ISIS v nás [*]_ =============== :date: 2016-08-25T22:13:29 :category: faith :status: draft :tags: ISIS, politics, fear .. zotero-setup:: :style: chicago-author-date Poslouchal jsem teď `adventní přednášku P. Tomáše Halíka`_ z minulého roku o významu Druhého vatikánského koncilu a zdali by nebylo potřeba třetího (TL;DR … ano, 2. Vatikán se zabýval modernou, někdo by se měl pořádně zabývat postmodernou). S touto přednáškou (jak se asi dalo očekávat) zcela souhlasím, ale napadlo mě k tomu ještě něco paličských slov. Začnu ale odněkud úplně odjinud. Vyženil jsem s manželkou její kamarádku a spolužačku, která se (zhruba rok po nás, takže ještě v minulém tisíciletí) okamžitě po svatbě se svým novomanželem sebrala a vydali se na zhruba dva roky trvající svatební cestu autostopem po celé Asii (včetně Indie, Číny, Sibiře a mnohde jinde). Když jsme se v nějakém povídání dostali na téma islámského terorismu (resp. islamistického, já vím), tak začala vyprávět příhodu z jejich svatební velecesty. Strávili nějakou dobu i v dosti opuštěné části Pákistánu (ještě jednou opakuji, jednalo se o minulé tisíciletí; svět byl tehdy poněkud jiný nežli dnes, takže cestovat v Pákistánu nebylo *úplně* nesmyslná záležitost). Byli v dané osadě nějaký čas a podařilo se jim alespoň trochu se s místními obyvateli skamarádit. Popisovali mi jak zcela pochopitelná je jejich logika, pokud je sledovaná z pozice těch lidí. Celý Pákistán zdaleka není tak homogenní stát, jak si představujeme stát z evropské zkušenosti. Většina blízkovýchodních států jsou spíše lehce nadhozeným územím ovládané jednotlivými kmeny, které jsou do různé míry podřízené centrální autoritě (někdy velmi volně). Z hlediska těchto lidí, říkala naše kamarádka, je vláda v Islámábádu, která je spíše tyranizuje nežli co jiného, vzdálené a strašlivé nebezpečí, které se snaží vytrhnout je z jejich známého světa do něčeho velice podezřelého. Jedinou jistotou a oporou v tomto podivném světě, který se na ně valí, je jejich víra a jejich tradice. S jakou radostí asi přijímají vidinu sekularizace, která si neváží jejich víry a jejich světa, a kterou znají jenom z objektivně příšerného podání hollywoodských (většinou nejlevnějších) filmů. Svět kterého se bojí se jim v této optice celkem nápadně podobá peklu a jsou tudíž ochotni obětovat v podstatě cokoli na záchranu jejich starého světa (co si asi myslí o fotce, kde tři francouzští policajti nutí ženu v burkinách se svléknout?). .. image:: {static}/images/no-burkini.jpg :scale: 50% :align: center :target: https://is.gd/OfDcnJ :alt: Tři francouzští policisti nutící ženu v burkinách se svléknout A ne, nemůžeme se tvářit, že to je jenom jejich neporozumění západnímu světu a že ve chvíli, kdy ho pochopí a poznají důvěrněji budou nadšeni a stanou se konečně podporovateli našeho světa. A není třeba ani moc sledovat mnoho filmů (paradoxně) o osudech amerických Indiánů, abychom jejich strachu porozuměli. Co zbyde z jejich světa, kým budou, ve chvíli kdy se na ně skutečně přižene „American Pie“ (stydím se byť jenom zmínit český název filmu) nebo „Kameňák_“? Začnu odjinud. Byl jsem šokován, když mi (už před lety) jeden z bratří začal vyjevovat, že všichni Romové by měli být vyhozeni z Česka (nevím už kam zrovna). Připočetl jsem to jeho nepříliš velikému vzdělání a dále jsem žil ve svém naivním přesvědčení, že křesťané jsou snad trochu civilizovanější nežli normální populace. Samozřejmě od té doby uběhlo několik let, stalo se Hnutí D.O.S.T., Protiproud, Institut Sv. Josefa a jiné podobné hrůzy a já už se divím mnohem méně. Ale stále ještě mě zarazí, když jsem nedávno slyšel jednoho svého přítele (podstatně staršího, kterého si velice vážím), vykládat nejprve o tom, jak strašné věci se děli na Východním Slovensku (kolem Košic) Židům za Druhé světové války (a jak málo lidí to tam dodnes vzpomíná) a o pět minut později začal zcela nevinně tvrdit, že všichni Muslimové jsou nepřátelé Evropské kultury a měli by být vyhnáni na Blízký Východ nebo do Afriky nebo někam jinam. Po celou dobu co jsem pobýval s ním jsem musel vytrpět docela hodně řečí, které mi můj Amerikou vycvičený sluch registroval jako nejhrubější a nejbarbarštější rasismus úrovně na jakou jsem si ani v Čechách ještě nezvykl (a že jsem tady už zažil mnohé) až jsem ho nakonec poprosil, abychom se o politice nebavili, protože to nejsem schopen snášet. Kupodivu tuto žádost přijal a míra politického kázání se o poznání zmenšila. Bratr Halík tvrdí, že základním problémem současné společnosti je ztráta identity. To je takové slovo, které každý rád používá, protože může znamenat v podstatě cokoli. Takže nemůžu říci, že bych s ním nesouhlasil, protože nevím s čím souhlasit, ale pokusil bych se to poněkud zkonkretizovat. Myslím, že spousta lidí se najednou ocitla ve světě, kterému nerozumí, a který se k nim staví velice nepřátelsky (nebo jenom zcela lhostejně). Najednou jim není jasné, co mají dělat, a dostávají strach z toho, co jim ten nový svět přináší. Pákistánci mé kamarádky se najednou bojí zlého sekulárního světa, který se na ně valí, a který se jim snaží ukrást všechny jistoty tradice a víry, které je bránili v současném světě. Nežli budu pokračovat asi je třeba vysvětlit moji osobní pozici, která mě asi velice ovlivnila v tom, že mám problémy chápat toto stanovisko u mých křesťanských bratří. Jsem konvertita, vyrůstal jsem v rodině nevěřících, takže morální standard ve kterém jsem vyrůstal byl „sekulární humanismus“ čapkovsko-masarykovského typu, ideály humanitní. Ano, sice teď velice jasně vidím limity takovéto morálky, vidím některá její tragicky slepá místa, ale zároveň si myslím, že mám mnohem menší problémy rozumět současné době. Ale zpět k těm Pákistáncům. Najednou vidím, že i v Čechách je spousta lidí, kteří jsou v podobném postavení. Lidé, kteří se politicky korektně nazývají „tradiční křesťané“, mi připadají jako lidé, kteří se najednou také ocitli v divném světě, kterému nerozumí. .. FIXME následující je moc hrubé a zní to jak kádrování na základě třídního původu klasičtí neúspěšní a nešťastní lidé, kteří si snaží vysvětlit svoje neštěstí, ale nejenom Ti. Možná spíše než o názory se jedná o lidi, kteří vyrůstali v izolované společnosti, kteří nikdy neměli potřebu být konfrontováni s moderní realitou. I život v komunistickém Československu, který je oficiálně nenáviděl a pronásledoval byl svým způsobem jednodušší a zcela jistě přehlednější. Nepřítel byl jasně definován a bylo velice jasné, co je úkolem, který po nich Pán Ježíš chtěl. A možná o to bolestněji vidím, jak mnozí křesťané v Čechách jsou absolutně nevěrohodní a nesrozumitelní pro současné lidi. Jejich ideály, pro které někteří skutečně velice statečně bojovali během normalizace, jsou najednou odmítány a posmívány. Je tak překvapivé, že se najednou svými názory začínají podobat Pákistánským známým naší kamarádky? Ne, zatím ještě nejsou násilní, zatím zjevně ten rozdíl mezi jejich sny a realitou není tak obrovský, a přece jenom jsou to křesťané, ale i na tom se možná už pracuje_. .. [*] S díky Maxu Picardovi za jeho knihu_ „Hitler v nás“, kterou by si každý měl přečíst. .. _knihu: https://search.mlp.cz/cz/titul/hitler-v-nas/58318/ .. _`adventní přednášku P. Tomáše Halíka`: http://halik.cz/cs/tvorba/novinky/clanek/232/ .. _Kameňák: http://img.csfd.cz/files/images/film/photos/000/121/121064_7754df.jpg .. _pracuje: FIXME článek o zakládání sebeobranných milic