diff options
author | Matěj Cepl <mcepl@cepl.eu> | 2016-12-29 23:58:00 +0100 |
---|---|---|
committer | Matěj Cepl <mcepl@cepl.eu> | 2016-12-29 23:58:00 +0100 |
commit | 21077dc8c003fd39203d1ba3e552af0e5170df73 (patch) | |
tree | 663808e48c65c7f3ab3aa667aba48c5daaffb174 /faith/christmas_cs-blogpost.rst | |
parent | 63cf41b39e3bfd547943a577b25124f886717ccd (diff) | |
download | blog-source-21077dc8c003fd39203d1ba3e552af0e5170df73.tar.gz |
Reorganize categories into subdirectories
Diffstat (limited to 'faith/christmas_cs-blogpost.rst')
-rw-r--r-- | faith/christmas_cs-blogpost.rst | 127 |
1 files changed, 127 insertions, 0 deletions
diff --git a/faith/christmas_cs-blogpost.rst b/faith/christmas_cs-blogpost.rst new file mode 100644 index 0000000..2f818ef --- /dev/null +++ b/faith/christmas_cs-blogpost.rst @@ -0,0 +1,127 @@ +Z nebeské slávy sestoupil k nám +############################### + +:tags: sermon, czech +:category: faith +:date: 2013-12-12T21:06:09 + +(Vánoční kázání pro Prague Christian Fellowship na 15. prosince 2013) + +Nevyrůstal jsem v křesťanské rodině, ani jeden z mých rodičů nechodil do +kostela a nikdy mě neučili o Bibli nebo křesťanství více nežli co „vzdělaný +člověk“ má vědět. Ale moji rodiče nebyli ateisti, nebyli proti křesťanství: +vždycky jsme měli v knihovně Bibli a, abych se dostal k tématu tohoto mého +povídání, moje matka vždy před štědrovečerní večeří četla zvěst o narození Pána +Ježíše z Lukášova evangelia ze své Kralické Bible. Tím se stalo, že toto čtení +a tento text se stal neoddělitelnou součástí mých Vánoc: + + I stalo se v těch dnech, vyšlo poručení od císaře Augusta, aby byl popsán + všecken svět. (To popsání nejprvé stalo se, když vládařem Syrským byl + Cyrenius.) I šli všickni, aby zapsáni byli, jeden každý do svého města. + Vstoupil pak i Jozef od Galilee z města Nazarétu do Judstva, do města + Davidova, kteréž slove Betlém, (proto že byl z domu a z čeledi Davidovy), + aby zapsán byl s Marií, zasnoubenou sobě manželkou těhotnou. I stalo se, + když tam byli, naplnili se dnové, aby porodila. I porodila Syna svého + provorozeného, a plénkami ho obvinula, a položila jej v jeslech, proto že + neměli místa v hospodě. A pastýři byli v krajině té, ponocujíce, a stráž + noční držíce nad svým stádem. A aj, anděl Páně postavil se podlé nich, + a sláva Páně osvítila je. I báli se bázní velikou. Tedy řekl jim anděl: + Nebojtež se; nebo aj, zvěstuji vám radost velikou, kteráž bude všemu lidu. + Nebo narodil se vám dnes spasitel, kterýž jest Kristus Pán, v městě + Davidově. A toto vám bude za znamení: Naleznete nemluvňátko plénkami + obvinuté, ležící v jeslech. A hned s andělem zjevilo se množství rytířstva + nebeského, chválících Boha a řkoucích: Sláva na výsostech Bohu, a na zemi + pokoj, lidem dobrá vůle. I stalo se, jakž odešli od nich andělé do nebe, + že ti pastýři řekli vespolek: Poďme až do Betléma, a vizme tu věc, kteráž + se stala, o níž Pán oznámil nám. I přišli, chvátajíce, a nalezli Marii + a Jozefa, i to nemluvňátko ležící v jeslech. A viděvše, rozhlašovali, což + jim povědíno bylo o tom děťátku. I divili se všickni, kteříž slyšeli + o tom, což jim bylo mluveno od pastýřů. Ale Maria zachovávala všecky věci + tyto, skládajici je v srdci svém. I navrátili se pastýři, velebíce + a chválíce Boha ze všeho, což slyšeli a viděli, tak jakž bylo jim povědíno. + + -- Lukáš 2:1-19 K + +Je asi celkem jasné, že tento text je tak naplněný různými významy, a že se na +jeho interpretaci pracovalo přes dva tisíce let dlouho, že nemám sebemenší +šanci provést jeho byť jenom minimální výklad. Ani to nemám v úmyslu. Chtěl +bych k němu přičinit jenom několik poznámek. + +První je asi celkem zřejmá. Tento největší příběh, který byl kdy vyprávěn (jak +zní název jednoho poměrně hloupého hollywoodského filmu o Pánu Ježíši), je +spíše největší paradox lidských dějin. Ježíš je Pánem celého světa od svého +narození, nebeské zástupy slaví Jeho narození, jeho život je jedno veliké +povolání (kdyby si toho v daném okamžiku byl vědom, tak by nepochybně mohl +hovořit o velkých snech pro svůj život a o nadšení pro ně, které ho pohánějí). +Přesto teď nevypadá vůbec jako veliký nebo slavný. Vidíme akorát mladý +manželský pár, který má prvního syna příliš brzy po své svatbě. Jsou velice +chudí a žijí ve stáji. Je jim pravděpodobně asi trochu zima (i když téměř +jistě nebyl prosinec, a mají volka a oslíka, aby je zahřívali). Pravděpodobně +jako mladí novomanželé s prvním dítětem se poněkud bojí toho co je čeká. +Nedostatek spánku, problémy s krmením, možné nemoci (což byl tehdy mnohem větší +problém nežli dnes), a v delším horizontu obvyklé starosti rodičů o výchovu +dítěte ke správnému životu a starosti o jeho bezpečnost. Dovolte mi také +poznamenat, že ty plínčičky o kterých tak něžně zpívají české koledy budou brzy +špinavé a rozmilý Ježíšek bude potřebovat přebalit. + +Jsme tak zaslepeni vší nádherou a leskem Vánoc, že nevidíme jak je tato scéna +úplně bláznivá. Bůh Všemohoucí, který volá hvězdy jménem, v jehož dlaních jako +potůčkové jsou osudy národů, který zná počet vlasů na hlavě každého z nás, +tento Bůh, z lásky k nám, byl ochoten sestoupit do této bídy, byl ochoten být +kompletně bezmocný a závislý na svých lidských nespolehlivých rodičích. +A tento ubohoučký obraz lidské bezmoci je konečným naplněním Jeho Plánu Spásy +Lidstva? + +Tento na první pohled zcela jednoduchý a jasný příběh ale obsahuje mnohem více +nežli co je na první pohled viditelné. A jeden pohled za oponu tohoto příběhu +je navržen sv. Pavlem (který byl jedním z prvních vůdců mladé křesťanské +Církve, který byl také přítelem a učitelem Lukáše, autora výše citovaného +životopisu Pána Ježíše). Ve svém dopisu adresovaném společenství učedníků Pána +Ježíše ve Filipis píše: + + Nechť je mezi vámi takové smýšlení, jako v Kristu Ježíši: Způsobem bytí byl + roven Bohu, a přece na své rovnosti nelpěl, nýbrž sám sebe zmařil, vzal na + sebe způsob služebníka, stal se jedním z lidí. A v podobě člověka se + ponížil, v poslušnosti podstoupil i smrt, a to smrt na kříži. Proto ho Bůh + vyvýšil nade vše a dal mu jméno nad každé jméno, aby se před jménem + Ježíšovým sklonilo každé koleno — na nebi, na zemi i pod zemí — a k slávě + Boha Otce každý jazyk aby vyznával: Ježíš Kristus jest Pán. + + -- Filipským 2:5-11 + +Kristus je král, osvoboditel a vůdce – a přece k nám přišel jako ubohé děťátko. +Malé počátky (Zach 4:10) nějak připadly Pánu Ježíši smysluplné, a já si myslím, +že bychom v nich smysl měli nalézt i my. Nepohrdal a neizoloval se od pomalu se +valícího mlýnu každodenního života a my bychom to také neměli dělat. Často máme +tendenci se upnout na velké vize, Povolání našeho života s velkým P a podobné +vznešené a poněkud abstraktní záležitosti a připadá nám, že každodenní starosti +nám brání v Této Opravdu Důležité Práci. A přesto, Pán Ježíš nepřeskočil třicet +let svého života, které by nám mohli připadat více méně promarněné, když +uvážíme jejich zcela minimální dopad na Lidstvo s velkým L. To je první lekce, +kterou si z tohoto textu můžeme odnést. + +Připadlo mu důležité přijmout celý život včetně všech jeho složitostí a mlýnu +každodenních starostí. Chtěl se zúčastnit tohoto skutečného života místo +vybírání z něj jenom slavných a důležitých částí. Přijal svoji bezmoc, i když +protože byl Bůh, věděl, že vstupuje do světa, ve kterém se ho místní král, +Herodes, okamžitě pokusí zabít. Takže se máme vzdát našeho pohodlí +a bezpečnosti našich schovaných životů, vykročit do světa a přijmout divoký +život skutečných lidských vztahů a skutečných lidských problémů, skutečné +bolesti a skutečné lásky. To je druhá věc, kterou si můžeme odnést. + +Poslední lekci se můžeme naučit od Marie. Vypadá jako že většina lidí v jejím +okolí (snad s výjimkou Josefa, ale ten ji bohužel asi příliš brzy zemřel) vůbec +nechápala co se děje, vůbec netušily jaké obrovské drama o spasení světa se +odehrává v jejich blízkosti. Většina lidí v jejím okolí byla zaměstnána +viditelným a zřejmým. Ale ona „zachovávala všecky věci tyto, skládajici je +v srdci svém.“ Zachovávala je, protože asi tyto zkušenosti byly pro ní vzácné +a důležité. Nemohla vědět jak celý příběh dopadne. Musela být připravena +důvěřovat svému povolání jenom na základě velice divokých a pozoruhodných ale +nemnoha zkušeností. Andělské navštívení, hold Tří králů a pastýřů nově +narozenému děťátku, setkání v Chrámě se Simeónem a Annou, a pak už jenom třicet +let starostí o dítě, podporováním ho a důvěřování Pánu Bohu, že učiní sen +skutečností. Toto očekávání a důvěra v Hospodina po velice dlouhou dobu (nebo +alespoň co nám připadne jako velice dlouhá doba) je poslední lekce, kterou bych +si přál abychom si z tohoto povídání odnesli. + +Pán Bůh buď s námi. |