summaryrefslogtreecommitdiffstats
diff options
context:
space:
mode:
authorMatěj Cepl <mcepl@redhat.com>2014-11-19 00:23:23 +0100
committerMatěj Cepl <mcepl@redhat.com>2014-11-19 01:35:47 +0100
commitc07398832c8527ec25baea5349b446c95633cf3d (patch)
tree17d6a4ad39cf67f9ac61dfdc03856f8b72be8b1a
parent4ee120cd58ca98739d68fc24d6edb1bc7598154e (diff)
downloadksaft-c07398832c8527ec25baea5349b446c95633cf3d.tar.gz
Opravy českého textu podle tištěného vydání J.V.Klímy.
-rw-r--r--ksaft_CS.rst399
1 files changed, 199 insertions, 200 deletions
diff --git a/ksaft_CS.rst b/ksaft_CS.rst
index b371735..2131fe0 100644
--- a/ksaft_CS.rst
+++ b/ksaft_CS.rst
@@ -176,13 +176,13 @@ amsterodamského lékaře R. A. B. Oosterhuise z roku 1928.
I.
--
-Ve jméno [#]_ Boha Otce i Syna i Ducha svatého. Amen.
+Ve jméno[#]_ Boha Otce i Syna i Ducha svatého. Amen.
Synáčkové milí a všickni, kterýchž snad dojde hlas tento můj,
poslechněte mne!
Což prohlášeno jest v Písmě božím, že věk jeden pomíjí a jiný nastává,
-ačkoli země na věky trvá (Kaz. 1, 4) [#]_, to se splnilo na všech, kteříž
+ačkoli země na věky trvá (Kaz. 1, 4)[#]_, to se splnilo na všech, kteříž
byli před námi, a plní na všech nás, kteříž jsme nyní, a plniti bude na
všech, kteříž budou po nás: že přicházejíce na svět odtud, odkudž nás
vyvodí všemohoucí Pán, z místa mlčení věčného, a pobudouce tu, jak komu
@@ -193,8 +193,8 @@ v domích, městech, královstvích a církvích, že všudy jedno pomíjí
a druhé nastává; i nyní co se pod nebem děje, vidíte; pomíjejí a proměnu
berou království některá a v nich národové, jazykové, práva,
náboženství: proto bezpochyby, že nastává jiný věk; pomíjejí i církve
-jednoty [#]_: proto nepochybně, že obnoviti chce Bůh tvář země své (Žalm 104,
-30).
+jednoty[#]_: proto nepochybně, že obnoviti chce Bůh tvář země své (Žalm
+104, 30).
.. [#] Ve jméno (4. pád), novočesky: ve jménu (6. pád).
.. [#] Zkratka Kaz. znamená knihu Kazatel ze Starého zákona.
@@ -206,17 +206,17 @@ II.
---
Mezi těmi proměnami vidouc já také proměnu svou a scházení i docházení
-[#]_ své, že vzata jsouc pro hříchy své v kázeň boží [#]_ a vypuzena
+[#]_ své, že vzata jsouc pro hříchy své v kázeň boží[#]_ a vypuzena
z národu a jazyka svého mezi cizí a již také od sousedů svých (kteříž
-sobě strojíc pokoj [#]_, na mne a vlast mou zapomenuli [#]_) opuštěna,
+sobě strojíc pokoj[#]_, na mne a vlast mou zapomenuli[#]_) opuštěna,
takže, potvrdí-li Pán toho, co lidé činí, vidím, že poslouživši já za
svého věku vůli boží, usnouti mám (Skutk. 13, 36):[#]_ učiním tedy, což
-činiti obyčej mají opatrní podlé světa [#]_, že majíc [#]_ po sobě co
+činiti obyčej mají opatrní podlé světa[#]_, že majíc[#]_ po sobě co
pozůstaviti, zříditi hledí dědice a požehnání boží sobě udělené
rozděliti mezi ně, aby nebylo v ztrátu aneb roztrhání i aby nenechali po
-sobě různic. K čemuž i rozkaz boží Ezechíášovi učiněný: „Zřeď dům [#]_
-svůj, nebo umřeš" (Izai. 38, 1) [#]_ vede, a komukoli od Boha dům svěřen
-jest, aby bez pořízení [#]_ ze světa neodcházel, napomíná.
+sobě různic. K čemuž i rozkaz boží Ezechíášovi učiněný: „Zřeď dům[#]_
+svůj, nebo umřeš" (Izai. 38, 1)[#]_ vede, a komukoli od Boha dům svěřen
+jest, aby bez pořízení[#]_ ze světa neodcházel, napomíná.
.. [#] Scházení a docházení = hynutí a zanikání.
.. [#] V kázeň boží = v trestáni boží.
@@ -232,13 +232,13 @@ jest, aby bez pořízení [#]_ ze světa neodcházel, napomíná.
III.
----
-Poďtež [#]_ tedy, synové moji, postavte se vůkol smrtedlné postele mé
+Poďtež[#]_ tedy, synové moji, postavte se vůkol smrtedlné postele mé
a slov mých, kteráž jsem vás zplodila, co mluviti budu, pozorujte: Aj,
synové moji, vychovala jsem vás s veselím, tratím vás s kvílením
-a zámutkem [#]_; nebo jste hřešili před pánem Bohem vaším, a co zlého
+a zámutkem[#]_; nebo jste hřešili před pánem Bohem vaším, a co zlého
jest, před ním jste činili. Nyní pak co mám učiniti vám? Já vdova jsem
-a opuštěná; jděte, synové moji, a žádejte ode Pána [#]_ milosrdenství
-(2. Ezdr. 2, 3-4) [#]_!
+a opuštěná; jděte, synové moji, a žádejte ode Pána[#]_ milosrdenství (2.
+Ezdr. 2, 3-4)[#]_!
.. [#] Podtež m. pojďtež
.. [#] Zámutkem = novočes. zármutkem.
@@ -248,21 +248,21 @@ a opuštěná; jděte, synové moji, a žádejte ode Pána [#]_ milosrdenství
IV.
---
-Rozdělím pak sobě vás na čtyři houfy, a promluvě [#]_ k vám, jednomu
+Rozdělím pak sobě vás na čtyři houfy, a promluvě[#]_ k vám, jednomu
každému zástupu, co potřeba, obrátím řeč svou. k jednotám jiných církví,
-jakožto sestrám svým, starším sebe i mladším [#]_, s nimiž a mezi nimiž
+jakožto sestrám svým, starším sebe i mladším[#]_, s nimiž a mezi nimiž
mne choval Pán, a teď pak před jinými mne volá k sobě, abych mezi vás
-všecky rozdělila to, což mi z milosrdenství svého svěřil byl [#]_ Pán.
-Neb ač zevnitřní způsob [#]_ můj takový byl, že po všecken čas života mého
-říkati s apoštolem [#]_ bylo: „Zlata a stříbra nemám" (Skutk. 3, 6), neměvši
-na zemi, jako i Pán můj, kde téměř hlavu skloniti; a měla-li jsem co
-z drobnějších vezdejších věcí, domečků, zborečků [#]_, roliček, vinniček,
-i z toho mne svlékli (vyhnavše mne) jako i Pána mého z roucha jeho, když
-ho na kříž přibili, rozdělivše to mezi sebe; ale však mám se čím
-chlubiti v Kristu Ježíši v božích věcech, kterýž mne obohatil bohatstvím
-duchovním, aby ve mně přebývalo slovo jeho [#]_. Z těch tedy jeho mně do vůle
-jeho svěřených pokladů odkazovati budu, jak uznávám, že kdo z vás synů
-a přátel mých čehož potřebuje.
+všecky rozdělila to, což mi z milosrdenství svého svěřil byl[#]_ Pán.
+Neb ač zevnitřní způsob[#]_ můj takový byl, že po všecken čas života
+mého říkati s apoštolem[#]_ bylo: „Zlata a stříbra nemám" (Skutk. 3, 6),
+neměvši na zemi, jako i Pán můj, kde téměř hlavu skloniti; a měla-li
+jsem co z drobnějších vezdejších věcí, domečků, zborečků[#]_, roliček,
+vinniček, i z toho mne svlékli (vyhnavše mne) jako i Pána mého z roucha
+jeho, když ho na kříž přibili, rozdělivše to mezi sebe; ale však mám se
+čím chlubiti v Kristu Ježíši v božích věcech, kterýž mne obohatil
+bohatstvím duchovním, aby ve mně přebývalo slovo jeho[#]_. Z těch tedy
+jeho mně do vůle jeho svěřených pokladů odkazovati budu, jak uznávám, že
+kdo z vás synů a přátel mých čehož potřebuje.
.. [#] Promluvě, správně: promluvíc.
.. [#] Mladší sestry = církev luterská a kalvínská, starší sestra
@@ -278,20 +278,20 @@ V.
--
Vás, synové moji, kteréž jsem já zplodila a vypěstovala, ne
-v jednostejném vidím způsobu [#]_; a protož k vám tak jednostejnými
-slovy promlouvati nemohu, ale rozdílně. Nebo někteří jste se mně a Otci
-duchů [#]_, kterémuž jsem vás zplodila, zpronevěřili, nevytrvavše se
-mnou v mých pokušeních, ale mne opustivše. Jiní jste trvali, a snad
-někteří ještě trváte, odpolu [#]_, pochlebujíce nepřátelům mým a u ohně
-jejich se zhřívajíce, vždy však předce [#]_ ještě po mně, matce své, se
-ohlédajíce, žádostiví jsouce, kdyby mne byl z moci nepřátel mých vydobyl
-Pán, ještě do klína mateřského se navrátiti, Jiní jste udatnějšího ducha
+v jednostejném vidím způsobu[#]_; a protož k vám tak jednostejnými slovy
+promlouvati nemohu, ale rozdílně. Nebo někteří jste se mně a Otci
+duchů[#]_, kterémuž jsem vás zplodila, zpronevěřili, nevytrvavše se mnou
+v mých pokušeních, ale mne opustivše. Jiní jste trvali, a snad někteří
+ještě trváte, odpolu[#]_, pochlebujíce nepřátelům mým a u ohně jejich se
+zhřívajíce, vždy však předce[#]_ ještě po mně, matce své, se ohlédajíce,
+žádostiví jsouce, kdyby mne byl z moci nepřátel mých vydobyl Pán, ještě
+do klína mateřského se navrátiti, Jiní jste udatnějšího ducha
a následovali jste mne pod křížem klesající vždy předce, obcovati
-utrpením mým se neliknujíce [#]_, i píti spolu se mnou kalich hořkostí,
+utrpením mým se neliknujíce[#]_, i píti spolu se mnou kalich hořkostí,
kterýž skrze trpkosti přítomného věku k sladkostem věku budoucího nás
vedoucí Pán nalil mně, sobě neošklivíce. Ale opět vás některé vidím buď
-věkem neb bídami utrápené umdlévati a docházeti [#]_; o jiných pak
-naději sobě činím, že je Pán k dalším časům chová a dochová.
+věkem neb bídami utrápené umdlévati a docházeti[#]_; o jiných pak naději
+sobě činím, že je Pán k dalším časům chová a dochová.
.. [#] Vás... ne v jednostejném vidím způsobu = nevidím vás v stejném
způsobu n. stejně jednati.
@@ -306,22 +306,22 @@ VI.
---
Vás posavád věrné a v té věrnosti stále trvající a již i konce víry své
-dobíhající [#]_ potěšuji potěšením tím, kterýmž potěšil nás převěrný náš
+dobíhající[#]_ potěšuji potěšením tím, kterýmž potěšil nás převěrný náš
Pán, oněmino svatými slovy svými: „Vy jste ti, kteříž jste v mých
pokušeních se mnou zůstali. A jáť vám způsobuji, jakož mi způsobil Otec
můj, království, abyste jedli a pili za stolem mým v království mém"
-{Luk. 22, 28-30) [#]_. Potěšení toto přijmetež, ó synové, a nekormuťtež
+{Luk. 22, 28-30)[#]_. Potěšení toto přijmetež, ó synové, a nekormuťtež
se již více pro ztrátu zemské vlasti a stánků obydlí svého i stánků
-božích [#]_ tu na zemi; nebo k slavnějším věcem vede nás ten, kterýž
+božích[#]_ tu na zemi; nebo k slavnějším věcem vede nás ten, kterýž
řekl: „Zvěstuj lidu mému, že jim dám království věčného Jeruzaléma,
slíbené Izraelovi. A vezmu sobě slávu jejich a dám jim stany věčné,
-kteréž jsem jim připravil. Dřevo života [#]_ budou míti místo vonné
-masti, a nebudou pracovat aniž ustanou [#]_ (4. Ezdr. 2, 10-12). Hotovi
-buďte k odplatě království [#]_; světlo zajisté ustavičné svítiti bude
+kteréž jsem jim připravil. Dřevo života[#]_ budou míti místo vonné
+masti, a nebudou pracovat aniž ustanou[#]_ (4. Ezdr. 2, 10-12). Hotovi
+buďte k odplatě království[#]_; světlo zajisté ustavičné svítiti bude
vám na věčný čas. Utecte jen stínům věku tohoto, přijměte utěšení slávy
-své" (ibid. v 35. 36) [#]_, připojeni býti majíce po svém odsud
+své" (ibid. v 35. 36)[#]_, připojeni býti majíce po svém odsud
propuštění do zástupu onoho velikého, kteří sťojí před trůnem i před
-obličejem Beránka [#]_, oblečeni v roucho bílé a majíce palmy vítězné
+obličejem Beránka[#]_, oblečeni v roucho bílé a majíce palmy vítězné
v rukou svých; o nichž hlas nebeský dí: „To jsou ti, jenž přišli
z velikého soužení a umyli roucha svá a zbílili je v krvi Beránkově.
Protož jsou před trůnem božím a slouží jemu dnem i nocí v chrámě jeho"
@@ -345,29 +345,29 @@ VII.
Kteréhožto potěšeni nad svět dražšího (nebo by člověk celý svět získal
a duši své uškodil, jakou dá odměnu za duši svou? Mat. 16, 26) že jste
-se zbavili, vy bázliví a průby [#]_ své nevystávše, klesli jste, plačte
+se zbavili, vy bázliví a průby[#]_ své nevystávše, klesli jste, plačte
a naříkejte nad sebou! Nebo tak-liž to činěno býti mělo, abyste na čas
věříce a v čas pokušení odstupujíce, prokázali se býti z počtu vsátých
-na skálu [#]_ a kořenů nemajících (Luk. 8, 13)? Ach, což nejeden z vás
+na skálu[#]_ a kořenů nemajících (Luk. 8, 13)? Ach, což nejeden z vás
s Petrem říkal: „Pane, bych měl s tebou i na smrt jíti, nespustím se
tebe", a kdež jest to? Rozprchli jste se, když na Pána a jeho evanjelium
-přišla vichřice [#]_. Ach; zdaž jste neměli patřiti na předešlé věky,
-zdali kdo, dověřiv se Pánu [#]_, hanby došel, neb zdali kdo, zůstávající
-v bázni jeho [#]_, opuštěn byl a zdali kdo vzýval jej a on pohrdl jim?
-Běda srdcím strašlivým [#]_ a rukám oslabeným a hříšníku kráčejícímu
+přišla vichřice[#]_. Ach; zdaž jste neměli patřiti na předešlé věky,
+zdali kdo, dověřiv se Pánu[#]_, hanby došel, neb zdali kdo, zůstávající
+v bázni jeho[#]_, opuštěn byl a zdali kdo vzýval jej a on pohrdl jim?
+Běda srdcím strašlivým[#]_ a rukám oslabeným a hříšníku kráčejícímu
dvojími stezkami! Běda srdci oslabenému, nebo nevěří; protož nebude
ochráněno! Běda vám, kteříž jste ztratili trpělivost; i což činiti
-budete, když vás navštíví Pán (Sir. 2, 10-16) [#]_?
+budete, když vás navštíví Pán (Sir. 2, 10-16)[#]_?
-Rada ještě jest: Čiňte, co po svém pádu učinil Petr [#]_: upamatujte se,
-jděte z paláců biskupových [#]_ v kout někam, kde se jiní učedlníci
-kryjí! Plačte a kvělte [#]_ nad jiné víc, protože jste hřešili nad jiné
+Rada ještě jest: Čiňte, co po svém pádu učinil Petr[#]_: upamatujte se,
+jděte z paláců biskupových[#]_ v kout někam, kde se jiní učedlníci
+kryjí! Plačte a kvělte[#]_ nad jiné víc, protože jste hřešili nad jiné
víc! Nechcete-li vyjíti hned, dokudž na vás kohouti boží ještě kokrhají
a dokud se ještě Pán svázaný, před nepravými soudci svými stojící,
-ohlédá: kdyžpak [#]_? Čekati chcete, až se svědomí jako na Jidáše oboří
+ohlédá: kdyžpak[#]_? Čekati chcete, až se svědomí jako na Jidáše oboří
[#]_? Pozdě bude. Dnes, dnes uslyšíte-li ještě hlas jeho, nezatvrzujte
srdcí svých, ale je obměkčete: pokořte se, napravte se a na cestě
-pravdy, dokudž na cestě jste, ustanovte se [#]_! Takové Petrovy šlépěje
+pravdy, dokudž na cestě jste, ustanovte se[#]_! Takové Petrovy šlépěje
k navrácení se po nich do houfu, kterýž jste opustili, odkazuji vám,
ó pozbloudilí synové!
@@ -400,11 +400,11 @@ obličejem všemohoucího Pána.
IX.
---
-Pláč poroučím takový, jakýž tam poroučel vší rodině izraelské. Hospodin,
-když kněží své spálil ohněm [#]_ v stánku svém, protože obětovali [#]_
+Pláč poroučím takový, jakýž tam poroučel vší rodině izraelské Hospodin,
+když kněží své spálil ohněm[#]_ v stánku svém, protože obětovali[#]_
před Hospodinem oheň cizí; kdež Pán Bůh nedal kněžím pozůstalým plakati,
-ale lid ať pláče (3. Mojž. 10, 1-6) [#]_. Zhřešiliť jsou i nyní
-prvorození moji, strážní [#]_ mezi vámi svatyně mé, vnesše aneb vnésti
+ale lid ať pláče (3. Mojž. 10, 1-6)[#]_. Zhřešiliť jsou i nyní
+prvorození moji, strážní[#]_ mezi vámi svatyně mé, vnesše aneb vnésti
dopustivše do stánku Jednoty oheň cizí, oheň světské moudrosti, oheň
tělesných marností, oheň pýchy, nádhernosti, šperků, bujností, své vůle
[#]_, lakomství a lhostejnosti etc., a protož aj, zemřeli a mrou před
@@ -427,31 +427,31 @@ Pokání pak a modlitby takové vám poroučím, jakéž Bůh poroučel v čas
velikého rozhněvání svého: aby se všickni k Hospodinu obraceli celým
srdcem svým a to s postem a s pláčem i s kvílením, roztrhujíce srdce
svá, ne jen roucha svá; shromáždění aby se svolalo, aby se shromáždili
-starci i maličcí i prsí požívající [#]_; ženich aby vešel z pokojíka
-svého a nevěsta ze schrány své [#]_; kněží, služebníci Hospodinovi, aby
-plakali etc. (Joel 2,12-17) [#]_; a jakéž pokání činili za času Asvera
-[#]_ v městě Susan [#]_, vyhlazení se bojíce, nejedouc ani pijíc [#]_ ve
+starci i maličcí i prsí požívající[#]_; ženich aby vešel z pokojíka
+svého a nevěsta ze schrány své[#]_; kněží, služebníci Hospodinovi, aby
+plakali etc. (Joel 2,12-17)[#]_; a jakéž pokání činili za času Asvera
+[#]_ v městě Susan[#]_, vyhlazení se bojíce, nejedouc ani pijíc[#]_ ve
dne i v noci, a to tři dni (Ester 4, 16), a Ninivitští, od krále až do
pastuchy, od lidi až do hovad, od starců až do nemluvňat, nic nečiníce
než volali k nebi s postem a s pláčem (Jon. 3,5-8), a opět Židé
-milosrdnému Pánu s postem a s pláčem a rozprostíráním [#]_ za tři dni
-bez přestání se modlivše (2. Mach. 13,12).
+milosrdnému Pánu s postem a s pláčem a rozprostíráním[#]_ za tři dni bez
+přestání se modlivše (2. Mach. 13,12).
Ó synové, posavád jstě se k takovému pokání a vroucnosti při tom neměli,
-nýbrž dělali jste mnozí jako Judští v rozptýlení svém [#]_, že jste i na
+nýbrž dělali jste mnozí jako Judští v rozptýlení svém[#]_, že jste i na
těch místech, kam vás v den rozehnáni zahnal Pán, hřešili předce
a poškvrňovali jména svatosti jeho před obličejem těch, mezi nimiž jste
ho měli posvěcovati. Izraelští, poraženi byvše dvakrát toliko, posadili
se před Hospodinem, plakali, postili se, oběti obětovali (Soud. 20, 26);
-vy ne dvakrát, ale víc než dvacetikrát [#]_ po těch 30 let [#]_ poraženi
+vy ne dvakrát, ale víc než dvacetikrát[#]_ po těch 30 let[#]_ poraženi
byvše, nýbrž padajíce stále do jámy, z niž povstání nebylo a není,
nepřišli jste však na to, abyste obzvláštním nějakým způsóbem osvědčili
pokání své. A protož ještě aspoň nyní obraťte se celým srdcem svým
-k Hospodinu; nebo jest milostivý a lítostivý [#]_, dlouhočekající
-a hojný v milosrdenství svém a kterýž lituje zlého; kdo ví, neobrátí-li
-se ještě a nebude želeti (Joel 2, 12-14), aby ještě bylo vysvobození,
-jakož pověděl Hospodin, totiž v ostatcích [#]_, kterýchž povolá Hospodin
-(ibid. v. 32).
+k Hospodinu; nebo jest milostivý a lítostivý[#]_, dlouhočekající a hojný
+v milosrdenství svém a kterýž lituje zlého; kdo ví, neobrátí-li se ještě
+a nebude želeti (Joel 2, 12-14), aby ještě bylo vysvobození, jakož
+pověděl Hospodin, totiž v ostatcích[#]_, kterýchž povolá Hospodin (ibid.
+v. 32).
.. [#] Prsí požívající = kojenci.
.. [#] Ze schrány = z příbytku.
@@ -474,36 +474,36 @@ XI.
Odkazuji vám i toto: chcete-li ještě užiti ode Pána milosti, vy
i potomkové vaši, abyste se k skutečné nápravě statečně měli a na první
-opuštěnou lásku zase se návrátili [#]_. Čím mne byl poctil Pán mimo jiné
-jednoty [#]_ a jakými klénoty ozdobil syny a dcery mé, rozpomínám se
+opuštěnou lásku zase se návrátili[#]_. Čím mne byl poctil Pán mimo jiné
+jednoty[#]_ a jakými klénoty ozdobil syny a dcery mé, rozpomínám se
teprv s pláčem, zbavena toho jsouc.
Nebo vroucí k Bohu a poctě jeho láska, nenávist pak k světu a marnostem
-jeho, společná všech dítek mých sprostnost [#]_ a upřímnost k sobě
-opustila nyní vás; naproti tomu pak nedověra [#]_, podhlídání [#]_,
-různíce a sváry, svých věcí hledání [#]_, z toho hrdost proti sobě
-vespolek a různolézení [#]_ vloudilo se mezi všecky téměř napořád. A to
-jakož jste doma ještě začali, tak ani v exilium [#]_ nepřestali, nýbrž
+jeho, společná všech dítek mých sprostnost[#]_ a upřímnost k sobě
+opustila nyní vás; naproti tomu pak nedověra[#]_, podhlídání[#]_,
+různíce a sváry, svých věcí hledání[#]_, z toho hrdost proti sobě
+vespolek a různolézení[#]_ vloudilo se mezi všecky téměř napořád. A to
+jakož jste doma ještě začali, tak ani v exilium[#]_ nepřestali, nýbrž
v rozptýlení svém tím více se myslí rozptýlili. Někteří dopadše míst,
-kdež za něco jmíni jste [#]_, dali jste se v pýchu a zpínání [#]_;
+kdež za něco jmíni jste[#]_, dali jste se v pýchu a zpínání[#]_;
a někteří po lakomství se pustivše, hůř než ve vlasti, i s zapomenutím
se na to, proč jste nejpředněji vyšli, totiž slovo boží. Jiní zase
-v odporný [#]_ tomu neduh uběhše, dali jste se v marnost, zahálku,
+v odporný[#]_ tomu neduh uběhše, dali jste se v marnost, zahálku,
lenost, až i na žebrotu, přivodíce skrze to v ošklivost a v pohanění
netoliko svůj exulantský los, ale i samy sebe, a což více jest, národ
-celý. Někteří pak jste ze jha kázně vypřáhli, osazujíc se [#]_ na těch
+celý. Někteří pak jste ze jha kázně vypřáhli, osazujíc se[#]_ na těch
místech, kdež by vám činiti volno bylo, což by se vidělo.
Ach, dítky, tak-liž pamatujete, k čemu jste povoláni a na jakou cestu
navedeni? Ne pro tento život a jeho věci jsme my tu, pout toliko
a přidané poutníkům běžné věcí; vlast naše v nebi jest, a takž i obírání
-naše s nebeskými věcmi býti má. Libán [#]_ toliko zde jest, Suchot
-a Saredata [#]_, kdež nebeský Šalomoun [#]_ k věčnému chrámu svému
+naše s nebeskými věcmi býti má. Libán[#]_ toliko zde jest, Suchot
+a Saredata[#]_, kdež nebeský Šalomoun[#]_ k věčnému chrámu svému
shledávaje a hotově živé dříví a kamení, roubati je a sekati a štípati
a tesati a hoblovati a nás, kovy své, rozpouštěti a nádoby sobě příhodné
slévati dá, zde před Jordánem, v zemi jílovaté, kdež jen v hlíně se
-válíme [#]_; ale kam s námi věčný Šalomoun náš směřuje, svrchní onen
-Jeruzalém [#]_ jest, kdež, dáme-li se zde k vůli jeho formovati dobře,
+válíme[#]_; ale kam s námi věčný Šalomoun náš směřuje, svrchní onen
+Jeruzalém[#]_ jest, kdež, dáme-li se zde k vůli jeho formovati dobře,
trefovati se všecko bude dobře.
.. [#] Abyste... na první opuštěnou lásku zase se navrátili = abyste se
@@ -533,37 +533,37 @@ XII.
Zejména ty, dcerko milá, Jednoto polská, kterouž mi Pán Bůh uprostřed
dnů života mého, když jsem v síle byla, pro ten cíl (jakž nyní vidím)
-zploditi dal, abys ty odrostouc chovačkou [#]_ byla ostatních dítek
-mých: dobřes učinila, žes je z vlasti vypuzené do klína svého přijala
+zploditi dal, abys ty odrostouc chovačkou[#]_ byla ostatních dítek mých:
+dobřes učinila, žes je z vlasti vypuzené do klína svého přijala
a pěstovala. Odplatiž tobě to Pán a nedopouštějž na tebe opuštění
a osiření! Prosím však tebe, pamatuj, z jakéhos kmene pošla, abys révím
[#]_ dobrým vysazenou vinničkou býti hleděla a neproměnila se v plané
-révi (Izaiáš 5). Řekl tam Kristus o oněch převrhlých [#]_: "Praví se
-býti [#]_ Židé, a nejsou, ale klamají" (Zjev. 3, 9). Hlediž, aby nebylo
+révi (Izaiáš 5). Řekl tam Kristus o oněch převrhlých[#]_: "Praví se
+býti[#]_ Židé, a nejsou, ale klamají" (Zjev. 3, 9). Hlediž, aby nebylo
řečeno i o tvých: "Praví se býti símě Bratří českých, a nejsou." Čas
jest, dcerko milá, abys takové zklamání předcházela; nebo podchází
-vpravdě [#]_, když nejedni synové tvoji tělesně bujnějí, vytahujíce se
+vpravdě[#]_, když nejedni synové tvoji tělesně bujnějí, vytahujíce se
z jha kázně a libujíce sobě svobodu těla, pohodlí časné a důchody hojné
a shromažďování peněz, takže při mnohých pastýřský ouřad obrátil se jen
v nájemnictví tak dobře u vás, jako kde jinde; ani zavírati, ani
-otvírati domu božího darmo [#]_, naučili jste se proti boží zápovědi
+otvírati domu božího darmo[#]_, naučili jste se proti boží zápovědi
a příkladu otců, za příklady cizími odšedše; i mladí při starších,
synové při otcích zůstávajíce, platu chcete a jej béřete. Starší zase
co? Naprosto se vidí, že duch otců mých odstoupil od vás, synů mých;
-nebo jste ztratili klič umění, o němž tam Lasicius [#]_ psal, že otcové
-vaši zvláštni byli mistři k zdržování řádu [#]_, kázně, svatosti
-a milosti [#]_ vnitřní jedněch k druhým, bez zevnitřního moci nucení
-aneb světského ramene pomoci. Ale s vámi, ó vy moji (tak z polského,
-jako i z českého i moravského národu), nyní na to přišlo, že ani sebe,
-ani kněží svých, ani lidu v řádu držeti neumíte, ba ani těch mladých
-svých; s nimiž abyste sami práce neměli, poslali jste je (a ještě
-posíláte) do škol cizích, aby je vám vypulerovali [#]_, a ti co než
-divočinu a v obyčejích cizost, v krojích potvorství, v mozku
-mudrlantství a jiné vše jinak, než Kristova a předků minulých sprostnost
-vyhledávala, s sebou přinášejíce, dělají jak dělají, až všecko z původu
-svého vytuchlo [#]_ a k sobě podoby máloco má. Odkudž i lid a posluchači
-i patronové [#]_ větším dílem planí a chladnou a z nemalé částky větrem
-ledajakéhos pokušení jako stromové pravdivých kořenů prázdní [#]_ se
+nebo jste ztratili klič umění, o němž tam Lasicius[#]_ psal, že otcové
+vaši zvláštni byli mistři k zdržování řádu[#]_, kázně, svatosti
+a milosti[#]_ vnitřní jedněch k druhým, bez zevnitřního moci nucení aneb
+světského ramene pomoci. Ale s vámi, ó vy moji (tak z polského, jako
+i z českého i moravského národu), nyní na to přišlo, že ani sebe, ani
+kněží svých, ani lidu v řádu držeti neumíte, ba ani těch mladých svých;
+s nimiž abyste sami práce neměli, poslali jste je (a ještě posíláte) do
+škol cizích, aby je vám vypulerovali[#]_, a ti co než divočinu
+a v obyčejích cizost, v krojích potvorství, v mozku mudrlantství a jiné
+vše jinak, než Kristova a předků minulých sprostnost vyhledávala,
+s sebou přinášejíce, dělají jak dělají, až všecko z původu svého
+vytuchlo[#]_ a k sobě podoby máloco má. Odkudž i lid a posluchači
+i patronové[#]_ větším dílem planí a chladnou a z nemalé částky větrem
+ledajakéhos pokušení jako stromové pravdivých kořenů prázdní[#]_ se
vyvracejí, takže s vámi vše pomalu umdlévá a pádem hrozí. Upamatujtež se
tehdy, synové, dříve než i vás také podvrátí Pán, a skutečnou nápravou
a ve všem dobrém obnovou předejděte hněv jeho, aby nepohnul i vašimi
@@ -587,33 +587,33 @@ svícny s místa jejich!
XIII.
-----
-Pakliť pohne a i vám dojíti [#]_ káže (ten, kterýž od domu božího
+Pakliť pohne a i vám dojíti[#]_ káže (ten, kterýž od domu božího
záčínaje soud, boří, když se mu co nelíbí, až doboří, aby z gruntu
-stavěl) a skrze to můj řád, kázeň, posloupnost [#]_ a všecko
-přisluhování církevní přestane-li, což budete vy, ostatní ostatkové [#]_
-moji, kněží neb z lidu, činiti? Tutoť radu dávám, synové!
+stavěl) a skrze to můj řád, kázeň, posloupnost[#]_ a všecko přisluhování
+církevní přestane-li, což budete vy, ostatní ostatkové[#]_ moji, kněží
+neb z lidu, činiti? Tutoť radu dávám, synové!
Budete-li pozůstávati kteří z kazatelů, kázati a sloužiti již doma komu
nemající, služte Kristu, kde můžete, v církvi kterékoli evanjelické,
kteráž by služby vaší žádala; jen však na to pamatujte, abyste
v sprostnosti mé, v níž jsem vás zplodila a k ní vedla, sebe ostříhajíc
[#]_, prostřední přímou cestou kráčeli, jedněm proti druhým
-nepochlebovali a ku potvrzování podešlého mezi nimi různění [#]_ užívati
+nepochlebovali a ku potvrzování podešlého mezi nimi různění[#]_ užívati
se nedali, ale raději lásku, svornost a všecko společné dobré v církvi,
v lidu pak sobě svěřeném jen víru v Krista čistou a pobožnost horlivou
a naději sladkého budoucího věku vzdělávati a tím skutečně, odkudž jste
pošli, osvědčovati hleděli.
-Vy pak z osiřelých [#]_ posluchačů, přijde-li na to, abyste přených
+Vy pak z osiřelých[#]_ posluchačů, přijde-li na to, abyste přesných
církevních služeb docházeti více řádem Jednoty nemohli, za radu mějte
to, abyste šetřili těch, kteřiž tak chodí, jakož máte příklad na nás
-(Fil. 3, 17) [#]_, to jest, kteříž vás neučí na zemi sobě dělati mistrů,
+(Fil. 3, 17)[#]_, to jest, kteříž vás neučí na zemi sobě dělati mistrů,
otců, vůdců, ale k tomu jedinému, kterýž na nebi jest, mistru, otci,
-vůdci vedou (Mat. 23, 8) [#]_; připojíc se k jednotě [#]_, v níž pravdu
+vůdci vedou (Mat. 23, 8)[#]_; připojíc se k jednotě[#]_, v níž pravdu
evanjelium Kristova spatříte, modletež se za pokoj její a hledejte
vzdělání jejího v dobrém, jakož příkladem dobrým svítíce jiným, tak
i modlitbami opravdovými, aby se již aspoň na mně a na vás, synech mých,
-stavil ten Všemohoucího hněv [#]_, kterýž jest na všecko v tak mnohé
+stavil ten Všemohoucího hněv[#]_, kterýž jest na všecko v tak mnohé
bludy a roztržky vydané křesťanstvo spravedlivě uveden (3. Mach. 7. 38)!
.. [#] Dojíti = zaniknouti.
@@ -633,16 +633,16 @@ XIV.
I na vás zapomenouti nemohu, sestry milé, jednoty evanjelické, nýbrž ani
na tebe, matko naše, z níž jsme pošly, jednoto římská! Matkous nám byla,
-ale ses nám v macechu, nýbřž v zubřici [#]_ dítek svých krev střebající
-proměnila. Vinšujiť, aby ses v starosti ale [#]_ upamatovala ku pokání
+ale ses nám v macechu, nýbřž v zubřici[#]_ dítek svých krev střebající
+proměnila. Vinšujiť, aby ses v starosti ale[#]_ upamatovala ku pokání
a vyšla z Babylona ohavností svých. V čemž tobě, ač může-liť to co
-napomoci, odkazuji příklad svůj, kteráž jsem Bohu, nás v zašlostech [#]_
+napomoci, odkazuji příklad svůj, kteráž jsem Bohu, nás v zašlostech[#]_
našich pamatujícímu, dala čest a za světlem slova jeho jdouc, vyšla
-milosrdenstvím jeho z mrákot modlářství [#]_ tvého.
+milosrdenstvím jeho z mrákot modlářství[#]_ tvého.
Pakli nechceš, nic tobě neodkazuji, leč červa zlého svědomí vnitř;
zevnitř pak za svědka proti tobě stavím krev synů mých a jiných svědků
-Jezukristových, kteréžs pomordovala mezi chrámem a oltářem [#]_. Děláš
+Jezukristových, kteréžs pomordovala mezi chrámem a oltářem[#]_. Děláš
se duchovním Jeruzalémem, a jsiť ovšem, ale podobná Jeruzalému, jakýž
byl za času proroků, Krista a apoštolův, k němuž co mluvil na osvědčení
jim (Pán), to já tobě odkazuji dědičně: "Jeruzaléme, Jeruzaléme, mordéři
@@ -650,13 +650,13 @@ jim (Pán), to já tobě odkazuji dědičně: "Jeruzaléme, Jeruzaléme, mordé
jsem chtěl shromážditi dítky tvé, jako slepice shromažďuje kuřátka svá
pod křídla, a nechtěli jste! Aj, zanechává se dům váš pustý" (Mat. 23,
37). Teď máš ortel svůj, Jeruzaléme Zákona Nového; čekej na sebe
-exekucí [#]_! Synům pak tvým já za dědictví odkazuji právo to, kteréž
+exekucí[#]_! Synům pak tvým já za dědictví odkazuji právo to, kteréž
jím dal Bůh, aby ujmouce se o slávu Otce věčného (jemuž od tebe zplozeni
-jsou, Ezech. 23, 37) [#]_, odpor vedli proti tobě, matce své,
+jsou, Ezech. 23, 37)[#]_, odpor vedli proti tobě, matce své,
a dokazovali, že nejsi manželkou jeho, leč odvazuješ smilství svých od
tváři své (Oz. 2, 2). Pakli se ani tak nenapravíš a synů svých
navrácením se k Otci jejich nepotěšíš, odkazuji králům země, kteříž tě
-posavád na hřbetě svém nosili, horlivost boží [#]_, aby tě v ošklivost
+posavád na hřbetě svém nosili, horlivost boží[#]_, aby tě v ošklivost
vezmouce, jako nečistou spálili ohněm (Zjev. sv. Jana 17, 16).
.. [#] Nýbrž v zubřici = ba v zubřici (vlastně by tu mělo státi:
@@ -677,25 +677,25 @@ XV.
K vám také mluvím, sestry milé, kteréž podlé vůle boží (Oz. 2, 2) proti
oné matce naší odpor vedete a kteréž jste se (proti vůli zpronevěřilé
-oné matky naší) zase věčnému choti [#]_ u víře zasnoubiti daly, jako
+oné matky naší) zase věčnému choti[#]_ u víře zasnoubiti daly, jako
i já, abychom poznaly Hospodina (Oz. 2, 20). Radujte se spolu se mnou,
že nám to z milosti dáno jest pro Krista, abychom netoliko v něho
věřili, ale také pro něj i trpěli (Fil. 1, 29)! Milost, milost, milost
stala se nám, že věčný ženich skrze vyslané k nám družby své pozvati dal
nás a zasnoubiti sobě za choť svou.
-Ke mně poslán byl věrný přítel ženichův (Jan 3, 29) [#]_, mistr Jan Hus,
+Ke mně poslán byl věrný přítel ženichův (Jan 3, 29)[#]_, mistr Jan Hus,
jehož jsem já svědectví tím raději přijala, že je krví svou zpečetil.
K tobě, Jednoto německá, poslán byl doktor Martin Luther, v duchu
-a v moci Eliášově (Luk. 1, 17) [#]_, a tys dobře učinila, žes nepohrdla
+a v moci Eliášově (Luk. 1, 17)[#]_, a tys dobře učinila, žes nepohrdla
svíci hořící a svítící, ale radovala ses v podaném světle jeho (Jan 5,
35).
A k tobě, Jednoto helvetská, poslán byl Jan Kalvín, aby tebe zasnoubil
a oddal, jako čistou pannu, témuž jednomu muži, Kristu (2. Kor. 11, 2);
a tys dobře učinila, že uslyševši hlas hrdličky, povstalas a připravila
-ses a fíkoví tvé vypustilo holičky své [#]_ a réví tvé rozkvetlé vydalo
+ses a fíkoví tvé vypustilo holičky své[#]_ a réví tvé rozkvetlé vydalo
vůní svou (Písni 2, 12. 13).
Radujme se v Hospodinu a plésejme v Bohu, Spasiteli svém, kterýž nás
@@ -714,19 +714,19 @@ XVI.
----
Ty, Jednoto německá, bylas mou nejmilejší sestrou, kterouž mi nejprvé,
-když jsem v samotnosti [#]_, své se ohlédala, ku potěšení vzbudil Pán
+když jsem v samotnosti[#]_, své se ohlédala, ku potěšení vzbudil Pán
a kterouž jsem já srdečně milovala, ačkoli tvá ke mně láska pro mou
sprostnost brzo vychladla. Co jsem nejmilejšího za klénot ode Pána svého
sobě odevzdaného měla, toho jsem tobě hned od počátku podávati
nepominula, tím se s tebou sděliti žádostivá jsouc; aniž vinšovati
přestávám, abych i umírajíc prospěti mohla, a čehoť nejvíc k tvému
dobrému vinšuji, za dědictví tobě odkazuji: řádu více, než ho máš,
-a kázně spořádanější a lepšího rozumu při artikuli [#]_ o ospravedlnění,
+a kázně spořádanější a lepšího rozumu při artikuli[#]_ o ospravedlnění,
bez tak hanebně zlého užívání, jakéž se při synech tvých rozmohlo.
Dobře začal ten, jehož tobě za vůdce tvého z mrákot vyvedení dal Pán;
ale nedobře dobrou při vedli, kteříž na místo jeho přišli. Jeho práce po
-všecken téměř života čas byla bořiti Babylon [#]_; aniž jinak býti mohlo
+všecken téměř života čas byla bořiti Babylon[#]_; aniž jinak býti mohlo
(nebo nemohlo dílo lidského stavení trpíno býti na tom místě, kdež se
počínalo Nejvyššího město ukazovati, 4. Ezdr. 10, 54). Ale když
k stavení Siona přijíti mělo a jeho od práce k odpočinutí povolal Pán
@@ -737,18 +737,18 @@ nedobořil, a že státi může, soudil; to paláce vaše, v tom triumfujete.
Co jiní, že vybořeno býti ještě musí, soudili a soudí, ani toho
dobořovati, ani o tom slyšeti nechcete, nerci-li aby k vystavěni
krásného řádu celé církve a založení ho na gruntu jednomyslnosti
-a vzděláni mu hradby kázně a vyzdvižení bran [#]_ i zavěšení k ním vrat
+a vzděláni mu hradby kázně a vyzdvižení bran[#]_ i zavěšení k ním vrat
a závor a zámků s klíči Kristovými přistoupeno bylo, nýbrž počavše
duchem, konáte tělem, jako onino jinak horliví Galatští (kap. 3, 3)
[#]_, ačkoli naopak. Oni, počavše křesťanství své věrou, končiti chtěli
skutky zákona; vy počavše věrou živou, dokonáváte věrou mrtvou, jakáž
bez skutků jest.
-Ó přátelé moji, já, v kázni Boha silného postavena jsoucí [#]_, učím vás
-(Job 27, 11) a vinšuji, abyste porozuměli, že známost Krista [#]_ bez
-následování Krista a těšení se v evanjelium [#]_ bez ostříhání zákona
-lásky [#]_, na kteréž jde evanjelium, nic není, než evanjelium zlé
-užívání [#]_ a jistý (ačkoli k prvnímu onomu v papežstvu odporný) svod
+Ó přátelé moji, já, v kázni Boha silného postavena jsoucí[#]_, učím vás
+(Job 27, 11) a vinšuji, abyste porozuměli, že známost Krista[#]_ bez
+následování Krista a těšení se v evanjelium[#]_ bez ostříhání zákona
+lásky[#]_, na kteréž jde evanjelium, nic není, než evanjelium zlé
+užívání[#]_ a jistý (ačkoli k prvnímu onomu v papežstvu odporný) svod
[#]_ a oklamání.
.. [#] V samotnosti = v osamocenosti.
@@ -779,18 +779,18 @@ a zaslíbení jeho, že majícímu bude dáno, aby se rozhojnil (Mat. 13, 12)
Jestližeť tedy, sestro milá, i ty jsi z počtu těch, kterýmž darů
a milostí božích nabývati dáno, nechažť přidám i já něco tobě mající
[#]_: vinš aspoň, abys, domnívajíc se míti něco vzácného, měla vpravdě,
-a domněním se nesvozujíc [#]_, nekrmila se škořepinami [#]_, ale
-pronikla k jádru. Žádám tedy tobě předně v ostřihání pobožnosti a k ní
+a domněním se nesvozujíc[#]_, nekrmila se škořepinami[#]_, ale pronikla
+k jádru. Žádám tedy tobě předně v ostřihání pobožnosti a k ní
sloužícího řádu kázně jednomyslnosti pilnějšího skutku, aby nebyla barva
-[#]_, ale věc sama. V smyslu [#]_ pak žádám tobě více sprostnosti, méně
+[#]_, ale věc sama. V smyslu[#]_ pak žádám tobě více sprostnosti, méně
hloubání, a šetrnějšího o Bohu a přehlubokých tajemstvích jeho mluvení,
než to něktěří z synů tvých činili, skrze což i na roztrhání žalostné
sebe a tebe přivedli, srotivše se proti tobě a vespolek: novokřtěnci,
-sociniáni [#]_, arminiáni [#]_ a jiný mnohotvárný z tebe vyšlý hmyz
-(zvláště teď v Anglii, když hrůza moci světa popřestala [#]_, jak tvoji
+sociniáni[#]_, arminiáni[#]_ a jiný mnohotvárný z tebe vyšlý hmyz
+(zvláště teď v Anglii, když hrůza moci světa popřestala[#]_, jak tvoji
nových vždycky věci hledající a na ničem se ustanoviti nemohoucí synové
smutné a pohoršlivé církvi boží z sebe divadlo, tobě pak zlé u národů
-jméno učinili, po vrchu leží [#]_).
+jméno učinili, po vrchu leží[#]_).
Ó sestro milá, kéž Bůh všechněm synům tvým dá, aby se s Davidem modliti
učili: "Sprostnost a upřímnost nechť mne ostříhají" (Žalm 25, 21)!
@@ -817,16 +817,16 @@ XVIII.
Všechněm pak spolu jednotám křesťanským odkazuji roztoužení se po
jednomyslnosti a smíření se a spojení v víře a lásce k jednotě ducha.
-Ó byť duch ten, kteréhož mně s počátku hned udělil byl Otec duchů [#]_,
+Ó byť duch ten, kteréhož mně s počátku hned udělil byl Otec duchů[#]_,
přijíti mohl na všecky vás, abyste tak srdečně toužily, jak jsem já
toužila, po sjednocení vpravdě v křesťanství se všechněmi vzývajícími
-jméno Kristovo vpravdě! O byť vám Bůh dal trefiti na grunty [#]_ věcí
-podstatných, služebných [#]_ a případných [#]_, jako i mně trefiti dal,
+jméno Kristovo vpravdě! O byť vám Bůh dal trefiti na grunty[#]_ věcí
+podstatných, služebných[#]_ a případných[#]_, jako i mně trefiti dal,
abyste všickni, oč horliti třeba neb netřeba aneb horliti víc neb méně
třeba, rozumějíce, horlení tomu, kteréž jest bez umění a s sebou ne
vzdělání, ale zkázu církve nese, vyhýbati a zase, kde zuřivé horlivosti
třeba, tu zuřivě pro slávu boží horliti (až do vynaložení na to životů
-svých) směli [#]_! Ó byste se roztoužili všickni po pravdivé účastnosti
+svých) směli[#]_! Ó byste se roztoužili všickni po pravdivé účastnosti
milosrdenství božího, po pravdivé účastnosti zásluhy Kristovy, po
pravdivé účastnosti přesladkých vnitřních darů Ducha svatého, kterýchž
se skrze pravdivou víru, pravdivou lásku a pravdivou k Bohu naději
@@ -834,19 +834,19 @@ dochází, v čemž podstata křesťanství záleží! Těchto pak zase nabývá
přisluhováním od Boha zřízených služebných pomocí: slova, klíčů
a svátostí, jejichž moc prokazuje se nejlépe vnitřní mocí Ducha, když se
jich sprostně a upřímně, pokorně a důvěrně jakožto podaných od Boha
-prostředků bez vymyšlených lidmi křtaltů a šperků [#]_ užívá. Ó kéž
+prostředků bez vymyšlených lidmi křtaltů a šperků[#]_ užívá. Ó kéž
všickni rozumíte, co to Pán náš řekl: "Království boží nepřichází
-patrně, nebo v vás jest" (Luk. 17, 20, 21), item [#]_: "Jednoho jest
+patrně, nebo v vás jest" (Luk. 17, 20, 21), item[#]_: "Jednoho jest
potřebí" (Luk. 10, 42), abyste na to jedno (totiž na tu dobrou stránku,
-kterouž byla vyvolila Maria [#]_, tiše se u noh Páně posadivši a běháni
+kterouž byla vyvolila Maria[#]_, tiše se u noh Páně posadivši a běháni
těkání zanechavši) všickni se vynaložíce, někdy aspoň již trefili do
toho, čímž by obveseleno bylo srdce Slitovníka našeho, kterýž se za
všecky nás tak Otci modlil, "aby (prý) všickni jedno byli jako ty, Otče,
ve mně a já v tobě, aby i oni v nás jedno byli" (Jan 17, 21), abyste
-všickni k domu církve se hlásající [#]_ byli jeden toliko dům boží,
-dobře sám v sobě spořádaný a odevšad spojený, a jedna v jednom domu
-čeládka boží, pod jednostejným řádem božím v svornosti, lásce a pomáhání
-sobě vespolek stojící jako jedno tělo, ač z mnohých oudů, avšak po všech
+všickni k domu církve se hlásající[#]_ byli jeden toliko dům boží, dobře
+sám v sobě spořádaný a odevšad spojený, a jedna v jednom domu čeládka
+boží, pod jednostejným řádem božím v svornosti, lásce a pomáhání sobě
+vespolek stojící jako jedno tělo, ač z mnohých oudů, avšak po všech
kloubích přisluhování spojené k vzrůstu a k zdělání svému v lásce (Efez.
4, 16), aby jednou aspoň křešťanské církvi a při tom anjelům čas přišel
zpívati: "Aj, jak dobré jest a utěšené, když bratří v jednomyslnosti
@@ -880,38 +880,38 @@ svých byla zdědila a přes těžké a nesnadné časy přechovala, nýbrž
i v čemkoli dobrém skrze práci synů mých a požehnání boží rozhojnění
jsem přijala. To všecko zcela tobě odkazuji a oddávám, zejména:
-Napřed, milost [#]_ k pravdě boží čisté, kterouž nám před jinými národy
+Napřed, milost[#]_ k pravdě boží čisté, kterouž nám před jinými národy
prvé službou mistra Husa našeho ukazovati začal Pán a kteřouž on
-s pomocníkem svým [#]_ i jinými mnohými věrnými Čechy krví svou zpečetil
-a od níž Antikrist [#]_ na onen čas chytrostmi svými na sněmu
-bazilejském, teď pak [#]_ mocí válečnou ukrutnou tebe byl odvedl, já pak
+s pomocníkem svým[#]_ i jinými mnohými věrnými Čechy krví svou zpečetil
+a od níž Antikrist[#]_ na onen čas chytrostmi svými na sněmu
+bazilejském, teď pak[#]_ mocí válečnou ukrutnou tebe byl odvedl, já pak
s syny svými, kteří za světlem jíti chtěli, posavád se přidržeti
hleděla. Tvéť to jest dědictví, tobě před jinými národy dané, ó vlasti
milá, ujmiž se zase práva svého, jako svého, když tobě milosrdenství
prokáže a pravdě své průchod navrátí Pán, slitovník tvůj!
Druhé, poroučím tobě horlivou žádost k vyrozumívání vždy plnějšímu
-a jasnějšímu též pravdy boží [#]_, aby znajíc Hospodina, hojněji jej
+a jasnějšímu též pravdy boží[#]_, aby znajíc Hospodina, hojněji jej
poznávati ses snažovala (Oz. 6, 3). A poněvadž Pán náš Písma svatá
zpytovati poručil (Jan 5, 39), odkazuji tobě za dědictví knihu boží,
biblí svatou, kterouž synové moji z původních jazyků (kterýmiž je Bůh
psáti byl poručil) do češtiny s pilností velikou (do patnácte let na té
-práci ztrávivše několik učených mužů) [#]_ uvedli, a Pán Bůh tomu tak
+práci ztrávivše několik učených mužů)[#]_ uvedli, a Pán Bůh tomu tak
požehnal, že málo ještě jest národů, kteříž by tak pravdivě, vlastně
[#]_, jasně svaté proroky a apoštoly v svém jazyku mluvící slyšeli.
Přijmiž to tedy za svůj vlastní klénot, vlasti milá, a užívej toho
k slávě boží a svému v dobrém vzdělání; a ač knihy této boží exempláře
popálili nepřátelé, kde které dostati mohli, že však milosrdenstvím
-tohoto Boha, kterýž pořezané a spálené od bezbožného Joakima [#]_ knihy
+tohoto Boha, kterýž pořezané a spálené od bezbožného Joakima[#]_ knihy
Jeremiášovy psáti znovu kázal (Jerem. 36) a potrhaný i popálený od
Antiocha tyrana Zákon boží (2. Mach. 1, 59) brzy potom, zbudiv pobožného
-Ptolomea [#]_, v jazyk řecký uvésti a národům jiným v známost uvésti
-dal, i tobě kniha tato boží dochována bude, důvěř se a nepochybuj!
+Ptolomea[#]_, v jazyk řecký uvésti a národům jiným v známost uvésti dal,
+i tobě kniha tato boží dochována bude, důvěř se a nepochybuj!
Třetí, poroučímť obzvláště tak zvláštní k církevním řádům a milostné té
kázni (kteráž mezi dítkami božími býti má a musí) milost, aby se napotom
u vás Kristu nejen jako proroku kazatedlnice, nejen jako knězi a biskupu
-oltáře, ale jako králi trůnu a berly [#]_ ke konání soudu nad
+oltáře, ale jako králi trůnu a berly[#]_ ke konání soudu nad
neposlušnými přálo. Tu co mně byl z milosti své udělil Pán, nekryla jsem
se s tím, na světlo to dáno; uživ, vlasti milá, k svému dobrému i toho
[#]_, buď jakž u mne bylo, aneb jak nejvzdělavatedlněji vyhledáno býti
@@ -920,19 +920,19 @@ staré grunty stavěti, kdykoli se obnovuje chrám boží, nejbezpečněji (1.
Ezdr. 3, 3)!
Čtvrté, odevzdávámť horlivost k sloužení Pánu Bohu a sloužení jemu
-jedním ramenem [#]_, po čemž že jsem já od svého začátku toužila, paměti
-předků mých [#]_ i historia od Jana Lasicia o mých věcech sepsaná
-svědčí. Užíti sic toho jsem zúplna nemohla, kromě že jsem léta 1575
-k společné národu svého podobojích konfessí a léta 1610 k společné
-konsistoři přistoupila. Ale dej Bůh pro milosrdenství své (kterýž vinš
-já buď životem neb smrtí svou, jak Pán káže, zapečeťuji), aby třetí
-spojení bylo nejdokonalejší, všech ostatků dítek mých se všechněmi
-jinými ostatky Čechů věrných, aby dřevo Júdovo a dřevo Efraimovo [#]_
-bylo jedním dřevem v ruce boží, když rozmetané kosti naše zase
-shromáždi, masem a kůží potáhne a duchem života naplní všemohoucí ten
-Pán, jemuž nemožného nic není!
-
-Páté, odevzdávám tobě také i synům tvým snažnost [#]_ v pulerování [#]_,
+jedním ramenem[#]_, po čemž že jsem já od svého začátku toužila, paměti
+předků mých[#]_ i historia od Jana Lasicia o mých věcech sepsaná svědčí.
+Užíti sic toho jsem zúplna nemohla, kromě že jsem léta 1575 k společné
+národu svého podobojích konfessí a léta 1610 k společné konsistoři
+přistoupila. Ale dej Bůh pro milosrdenství své (kterýž vinš já buď
+životem neb smrtí svou, jak Pán káže, zapečeťuji), aby třetí spojení
+bylo nejdokonalejší, všech ostatků dítek mých se všechněmi jinými
+ostatky Čechů věrných, aby dřevo Júdovo a dřevo Efraimovo[#]_ bylo
+jedním dřevem v ruce boží, když rozmetané kosti naše zase shromáždi,
+masem a kůží potáhne a duchem života naplní všemohoucí ten Pán, jemuž
+nemožného nic není!
+
+Páté, odevzdávám tobě také i synům tvým snažnost[#]_ v pulerování[#]_,
vyčišťování a vzdělávání milého našeho a milostného otcovského jazyka,
v čemž synů mých bedlivost známá byla časů předešlých, když od
rozumnějších říkáno, že češtiny lepší není jako mezi Bratřími
@@ -940,24 +940,23 @@ a v knihách jejich. Ale pilněji se na to ještě někteří vydali nyní, teď
z vlasti vypuzeni byvše, aby přihotovením knih užitečných a nad předešlý
způsob vybroušenějším perem psaných napomohli synům tvým k uvedení tím
snáze všeliké ušlechtilé spanilosti ve věcech i v řeči, v moudrosti
-i výmluvnosti, k šťastnému vynahrazení podešlého [#]_ teď zpuštění, jakž
-by jen časy k rozvlažení přivedl Pán. Cokoli tedy toho se nadejde [#]_,
+i výmluvnosti, k šťastnému vynahrazení podešlého[#]_ teď zpuštění, jakž
+by jen časy k rozvlažení přivedl Pán. Cokoli tedy toho se nadejde[#]_,
knih starých neb nových, to od synů mých přijmouc, za své vlastní měj
k užití toho, jak nejlépe viděti budeš!
Šesté odkazuji tobě mládeže lepší, pilnější, zdárnější cvičení, nežli
-bývalo. Přehlídla jsem já tuto [#]_, svěřujíc se cizím, kteří mi syny mé
+bývalo. Přehlídla jsem já tuto[#]_, svěřujíc se cizím, kteří mi syny mé
povášnili a pokazili; kdyby se líbilo Bohu navrátiti mne k časům
-zvolnějším [#]_, napraviti bych v tom hleděla; ale sama o sobě naději
-tratíc, tebe prosím, vlasti milá, s ósvědčováním [#]_, abys to
-napravila. Popracovaliť i v té věci někteří z synů mých [#]_
-a zhotovili pro lepší mládeže cvičení metod [#]_, jehož se již chytati
-začali jiní národové bez rozdílu v náboženství, ale tobě to předně
-náleží, nezanedbávejž dědictví svého, kteréž tobě odvedou, když čas
-přijde, synové moji!!
-
-Summou [#]_, všecky své pozůstalosti, jako popel po svém shoření, tobě,
-vlasti milá, poroučím, abys sobě z něho luh [#]_ k smývání dítek svých
+zvolnějším[#]_, napraviti bych v tom hleděla; ale sama o sobě naději
+tratíc, tebe prosím, vlasti milá, s ósvědčováním[#]_, abys to napravila.
+Popracovaliť i v té věci někteří z synů mých[#]_ a zhotovili pro lepší
+mládeže cvičení metod[#]_, jehož se již chytati začali jiní národové bez
+rozdílu v náboženství, ale tobě to předně náleží, nezanedbávejž dědictví
+svého, kteréž tobě odvedou, když čas přijde, synové moji!!
+
+Summou[#]_, všecky své pozůstalosti, jako popel po svém shoření, tobě,
+vlasti milá, poroučím, abys sobě z něho luh[#]_ k smývání dítek svých
špín připravila; jakož mně v počátcích mých učinil Pán, že z popela
Husova mne a dítky mé vzbudil.
@@ -1001,25 +1000,25 @@ od lidu svého; z jejichž úst já vezmouc slova, tobě, národe český, na
rozžehnanou požehnání vyhlašuji od Hospodina Boha tvého, abys ty předce
byl a zůstával ratolestí rostoucí, ratolestí rostoucí podle studnic,
ratolestí rostoucí nad zeď. Ačkoli hořkostí naplnili tebe a stříleli na
-tebe, v tajné nenávistí měvše tě střelci [#]_, zůstaniž však v síle
+tebe, v tajné nenávistí měvše tě střelci[#]_, zůstaniž však v síle
lučiště tvé a zsilte se ramena rukou tvých z rukou Mocného Jákobova
[#]_, od silného Boha, jemuž sloužili otcové tvoji, kterýž spomáhá tobě,
-a od Všemohoucího, kterýž požehná tobě požehnáním nebeským s hůry [#]_,
+a od Všemohoucího, kterýž požehná tobě požehnáním nebeským s hůry[#]_,
požehnáním propasti ležící hluboko, požehnáním prsů a života! Požehnáni
silnější při tobě buď nad požehnání předků mých, až ke končinám pahrbků
věčných (1. Mojž. 49, 22 etc.)!
Živ buď, národe posvěcený Bohu, a neumírej; muži tvoji ať jsou bez
-počtu! Požehnejž, ó Hospodine, rytěřování [#]_ jeho a v práci rukou jeho
-zalib se tobě! Slomuj [#]_ ledví [#]_ nepřátel jeho a těch, kteříž ho
+počtu! Požehnejž, ó Hospodine, rytěřování[#]_ jeho a v práci rukou jeho
+zalib se tobě! Slomuj[#]_ ledví[#]_ nepřátel jeho a těch, kteříž ho
nenávidí, aby nepovstali! Přijdiž čas tvůj, aby říkali národové:
-Blahoslavený jsi, Izraeli [#]_; kdo jest podobný tobě, lide vysvobozený
-skrze Hospodina, jenž jest pavéza [#]_ spomožení tvého a meč důstojnosti
+Blahoslavený jsi, Izraeli[#]_; kdo jest podobný tobě, lide vysvobozený
+skrze Hospodina, jenž jest pavéza[#]_ spomožení tvého a meč důstojnosti
tvé? Tvoji zajisté nepřátelé padnou, ale ty po vyvýšenosti jejich
šlapati budeš (5. Mojž. 33, 6. 11. 29).
-Tvéť, ó Hospodine, spasení, nad lidem tvým požehnání tvé. Sélah. [*]_ (Žalm
-3, 9.)
+Tvéť, ó Hospodine, spasení, nad lidem tvým požehnání tvé. Sélah.[*]_
+(Žalm 3, 9.)
.. [*] Sélah je slovo hebrejské nejasného významu, kterým se zpravidla končí
žalmy.