak maně napadá, jestli kdyby se
věnovala tomu, čemu se věnovat měla, tak nebylo možné zachránit
některého z těch padesáti lidí co umřelo během bitvy.
+Temné stránky hrdinů románů
+===========================
+
V Relikviích smrti pak je proměna dokončena. Brumbál sice
není zdaleka tak falešný a ničemný, jak tvrdila Rita
Holoubková, ale je to také jenom člověk; má několik vážných
@@ -743,6 +769,9 @@ Slunce nesvítí“. Vyrovnání se může klidně znamenat, že se
rozhodne být nadosmrti sám, protože za milovanou ženu není
náhrada. To, co předvádí Snape, ale není vyrovnanost.
+Hledání identity
+================
+
Ještě k Voldermortovi. Myslím, že jedním z velikých témat celého
Harryho Pottera je *hledání identity*. Harry se s tím potýká
celou dobu (jak ve vztahu ke svým rodičům, tak třeba vzhledem ke
@@ -786,6 +815,9 @@ bezdúvodně Hermioně).
A samozřejmě o identitě jsou i všechny úvahy o smrti
a o posmrtném životě. O tom ale pojednáme podrobněji.
+O smrti
+=======
+
Smrt je zvláštním způsobem komunikace mezi Rowlingovou
a Harrym Potterem, a potažmo i čtenářem. O smrti se mluví
vlastně od první chvíle; Harryho rodiče byli zavražděni.
@@ -803,15 +835,14 @@ a o posmrtném životě. O tom ale pojednáme podrobněji.
Gandalf.
Jenom technická drobnost: Harry nepovstal z mrtvých, protože
-úplně nezemřel. Z hlediska mudlovské medicíny to bylo spíše něco
-jako klinická smrt, Near-Death-Experience nebo něco takového
-(použitím Harryho krve na svoje tělesné obnovení udělal
-Voldermort ze sebe něco jako viteál, takže nebyl schopen Harryho
-zabít; toto spojení se ale také přerušilo zabitím viteálu
-v Harrym, takže v závěrečném souboji byli oba dva zcela
-zranitelní). Z vnějškového hlediska to není tak podstatné, ale
-jenom se tím nenarušuje základní princip, že ze smrti opravdu
-není žádná ani kouzelná cesta zpět. Žádná.
+úplně nezemřel. Z hlediska mudlovské medicíny to byla klinická
+smrt, Near-Death-Experience nebo něco takového (použitím Harryho
+krve na svoje tělesné obnovení udělal Voldermort ze sebe něco
+jako viteál, takže nebyl schopen Harryho zabít; toto spojení se
+ale také přerušilo zabitím viteálu v Harrym, takže v závěrečném
+souboji byli oba dva zcela zranitelní). Z vnějškového hlediska to
+není tak podstatné, ale jenom se tím nenarušuje základní princip,
+že ze smrti opravdu není žádná ani kouzelná cesta zpět. Žádná.
Půl roku poté, co začala psát první nápady o Harrym Potterovi
(stále nezaměstnaná svobodná matka), umřela Rowlingové její velmi
@@ -839,11 +870,24 @@ A Lupin v zakázaném světě výslovně říká, že i když je mu líto, že
neuvidí svého syna, že pro něj umřel, aby jeho svět byl lepší
nežli ten s Voldermortem.
+Kromě toho mám pocit z tohoto citátu, že chápeš smrt jako trest.
+Myslím, že součástí vyrovnávání se se smrtí je, že smrt je
+součástí normálního života, a úvahy o tom, jestli je nějaký
+posmrtný život (Brmbál: „Pro dobře organizovanou mysl je smrt
+jenom dalším velkým dobrodružstvím.“) Je otázka jak moc skutečně
+Rowlingová něčemu takovému skutečně věří, ale je to jistě
+součástí filosofie presentované v knihách. Víc je na smrti
+nepříjemné to, že jsme odloučeni od našich blízkých, nežli smrt
+sama.
+
+Víra a Harry Potter
+===================
+
Ale přes smrt a věci pro které stojí za to umřít, se dostáváme
k otázce náboženství a Harryho Pottera. Nejprve drobná poznámka:
je skutečně možné, že mimořádně knihomolná Hermiona z knihomolné
-rodiny byť sama nevěřící (to si dokážu klidně představit při
-jejím racionalismu) by nevěděla co je zač „Jako poslední nepřítel
+rodiny, byť sama nevěřící (to si dokážu klidně představit při
+jejím racionalismu), by nevěděla co je zač „Jako poslední nepřítel
bude přemožena smrt“ resp. ještě známější „Kde poklad Tvůj, tam
srdce Tvé“? Možná by si mohli sednout a trochu se nad tím prvním
citátem zamyslet, možná by si mohli ušetřit spoustu dalších
@@ -853,12 +897,15 @@ Kdysi se kdosi podivoval nad nedostatkem náboženství v Tolkienově
světě. Opravdu je těžké si představit, že by ve skutečnosti
Aragorn s Théodenem neobětovali nějakému svému bohovi před bitvou
v Helmově žlebu. Jenže Tolkien byl dosti konzervativní
-předkoncilní katolík a je sice otázka kdy vlastně v normálním
+předkoncilní katolík, takže mu pohanské náboženství bylo docela
+cizí a do jisté míry pravděpodobně odporné. Ono je to také
+neskutečně těžké, vytvořit pohanské náboženství tak, aby znělo
+vážně a hodnověrně. Dále je zde otázka, kdy vlastně v normálním
čase se celá historie odehrávala (Tolkien několikrát zdůrazňoval,
že Středozem není nějaký alternativní vesmír, ale součástí
normálního světa), ale předpokládám, že židokřesťanská tradice
byla tou dobou v nejlepším případě parta bláznů kdesi v Palestině
-(Abrahám & spol.), takže to raději celé vynechal. Jistě mu to
+(Abrahám & spol.), takže tu použít také nemohl. Jistě mu to
pomohlo při prodeji knih nejenom v nevropském prostředí.
No jo, jenže Harry Potter se neodehrává někdy někde dávno
@@ -893,11 +940,19 @@ působí nepřesvědčivě (i když Kratiknota bych viděl jako skvělého
kaplana nebo alespoň laického kazatele). A samozřejmě Tlustý
mnich.
+Film ještě přidal do scény na hřbitově v Godrikově dole dialog,
+kdy Hermiona ujišťuje Harryho, že jeho rodiče by byli na
+štědrovečerních bohoslužbách, které probíhají tou dobou v místním
+kostele. Už když jsem to viděl poprvé ve filmu, tak mi to
+připadlo jako pěst na oko a nejsem si jist, jestli to nebyl jenom
+zoufalý pokus filmařů nějak utěšit americké evangelikály (v knize
+nic takového není).
+
To, že Harry udělal křížek nad hrobem s kouzelným okem Alastara
Moodyho asi neznamená nic, je to spíše znamení hrobu, nežli
-cokoli křesťanského. I když je fakt, že u Moodyho mě vždycky
-napadal nějaký hodně trhlý křižák bojující za dobrou věc proti
-všem pokud třeba.
+cokoli křesťanského. I když je fakt, že ve spojitosti s Moodym mě
+vždycky vytanul na mysli nějaký hodně trhlý a omlácený křižák
+bojující za dobrou věc proti všem pokud třeba.
Kromě toho se k danému tématu vyslovila i Rowlingová. Ve stejném
ročníku jako Harry je v Havraspáru Anthony Goldstein [#]_. Byl
@@ -914,7 +969,7 @@ protože jejich jména jsou nějak odvozena od Kršny, či co).
V jiném příspěvku_ dokonce Rowlingová výslovně prohlásila, že
Hogwarts je škola se svobodou vyznání, a že tam jsou studenti
-všech věr (kromě Wicca, protože jejich magie je nekompatibilní)
+všech věr (kromě Wicca, protože jejich magie je nekompatibilní).
.. [#] Později se ukázalo, že skutečně je vzdáleně příbuzný
s Porpentinou a Queenie Goldsteinovými z Fantastických
@@ -945,6 +1000,9 @@ hotov). Klíčová myšlenka je, že čarodějnictví ve Starém zákoně
kouzelnictví ve světě Harryho Pottera, resp. že se to ze všeho
nejvíce podobá panu Finchovi a jeho Kwikspellu.
+Ještě k bojování a co dál?
+==========================
+
Hodně zajímavá je otázka užívání zakázaných kleteb Harry
Potterem. Mám dojem, že to úplně nedořešila ani Rowlingová.
Harry je skutečně sešle, či spíše zkusí seslat, s nevalnými
@@ -962,7 +1020,7 @@ na profesorku McGonagallovou v havraspárské společenské
místnosti. Přitom Harry pronese památnou repliku: „Už chápu, co
mi chtěla Bellatrix říct. Člověk to musí myslet doopravdy vážně.“
-Já si myslím, že co se týče trestání za neprominutelné kletby tak
+Já si myslím, že co se týče trestání za neprominutelné kletby, tak
to bylo během bojů s Voldermortem jako s municí za Druhé světové
války. Tehdy se také tak úplně nepočítalo, kolik kdo lidí
zastřelil, a chyba je snadno prominuta. Není to nic moc hezkého,
@@ -982,10 +1040,10 @@ Bellatrix a Snapea navíc věděli jenom oni a Harry, a kde není
Z dalších Rowlingových psaní na Pottermore vyplývá, že po
skončení hlavní války si vyžádal Kingsley Pastorek, nový ministr
pro magii, skoro všechny bojovníky z Hogwarts (zejména celou
-Brumbálovu armádu a Fénixův řád) jako mimořádné aurory na
+Brumbálovu armádu a Fénixův řád) jako mimořádné bystrozory na
ministerstvo, aby mu pomohli vyčistit svět od zbývající havěti
(např. nikdo ani náznakem nevymyslil, jak *bojovat* s mozkomory,
-jak na ně zaútočit?). Ale co následovalo potom to nevíme.
+jak na ně zaútočit?). Ale co následovalo potom, to nevíme.
Prokleté dítě (ale všichni už tuší jaký mám postoj k jeho
kanonicitě) tvrdí, že Harry byl šéf bystrozorů, Hermiona
ministryní magie (poté co zcela zrevolucionalizovala vztahy se