Různé poznámky z Facebooku ########################## :status: draft :date: 1970-01-01T00:00:00 :category: faith :tags: politics, czech, sociology (z diskuse k https://www.facebook.com/josef.j.sykora/posts/802237643120887) Jaké výhody proti ostatním? Pokud bych byl Žid (a jak víte, že nejsem? Na Internetu nikdo neví, kdo je pes), nesměl bych nosit šábesdekl? Pokud jsem křesťan, tak nesmím nosit křížek? Kdybych byl řádová sestra (a kolik jich pracuje ve zdravotnictví), tak bych nesměl nosit hábit (který mimo jiné zahrnuje zahalení hlavy)? Co je to za nesmysl, že paní ředitelka může předepisovat co kdo smí a nesmí nosit na sobě? Uznávám, že u soustruhu se nesmí nosit šperky, dlouhé vlasy atp. aby se nezapletli do stroje, možná že existují nějaká rozumná omezení na sestřičky (kvůli hygieně a tak), ale pokud vím, tak sestřičky stejně nosí nějaký hadr na hlavě, tak nevidím důvodu, aby ten hadr nebyl hijáb. Co se týče islamizace Evropy. Ne, té se opravdu neobávám. Respektive, obávám se ji podstatně méně nežli postupující sekularizace. Obávám se toho, když ve Francii nesmí řádová sestřička na úřad (nebo do školy) v hábitu, a vy všichni bojovníci za evropské tradice neřeknete proti tomu ani slovo. Bojím se, když v Německu začne nějaký magor vykládat o tom, že by se Židům měla zakázat mužská obřízka novorozeňat (která se pochopitelně v dvacátém prvním roce provádí s umrtvením), protože se prý jedná o trápení dětí. Teď mu to neprošlo, ale což takhle někdy v budoucnu nebo někde jinde (kde nejsou lidé natolik zdravě přecitlivělí na cokoliv co byť jenom vzdáleně připomíná antisemitismus)? Co se týče té šaríji. Xenofobie (ano, dojde na Godwinův zákon) je, jak věděl Goebbels nejúčinější nástroj, jak lidi přimět k tomu, aby dělali co chcete. Řekněte Němcům že mají vyvraždit šest milionů lidí a pošlou Vás do háje. Ale pokud v nich vyvoláte strach, že budou ohrožováni ohavnými Židy, pokud jim vysvětlíte, že za jejich selhání ve světové válce nemůžou ani oni, ani jejich polodebilní císař, který je nahnal do nesmyslného konfliktu, ale že oni hrdinný a statečný národ byli zrazeni, pokud budou mít pocit, že bojují o svoje holé přežití, najednou morální zábrany odpadnou (halt, abych ocitoval nesmrtelného soudce Pavla Kučeru, když jde o zachování vlády, tak musí jít nezávislost justice stranou) a evropské židovstvo vyvraždí. Čímžto chci říci, že ani jedna ze zmíněných holek nehodlala nikoho z Čechů nutit k tomu, aby dodržovali cokoliv co jim předepisuje jejich víra. Nikde jsem neslyšel o tom, že bych nesměl halel maso, nikde jsem neslyšel o bombových útocích na moravské vinice, nebo něco podobného. Uvádím tak absurdní příklady hlavně proto, abych ukázal jak absurdní je obávat se ze šarijizace Evropy. Vidím zato zcela zřetelně právě probíhající sekularizaci Evropy a vidím konstatní útok levicovo-sekularizujících politiků na křesťanské kořeny Evropy (kterými se jinak tolik zaštiťují a honosí). A vidím jak xenofobie a rasismus jsou užitečnými nástroji k odvracení pozornosti. Pokud se budou křesťané zabývat pomyslným nebezpečím šaríi v Evropě, pokud se budou příslušníci různých věr považovat za svoje největší nepřátele a budou se navzájem potýkat, odvrátí se jejich pozornost o veřejné aktivity, a nebudou obtěžovat sekularisticko-fašisticko-socialistické politiky v jejich tlačení Evropy pryč od jejich křesťanských kořenů směrem k nesmyslným vzdušným zámkům a utopiím které socialisté a fašisté všech odstínů tak milují. Navíc také, pokud se křesťané budou věnovat pomyslným nebezpečím, nebudou mít čas a kredibilitu obtěžovat nás na naší cestě k zářné budoucnosti s nějakým evangeliem (okultismus a homosexualita se také nabízí jako další kandidáti na odvracení pozornosti; jistě, že pro někoho je to skutečně aktuální, ale rozhodně to nejsou tak důležité problémy, jak mnozí věří). V této situaci se podle mého musíme vrátit ke svým skutečným hodnotám: lásce ke svobodě, přesvědčením o tom, že svoboda je nedělitelná a pokud je ohrožována svoboda jednoho, je ohrožována svoboda nás všech (připomínáme si 17. listopad, že?), přesvědčení o tom, že účel nikdy nesvětí prostředky, ale naopak že správné prostředky činí čistým účel ke kterému směřují; myslím, že si znovu musíme připomínat Martina Niemöllera (který na rozdíl od různých současných bojovníků za Evropu, kvůli evropským hodnotám opravdu riskoval svůj život) a to, že musíme povstat na obranu těch `prvních pro které přijdou`_ (přečte si ten odkaz a co k němu měl pastor Niemöller co říci ... ještě lépe na anglické Wikipedii, jste-li toho mocen), je to velice poučné. .. _`prvních pro které přijdou`: https://cs.wikipedia.org/wiki/Kdy%C5%BE_p%C5%99i%C5%A1li_nacist%C3%A9 Jinak se omlouvám Dance za rozpoutání diskuse (ale to jsi pak tady neměla nic vystavovat, když nechceš aby ti to lidé okomentovali) a slibuji, že toto je poslední příspěvek do tohoto threadu. --------------------- Miluju blížního svého ... grilovaného na rozmarýnu. K otázce lásky k muslimům a) Islám (a homosexualita) je zlo. Ale to neznamená, že muslimové (a homosexuálové) jsou zlí. b) Muslimové (a homosexuálové, atp., dále se budu bavit jenom o muslimech, ale myslím, že to je možné aplikovat na mnoho dalšího) jsou ze všeho nejvíce obětí islámu. c) Islám se nešíří různými zákazy a příkazy, stejně jako křesťanství se nešíří šířením “křesťanské morálky” (ať už je ta obluda cokoli). Stejně tak, lékem na islám není zakázáním “islámských” zákazů a příkazů (které nemají s islámem prý mnoho společného, ale jsou spíše produktem arabské kultury dnešní i minulé) a prosazování těch křesťanských (které stejně tak nemají s křesťanstvím mnoho společného, ale jsou spíše produktem různých období evropské kultury, dnešní i minulé). d) Jediným lékem proti islámu (a humanismu, konzumní společnosti, komunismu atp.) je osobní obrácení se k Pánu Ježíši. e) Mlácení hříšníka (v to zahrnuji i pomýleného) po hlavě cedulí "Ty jsi hříšník" nevede k pokání (Ř 2:4), ani v ředěné podobě. f) Vliv na druhého je úměrný hloubce vztahu. Tudíž “belonging precedes beliveing” (náležení (do nějakého křesťanského společenství) předchází věření). Nejprve je třeba s hříšníkem navázat vztahy, a teprve ve chvíli kdy jsou ty vztahu natolik hluboké že umožňují upřímnost a kritiku, je možné vést k Pánu Ježíši a (případně) k pokání. g) Několik zajímavých důsledků: každý křesťan by měl žít v zásadních a hlubokých vztazích s hříšníky (zejména pak s lidmi se kterými nesouhlasí ... kolik muslimů, homosexuálů, alkoholiků a cizoložníků jsou moji přátelé?), k lidem se kterými se neznáme bychom se neměli vůbec vyslovovat (kdo z nás zná ty muslimské holky ze zdrávky?) h) Nevychází z předchozího, ale myslím, že by bylo dobré zdůraznit: největším nepřítelem křesťanství v Evropě není islám, ale sekularizace. Pro ateismus je jenom prospěšné, když křesťané (a ostatní věřící) spotřebují veškerou energii na potyčky mezi sebou, čímž jednak ztratí energii na zasažení nevěřících zvěstí evangelia, dále ji dosti znevěrohodní (tohle fakt pro většinu nevěřících nevypadá jako projev lásky ... podle čeho že má svět poznat že jsme křesťané? Podle toho, že zakazujeme muslimkám nosit šátky a pochodujeme proti potratům?). Pro Zlého je to čistý zisk na všech stranách. https://en.wikipedia.org/wiki/First_they_came%E2%80%A6 ... Nejprve zakázaly šátky muslímům a já jsem nadšeně přizvukoval, protože nejsem muslim, pak zakázali chodit v hábitech na úřady jeptiškám (děje se dnes ve Francii) a já jsem mlčel protože nejsem katolík, pak zakázali obřízku v Německu (krátkodobý pokus, ale kdoví kdy se bude opakovat) a já jsem mlčel protože nejsem Němec a nejsem Žid, pak ... ----------------------------------------- From https://www.facebook.com/melanie.kincl/posts/10151835652433425 As part of my PhD in Boston I had an extraordinary opportunity to meet some quite awesome pastors from Roxbury, Mattapan and Jamaica Plains and most of them agreed that label which they accept most happily was “black”. I was a bit surprised, but in the end what it is all about is the color of the skin. Racism against them was not targeted because some of their ancestors (couple of hundred years ago) was from the continent of Africa, but because of the color of their skin. Also, I had a classmate from Kenya, who got into almost violent discussion with some local “African Americans” who claimed that she should not be called African American (although she was born in Africa and they were not). What being from Africa has to do with the history of oppression, slavery, Jim Crow laws? Not much, I am afraid. Also, Africa is not a culture. If you say about somebody that he is an Italian American, that means some kind of shared inheritance, food he prefers, perhaps some moral values, etc. What is the shared culture between Arab from Egypt, bushman from Kalahari desert, and somebody living in the slum in Nigeria? Bundling them all together as “Africans” is in my opinion result of much more racist prejudices and ignorance than calling people with very dark skin black. As a conclusion I have started to label black people as black, and I have yet to find anyone of them who would be offended by this (yes, of course, there is a possibility that they are afraid to tell me). The only people who were ever offended by this label were whites, which tells me something as well. Concerning Europeans who were born in Africa (or whose ancestors were). Well, why do you need to bundle them together in the first place? And if you do so, what is the characteristic which compels you to do so? Say it openly? Is it that they are immigrants (most of them, I believe are not from Africa, I believe), Muslims, seasonal workers, or is it really about the color of their skin (it rarely is)? If it is, then just call them black. We don’t have history of that horrible racism as in the US South (yes, we had slavery, but it was somewhere else and we fortunately stopped even that earlier), we have never had that horrible Jim Crow laws, so generally Europeans are not that sensitive to the anti-black labels (perhaps in France lately). Also, our racism is more targeted against Muslims, Ukrainians (especially here in the Central Europe, and that means anybody from the former Soviet Union) and (especially) Roma, so the experience is different. ----------------------------------------- Z https://www.facebook.com/groups/2697452666/permalink/10151875826882667/ I would agree a bit … I have met many Czechs who told me that they try to avoid Czechs when abroad. I wonder of that is Minderwertigkeitskomplex (feeling of inferiority) and trying to distance from being Czech when one can get lost in the crowd. However, I believe that most of this is a pose. For example, I remember that during the eighties absolutely stereotypical answer to the greeting “How are you?” was “Stojí to za hovno” (no, I won't translate it into English ;)), but I believe it was as mindless as “Fine, thanks” in US English. Does that “Fine, thanks” mean anything for Americans? I don't believe so. Already in 1940s Pavel Eisner commented that “Boemus dubitas ergo est” (Czech doubts, so he is) when commenting on one of Czech versions of “N’est-ce pas?” which was “…, tak já nevím” (“so I don’t know”) Hmm, so instead of refuting the article, I am more supporting it with evidence. Maybe, we are just different than you. Is every difference a daemon which needs to be exorcised? Should we all be Americans? I don’t know myself.) And you say we are too pessimistic when we see the true nature of life ... https://www.youtube.com/watch?v=Q1zbgd6xpGQ ? ------------------------------------------ Z https://www.facebook.com/matcepl/posts/1382171065346068 S tímhle bych souhlasil. Ale. 1) Vím, že žádný mainline křesťan nevěří inspirovanosti Božího slova jako muslimové (i.e., anděl sedl a nadiktoval Mohamedovi Korán slovo od slova) resp. ortodoxní Židé (Mojžíš se slzami kanoucími psal o své budoucí smrti a Věčná Tóra existovala před stvořením světa). Ale asi jsem se od tohoto extrému posunul ještě více směrem k tomu, že Bible je svědectví lidí, kteří něco prožili s Bohem (samozřejmě z toho vyjímám prorocké spisy a všechny části, kde někdo cituje co mu Bůh doslova řekl, plus minus). Asi stále věřím, že z Bible k nám promlouvá Pán Bůh a že Bible je jediná kniha ze které k nám Pán Bůh promlouvá tak přímo, ale myslím, že jsem v tomhle hodně daleko od toho co jsem slyšel jako orthodoxii v charistmatických kruzích (např. Derekovy Základy). 2) Hlavní problém ale spočívá podle mého v konstruktivismu. Já to mám ze světa sociologie (symbolický interakcionismus, pokud to někomu něco říká), ale něco podobného podle mého se prý dá najít u Kanta (kterého jsem zas tak důkladně nestudoval, znám spíše spisy o Kantovi nežli Kanta samotného). Lidé podle mého nejsou nikdy schopni poznávat věci samotné čisté (Dang an sich) ale každé naše poznání věci je hustě obaleno našim předporozuměním, významy které slovům přisuzujeme, hodnotovými soudy a smyslem který od objektu očekáváme. Nikdy nevidíme židli prostou významu který pro nás má (ať už jako možnost posezení nebo třeba příklad ve filozofické disputaci). Nebo řečeno ještě jinak (z pohledu sociologického) vždy vidíme pouze interpretaci věci o sobě. Přeneseno do světa chápání Bible, když někdo řekne „Bible nás učí, že …“ tak nám neřekne co nás učí skutečně Bible sama o sobě (protože to nikdy vědět nemůže), ale co pro něho daný oddíl Bible znamená pro daný problém, což je něco co si stvořil ve své mysli na základě toho co slyšel od svých rodičů, od svého pana faráře, co se říká na skupince, co si kde přečetl, atd. atp. Zdůrazňuji, nejsem pan Bělohradský, takže věřím v objektivní existenci věcí an sich (a to zahrnuje i Pána Boha, pochopitelně), ale pochybuji o jejich přímé poznatelnosti. Ostatně to je i něco co říká Pavel, že? „Nyní zajisté vidíme v zrcadle a skrze podobenství, ale tehdáž tváří v tvář“ A pochopitelně, já jsem to z dobrých knih a z diskusí s ostatními podstatně vzdělanějšími nežli já studoval několik let, takže pokud Vám tahle superzkratka na Facebooku nedává smysl je to jenom a jenom moje vina.