summaryrefslogtreecommitdiffstats
diff options
context:
space:
mode:
authorMatěj Cepl <mcepl@cepl.eu>2016-10-28 15:41:01 +0200
committerMatěj Cepl <mcepl@cepl.eu>2016-10-28 15:41:01 +0200
commit9a77d4ca19cddddb8c2247cd6900830e31cc3804 (patch)
tree62aa9038017d51356a2f4bfbd217799348669cdb
parent37d2949a5cc0a1838b4743f263f5b61f162e47db (diff)
downloadblog-source-9a77d4ca19cddddb8c2247cd6900830e31cc3804.tar.gz
Publishing some old notes from KChO conference
-rw-r--r--drafts/kcho_2015_07_09.rst62
-rw-r--r--drafts/spotlight_liberal_movie.rst67
-rw-r--r--kcho_2015_07_09.rst68
3 files changed, 95 insertions, 102 deletions
diff --git a/drafts/kcho_2015_07_09.rst b/drafts/kcho_2015_07_09.rst
deleted file mode 100644
index c763b32..0000000
--- a/drafts/kcho_2015_07_09.rst
+++ /dev/null
@@ -1,62 +0,0 @@
-Poznámky z KChO 2015-07-09
-##########################
-
-:status: draft
-:date: 2015-07-09T16:00:00
-:category: faith
-:tags: czech, KChO, Kodet, sermon, Bible
-
-P. Vojtěch Kodet … příběh o bohatém mladíkovi (Mk 10)
-=======================================================
-
-Prvoplánová zvěst tohoto příběhu je skutečně znepokující (konec konců po
-otci jsem zdědil nějaké jměni). To je otázka velice osobní, ale myslím,
-že to není hlavní otázka tohoto textu. Konec konců Kristus nepřinesl nový
-zákon, takže je hloupé udělat z tohoto příběhu paragraph tvrdící, že každý
-katolík se musí vzdát všeho svého majektu.
-
-Myslím, že to více znamená, že každý z nás máme nějaké zatvrdlé místo v srdci,
-nějakou smradlavou hromádku svinstva, kterou se snažíme ignorovat, nebo schovat
-před Pánem a vyčistit bez Jeho pomoci (protože se bojíme, že by ta hromádka nás
-mohla odradit). Jeho hromádka byly peníze, co je naše?
-
-Markéta dodala, že podstatné je, že to co právě děláme jako svoje poslání musíme
-dělat naplno. Nemůžeme to dělat jenom napůl, nemůžeme si nechávat něco stranou.
-Ale to kam nás Pán Bůh povovlává musíme přjmout naplno.
-
-
-Michelle Moran: Když zavolá Pán
-===============================
-
-(vedoucí organizace koordinující Katolické charistmatické hnutí a šéfka
-jeho evropské části)
-
-Žijeme v sekulární společnosti, ve společnosti která nevychází
-z duchovních zásad a musíme se za ní modlit.
-
-„Adame, kde jsi?“ Adam se skrává, když nás Bůh hledá.
-
-Nebezpečí je, že na začátku jsme rychlí v následování, ale pak nalezneme
-svoji pohodu, odpočinutí, odpočinutí a Pána Boha ve spánku neslyšíme.
-Nejsme povoláni k odpočívání ale k tomu abychom byli poutníci, kteří
-jsou vedeni dál a dále mocí Ducha Božího.
-
-Pastor rostoucího sboru dostal slovo o tom, že jeho sbor poroste. Jeho reakce
-bylo, že padl na kolena a rozplakal se. Ptali se ho proč a jeho odpověď byla,
-že ví, kolik ho stál růst jeho sboru dosud.
-
-Evangelium není "Buď křesťanem a všechno bude v pořádku". Je to pravda, ale ne
-celá. Pravda je, že nás to bude stát všechno. Bude nás to stát náš život. Ale
-samozřejmě i tato cena je v pořádku za to, co dostaneme.
-
-Na začátku knihy Deuteronomium Mojžíš znovu ujišťuje děti Boží. „Viděli jste
-Boha v poušti …“ I v poušti, kde jsme možná teď, můžeme vidět Boha. Na poušti
-můžeme dojít k vodám.
-
-{mezichrupka}
-
-Jdnou z metod jak slyšet Pána Boha je „zabydlet se v Slově Božím“ (prý z Jana).
-Jsme skutečně zabydleni v Slově Božím?
-
-Druhou metodou jak slyšet Boha je žít ve společenství. Potřebujeme se navzájem!
-Jsem Kristem pro druhé anebo jsem jedním z těch komu se ostatní chtějí vyhnout.
diff --git a/drafts/spotlight_liberal_movie.rst b/drafts/spotlight_liberal_movie.rst
index f0d8271..cb1b164 100644
--- a/drafts/spotlight_liberal_movie.rst
+++ b/drafts/spotlight_liberal_movie.rst
@@ -20,41 +20,29 @@ least partially in love with awesome Rachel McAdams, so I really
cannot comment on how perfect her acting was. Perhaps, the only
small exception would be the person played by Mark Ruffalo. Is
Michael Rezendes really such a nervous wreck with a tic, or was
-he bit overacting? I don’t know, but it was a bit
-distracting. Anyway, I really should not be allowed to comment on
-the artistic qualities of the movie, so I won’t.
+he bit overacting? I don’t know, but it was a bit distracting.
+Anyway, I really should not be allowed to comment on the artistic
+qualities of the movie, so I won’t.
Obviously, even more important for this movie than movie-making
technique is its message. So let me deal in this post just with
-one question put in as extreme tone as possible: is this a
-vicious anti-Catholic liberal [#]_ attack?
+one question put in as extreme tone as possible: is this
+a vicious anti-Catholic liberal [#]_ attack?
First of all let make it clear that I do not think that being
critical means to be an enemy. Even less, being a critical to the
-Church (or any parts of it) means that one is anti-Christian. I
-think Christians should be the first people to understand value
+Church (or any parts of it) means that one is anti-Christian.
+I think Christians should be the first people to understand value
of honesty, confession, of the Luther’s persuasion that “We are
beggars”. I am Czech, I would consider myself reasonably
patriotic, and yet I am a sharp critic (and lobbying for more
admitting) of the `expulsion of Germans from Czechoslovakia`_. In
-all this I keep in front of me the person of Nehemiah, who in
-1:7-11 of the book named after him prays to the Lord God:
+all this I keep in front of me the person of Nehemiah, who in 1:7
+of the book named after him prays to the Lord God:
We have acted very corruptly against you and have not kept
the commandments, the statutes, and the rules that you
- commanded your servant Moses. // Remember the word which You
- commanded Your servant Moses, saying, “If you are unfaithful
- I will scatter you among the peoples; // but if you return to
- Me and keep My commandments and do them, though those of you
- who have been scattered were in the most remote part of the
- heavens, I will gather them from there and will bring them to
- the place where I have chosen to cause My name to dwell.” //
- They are Your servants and Your people whom You redeemed by
- Your great power and by Your strong hand. // O Lord, I
- beseech You, may Your ear be attentive to the prayer of Your
- servant and the prayer of Your servants who delight to revere
- Your name, and make Your servant successful today and grant
- him compassion before this man.
+ commanded your servant Moses.
Nehemiah here confesses sins as one of the sinners (although, he
probably did not commit all those sins himself), he clearly
@@ -80,29 +68,27 @@ organizations).
https://en.wikipedia.org/wiki/And_you_are_lynching_Negroes
.. [#] Yes, I know that Americans are confused when using the
- word “liberal” while meaning what we Europeans would call
- Social Democrat or generally lefty. Yes, I would consider
- myself friend of liberalism in the tradition of Adam
- Smith, Adam Ferguson, Edmund Burke, Frédéric Bastiat, or
- from more recent authors Friedrich August von Hayek and
- Milton Friedman, and I ask for forgiveness to all here
- mentioned (and my late father) for misusing the word, but
- we are talking here about the Boston of early 2000s, so I
- will follow their customs and talk about liberalism as the
- leading ideology of that time and that place.
+ word “liberal” while meaning what we Europeans would call
+ Social Democrat or generally lefty. Yes, I would consider
+ myself friend of liberalism in the tradition of Adam
+ Smith, Adam Ferguson, Edmund Burke, Frédéric Bastiat, or
+ from more recent authors Friedrich August von Hayek and
+ Milton Friedman, and I ask for forgiveness to all here
+ mentioned (and my late father) for misusing the word, but
+ we are talking here about the Boston of early 2000s, so
+ I will follow their customs and talk about liberalism as
+ the leading ideology of that time and that place.
.. [#] This is certainly not the time to dwelt much on
- distinctions between denominations, so, as a Protestant, I
- do not think that I should complain too much, when
- accussed by unbelievers for sins of Inquisition. Yes,
- technically speaking, I have nothing to do with them, but
- if we take seriously our believe in one Body of Christ, we
- have to accept even the sins of our Catholic brethern.
+ distinctions between denominations, so, as a Protestant,
+ I do not think that I should complain too much, when
+ accussed by unbelievers for sins of Inquisition. Yes,
+ technically speaking, I have nothing to do with them, but
+ if we take seriously our believe in one Body of Christ, we
+ have to accept even the sins of our Catholic brethern.
----
-* it is not anti-Catholic to be critical of the Catholic church
-
* yet, it is strange, that for its alleged liberalism the movie
has no consideration for the priests themselves (yes, there is
that one priest who admits he was raped himself, but the movie
@@ -113,6 +99,7 @@ organizations).
and it was more important to report on the case, than to
develop some deep understanding of psychology of abusing
priests, but now? Fifteen years later?
+
* It is not anti-Catholic, because “Wir sind Kirche” and the
people who violated the Catholic Church in the movie (and in
the reality) were exactly the pedophile Catholic priests and
diff --git a/kcho_2015_07_09.rst b/kcho_2015_07_09.rst
new file mode 100644
index 0000000..829e681
--- /dev/null
+++ b/kcho_2015_07_09.rst
@@ -0,0 +1,68 @@
+Poznámky z KChO 2015-07-09
+##########################
+
+:date: 2015-07-09T16:00:00
+:category: faith
+:tags: czech, KChO, Kodet, sermon, Bible
+
+P. Vojtěch Kodet … příběh o bohatém mladíkovi (Mk 10)
+=======================================================
+
+Prvoplánová zvěst tohoto příběhu je skutečně znepokující (konec
+konců po otci jsem zdědil nějaké jměni). To je otázka velice
+osobní, ale myslím, že to není hlavní otázka tohoto textu. Konec
+konců Kristus nepřinesl nový zákon, takže je hloupé udělat
+z tohoto příběhu paragraph tvrdící, že každý katolík se musí
+vzdát všeho svého majektu.
+
+Myslím, že to více znamená, že každý z nás máme nějaké zatvrdlé
+místo v srdci, nějakou smradlavou hromádku svinstva, kterou se
+snažíme ignorovat, nebo schovat před Pánem a vyčistit bez Jeho
+pomoci (protože se bojíme, že by ta hromádka nás mohla odradit).
+Jeho hromádka byly peníze, co je naše?
+
+Markéta dodala, že podstatné je, že to co právě děláme jako svoje
+poslání musíme dělat naplno. Nemůžeme to dělat jenom napůl,
+nemůžeme si nechávat něco stranou. Ale to kam nás Pán Bůh
+povovlává musíme přjmout naplno.
+
+
+Michelle Moran: Když zavolá Pán
+===============================
+
+(vedoucí organizace koordinující Katolické charistmatické hnutí
+a šéfka jeho evropské části)
+
+Žijeme v sekulární společnosti, ve společnosti která nevychází
+z duchovních zásad a musíme se za ní modlit.
+
+„Adame, kde jsi?“ Adam se skrává, když nás Bůh hledá.
+
+Nebezpečí je, že na začátku jsme rychlí v následování, ale pak
+nalezneme svoji pohodu, odpočinutí, odpočinutí a Pána Boha ve
+spánku neslyšíme. Nejsme povoláni k odpočívání ale k tomu
+abychom byli poutníci, kteří jsou vedeni dál a dále mocí Ducha
+Božího.
+
+Pastor rostoucího sboru dostal slovo o tom, že jeho sbor poroste.
+Jeho reakce bylo, že padl na kolena a rozplakal se. Ptali se ho
+proč a jeho odpověď byla, že ví, kolik ho stál růst jeho sboru
+dosud.
+
+Evangelium není "Buď křesťanem a všechno bude v pořádku". Je to
+pravda, ale ne celá. Pravda je, že nás to bude stát všechno. Bude
+nás to stát náš život. Ale samozřejmě i tato cena je v pořádku za
+to, co dostaneme.
+
+Na začátku knihy Deuteronomium Mojžíš znovu ujišťuje děti Boží.
+„Viděli jste Boha v poušti …“ I v poušti, kde jsme možná teď,
+můžeme vidět Boha. Na poušti můžeme dojít k vodám.
+
+{mezichrupka}
+
+Jednou z metod jak slyšet Pána Boha je „zabydlet se v Slově Božím“
+(prý z Jana). Jsme skutečně zabydleni v Slově Božím?
+
+Druhou metodou jak slyšet Boha je žít ve společenství.
+Potřebujeme se navzájem! Jsem Kristem pro druhé anebo jsem
+jedním z těch komu se ostatní chtějí vyhnout.