summaryrefslogtreecommitdiffstats
path: root/scanned_images/_496.txt
diff options
context:
space:
mode:
authorMatěj Cepl <mcepl@cepl.eu>2016-01-25 13:58:25 +0100
committerMatěj Cepl <mcepl@cepl.eu>2016-01-25 14:17:27 +0100
commit4baf3e51e081ed7337304385924ce7358557ec2e (patch)
tree8dae2f719f68acf1ca44e1e1b57d885f84f3eb6b /scanned_images/_496.txt
parent2cf75e4c909602a228baf00a466ae66a6dba9ddd (diff)
downloadondrej_z_dube-4baf3e51e081ed7337304385924ce7358557ec2e.tar.gz
Add scans of individual pages to the repo as well.
Diffstat (limited to 'scanned_images/_496.txt')
-rw-r--r--scanned_images/_496.txt37
1 files changed, 37 insertions, 0 deletions
diff --git a/scanned_images/_496.txt b/scanned_images/_496.txt
new file mode 100644
index 0000000..ea8c8c8
--- /dev/null
+++ b/scanned_images/_496.txt
@@ -0,0 +1,37 @@
+496 D. VI. Pana Ondivie z Dube'
+písaři rotu podlé žaloby wydadie, tak učiniti w každém běhu. A ten běli wiz dole
+podlé položenie žalob swrchupsaných.
+ 30. O swědciech ku přísaze o dědinu.
+ Když se kto pohoní o swé dědiny neb dědictwie, a na to jemu přijde, že
+má swědky uvésti, jakož sem napřed psal: má jich mieti sedm wládyk usedlých a
+zachowalých, a ty na primě má opowědieti, každého jménem křestným a otkud; a
+pak po 'primě má s nimi jíti na králowu sieň před kaplu, a tu čakati času, .když
+úředníci wolati káži, aby swědci byli wedeni. Tehda wezma řečníka, přistůpi před
+kaplu, a tu na prawe straně stane pówod a pohnaný na lewé; a řečník, když jemu
+písař swědky po dskách jmenowati bude, má je wésti, a ohradě práwo před wstú-
+peniem swědku každému, a po jednom až do wšech , a potom pówoda s ohradit
+uwecl, a řečník s nimi. A mají swědci wstůpiti prawů noliťt napřed. A když w kaple
+stanú, tehda strana druhá má sobě woliti tři , a ty písař hned znamenaj; a potom
+třie ti mají přísahati, a dwa jich přísahu očistiti, jako dole stojí psáno.
+ 31. Když obil stranú swědci projdú.
+ Takéž se mít státi, když obě straně swědky wedeta , a jestliže oboji swědci
+projdú, tehda niktož z nich w ničemž. Pakli jedni swědci jdú, a ti s očistú pro-
+jdú, tehda získána pře; pakli neprojdú, tehda ztracena. Neb ty přísahy. mají býti
+se zmatkem, kromě očista má býti bez zmatku.
+ 32. Přísaha swědków o dědiny.
+ Pak přísaha, kterúž mají činiti swědci, má wydána býti ot ůředników men-
+ších podlé žaloby; a ta má takáž býti, jakož žaloba stojí, tak řktic o dědiny: »Na
+tom přísahám, že se jest Petr z Rudy uwázal swú moci i drží bezpráwně dědiny
+Janowy z Blata w Blatě 'dwór poplužní s twrzi ac. s tít se wši zwolí, což, k tomu
+přislušie ; k nimž dědinám má Jan práwo lepšie nežli on, po svitem otci po Petrowi
+z Blata někdy řečeném nedielném; tak mi bóli pomáhaj a wšichni swěitlec A též
+po bratru, též po mateři, s která on chlebil až do jejie smrti.
+ 33. O dwú očistnikú po přísahách.
+ I hned po těch swědków přísahách mají wystúpiti dwa očistníky, a tak mají
+přisieci bez zmatku tkítc : »Ta přísaha-, jižto Pawel z Sak přisahal, jest prawa
+čista, tak mi bóh pomáhaj i wšickni swětí!« Z té řeči napřed psané každý móže
+ke wšem wěcem dědickým, kdež naň nápad . přijiti má, i po swej mateři, s kterúž
+chleba, wybrati co a kterak činiti má. A řečník, kterýž tu wěc uvede, má i dlužen
+jest, když za to béře, stranu we wšem wěrně wystřieci i naučiti welmi pilně a
+snažně.
+