summaryrefslogblamecommitdiffstats
path: root/faith/evangelium-kralovstvi.rst
blob: 5d8233289f15af1fabc4cf4188c00200e7b44bcd (plain) (tree)








































































































































































                                                                                     
Evangelium království
#####################

:date: 2018-07-29T17:50:48
:category: faith
:tags: sermon, czech

(kázání pronesené ve sboru_ ČCE Praha-Braník, 29. července 2018)

.. _sboru:
    http://branik.evangnet.cz/

\

    Po Janově uvěznění přišel Ježíš do Galileje a hlásal evangelium Boží.
    A říkal: „Naplnil se čas a přiblížilo se Boží království; 
    čiňte pokání a věřte evangeliu.“

    -- Marek 1:14-15

Když se zeptám křesťanů na to, co je evangelium, většinou dostanu 
celkem okamžitou odpověď ve smyslu toho, co píše apoštol Pavel 
v Prvním dopise Korintským, patnácté kapitole:

    Kristus zemřel za naše hříchy podle Písem, byl pohřben 
    a třetí den byl vzkříšen podle Písem.

    -- 1. Korintským 15,3b-4

Což je ale zvláštní. Jednoduchá úvaha nám ukáže, že to nemůže být 
to, co Ježíš kázal, když chodil po světě. „Jednou až možná budu 
ukřižován na kříži, tedy já to ještě nevím, že se tak stane, ale 
kdybych to náhodou věděl, a když ve mně potom někdy uvěříte …“.  
To zjevně nedává smysl. A proto je dobré si připomínat slovo, 
které máme jako základ dnešního kázání. Zde máme doslova napsáno, 
co Ježíš měl jako základ svého učení, když chodil po zemi. Takové 
jiné evangelium, nebo druhou polovinu evangelia.

Při prvním přečtení vidíme, že Ježíšovo sdělení má tři části:

1. Naplnil se čas
2. Přiblížilo se Boží království
3. Čiňte pokání a věřte evangeliu


Naplnil se čas
--------------

Začátek Ježíšova kázání nás odkazuje k tomu, že se čas naplnil.  
K plnosti času jsou dva možné komentáře. Většinou, když slyším 
biblické pojednání o čase, tak je to především o pojmech καιρός 
a χρόνος a rozdílech mezi nimi. Vzhledem k tomu, že nehodlám 
předstírat, že umím řecky, tak se raději budu věnovat druhému 
tématu. Totiž o přítomnosti.

Kdykoli se v životě dostanu do těžké nebo nepříjemné situace, 
moje první reakce je zatnout zuby, zabrat a doufat, že problém 
přejde a bude zase líp. To není samo o sobě úplně špatné, ale 
problém je, že většinou mám tendenci odkládat svůj vztah s Pánem 
Ježíšem Kristem a Jeho chválu až na ten čas, kdy všechny problémy 
budou vyřešeny.  Tak nějak mám tendenci si představovat, že ten 
opravdový křesťanský život se tak trochu má podobat životu 
v lázních. Žádné problémy, tichá hudba, příjemná společnost 
a dobré jídlo s vychlazenými nápoji. To je přece to, co nám Pán 
Ježíš zaslibuje, když tvrdí, že přišel proto, abychom měli život, 
a to život v plnosti, ne?

Náš život se ale málokdy podobá tomu vysněnému životu 
v Poděbradech lázních. A tak spíše nežli žít opravdový křesťanský 
život ve společenství Pána Ježíše Krista pak mám tendenci se 
zaťatými zuby čekat, kdy už konečně všechny moje problémy budou 
vyřešeny a kdy už konečně začne ten vysněný život v nebi. Bojím 
se, že mnozí takhle, místo aby doopravdy žili,, dokážou jenom 
přežít podstatnou část svého života.

Písmo nás na mnoha místech nabádá k přesnému opaku. Žít naplno 
život s Pánem Bohem bez ohledu na okolnosti. „Toto je den, který 
stvořil Pán, jásejte a radujte se z něho!“, „Nyní je čas 
příhodný, nyní je čas spásy!“, nebo dokonce v jazyku Bible 
Kralické „kaž Slovo Boží v čas i v nečas“. Pán Ježíš věděl, že se 
již čas naplnil, my víme, že už je dokonáno, a tak kázal 
evangelium i ve chvíli, kdy byl Jan Křtitel pronásledován a ve 
vězení a čekal na smrt a my stejně můžeme žít s Pánem Bohem 
i v tomto okamžiku, a ne jen se zatnutými zuby čekat, že se to 
jednou zlepší, nebo naopak jenom vzpomínat na to, jak to bylo 
krásné, když jsme se jednou s Pánem Bohem potkali.


Přiblížilo se Boží království
-----------------------------

Toto je podle mého samotný základ Ježíšova kázání. Sliboval jsem, 
že nebudu předstírat, že rozumím řecky, když to není pravda, ale 
teď neodolám pochlubit se tím, co jsem se někde dočetl. Většina 
moderních evropských jazyků má prý problém v tom přeložit správně 
tvar slova, který my zde máme v minulém čase. Řecký tvar prý není 
jednoduchý minulý čas, jako kdyby Království nebeské už bylo tady 
a dějiny spásy už skončily. Do jisté míry jistě, prý toto slovo 
navazuje na to, co jsme říkali, že se čas naplnil, a nemusíme 
tedy jenom doufat, že jednou v budoucnosti snad budeme moci začít 
žít s Pánem Bohem, ale zároveň je to slovo aktivní, které 
odkazuje k právě probíhajícímu ději. Jako kdyby zároveň 
království už tady bylo, ale zároveň ještě teprve přicházelo. 
Slyšel jsem přirovnání, že to může vypadat jako kdyby do našeho 
normálního světa padaly veliké cákance Božího království; nebo ne 
zcela přesný, ale dramatický překlad tohoto výroku, že se 
Království Boží prolamuje do našeho světa.

K tomu ostatně také odkazuje Pán Ježíš citovaný v Lukášově 
evangeliu (17:21), že Království Boží je mezi námi. Nemusíme ho 
hledat někde v exotických končinách světa, ale právě mezi námi, 
v našem každodenním životě, se můžeme setkávat s Pánem Bohem.


Čiňte pokání a věřte evangeliu
------------------------------

Důležité je nejenom správně chápat, ale také vědět, co tedy 
s daným biblickým slovem máme aktivně dělat. Dovolte mi, abych si 
tady pomohl krátkou vzpomínkou.

Když jsem byl kluk, moje babička z matčiny strany, žila na Újezdu 
na Malé Straně. Jezdili jsme k ní tehdy poměrně často a většinou 
jsme přestupovali na stanici metra Malostranská. Bylo to 
s osmdesátých letech a jako mladý teenager jsem tehdy docela 
těžce nesl atmosféru zahnívajícího husákovského reálného 
socialismu. Proto si pamatuji, jak na mě vždycky zapůsobilo, když 
jsem se koukal na vrcholu eskalátorů na Malostranské na 
překrásnou sochu Naděje od Matyáše Brauna z Kuksu. I když jsem 
tehdy ještě do kostela nechodil a kdybyste se mě zeptali, tak 
bych Vám řekl, že v Boha nevěřím, přesto mě pohled na tuto sochu 
vždycky připadal jako pohlazení, jako ujištění o tom, že ještě 
stále existuje naděje a že jednou bude lépe.

Po mnoha letech jsem se k této soše zase vrátil, když se sbor, do 
kterého teď normálně v neděli chodíme, začal scházet 
v Malostranské besedě a já se zase můžu každou neděli kochat 
pohledem na tuto nádheru. Ten sbor, do kterého chodíme, je 
anglicky mluvící a sestává se většinou z cizinců. Mnoho z nich, 
když jsem se jich ptal, co je zaujalo na Češích prvního, tak mi 
odpověděli, že se lidé na ulicích a v dopravních prostředcích 
málo usmívají. Jako kdyby český národ propadl smutku a beznaději.  
Věřím tomu. Dokonce bych si troufal tvrdit, že z celé trojice 
hlavních křesťanských ctností, víry, naděje a lásky, sice možná 
největší je láska, ale řekl bych, že našemu národu nejvíce schází 
naděje.

Naděje v to, že naše jednání a naše životy mají smysl. Tolikrát 
v historii jsme vyrazili s naději, že už bude lépe, abychom 
nakonec zase skončili v nějaké katastrofě (od Reformace, přes 
národní obrození, První republiku, porážka nacistického Německa, 
osmašedesátý), že už vždycky spíše očekáváme nějakou katastrofu, 
nežli vítězství. Pobýval jsem několik let v cizině a znovu 
a znovu jsem byl překvapován obrovskou jistotou všech lidí kolem 
mě, že jejích jednání povede k očekávanému výsledku, že pomáhají 
tomu prolamování se Božího království do normálního světa. Jistě 
mnoho bylo možné odbýt s poukazem na povrchní potřebu pozitivního 
myšlení, ale když jsem si uvědomil, jak moc žiji ve stínu 
středoevropského očekávání katastrofy a marnosti našeho díla, 
začal jsem se trochu stydět.

Myslím, že právě v současné celospolečenské situaci, ale 
i v našem osobním životě, je pro nás Čechy tady jasné přikázání 
„Věřte evangeliu!“. Nemáme očekávat katastrofu, nemáme si myslet, 
že náš život stojí za …, ale máme zde přikázáno skutečně očekávat 
Království Boží přicházející do našich životů a do našich 
okolností a že má cenu tomuto prolamování se pomáhat.

Amen.